Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Indland

Pernille Teisbæk klæder os på til fest, Givenchy i Danmark og et stjernespækket samarbejde

Svenske Stand Studio har i denne uge lanceret et nyt og festligt samarbejde med Pernille Teisbæk, Givenchy har åbnet butik i Illum i København, og Levi's står bag ny – og stjernespækket – Star Wars-kollektion.
Svenske Stand Studio har i denne uge lanceret et nyt og festligt samarbejde med Pernille Teisbæk, Givenchy har åbnet butik i Illum i København, og Levi's står bag ny – og stjernespækket – Star Wars-kollektion.

Nå, Elle Germany, skal vi starte med dig? At forsøge at hylde “de smukke, succesfulde, dedikerede FARVEDE KVINDER” med et Back to Black/Black is back-tema er ikke inkluderende. Det er det modsatte og virker i stedet som et forsøg på en manifestation af en position som den dominerende magt. Når man så SAMTIDIG sætter en hvid kvinde på forsiden (i øvrigt danske Gertrud Hegelund, der ufrivilligt er blevet involveret i sagen), understreger man blot denne pointe – og det er netop, hvad Elle Germany har gjort i deres novemberudgave. Herudover har de indsat et billede af modellen Naomi Chin Wing, hvor der skulle have været et af modellen Janaye Furman, hvilket med rette er blevet tolket som en temmelig nonchalant redaktionel fejl. Det hele understreges af en oplevelse, som den tysk-tyrkiste stylist Dogukan Nesanir har haft under Paris Fashion Week, hvor chefredaktør Sabine Nedelchev fat-shamede ham adskillelige gange, angiveligt fordi “hun ikke troede, at han var tysk” og derfor bare kunne tale om ham uden at blive forstået. Og ja, hun har selvfølgelig været ude og undskylde og begrunde tankerne bag sin Black is Back-vision, men bolden er lige som sendt af sted og står ikke lige til at gribe.

Det er også i denne uge, at vi har taget afsked med Didder Rønlund, der gik bort i weekenden 93 år gammel. Didder har haft en stor betydning for udviklingen af den danske modejournalistik og var til det sidste en tæt ven af flere i branchen. Overalt både på Instagram og i medierne har man kunne læse om det indtryk, hun har gjort på så mange og satte på den danske modebranche med hendes mangeårige karriere som journalist. Du kan læse vores mindeord til hende her.

Brøgger, Carcel, Heliot Emil, Maja Brix eller mfpen?  Nu på tirsdag afgøres det, hvem af de fem brands, der løber med den prestigefyldte Magasin du Nord Fashion Prize og en præmie på 500.000 kroner. Dette afgøres af en dansk/internationale jury efter en hel dag med præsentationer og voteringer. Du kan læse vores interview med sidste års vinder, Emilie Helmstedt, her. Vi følger selvfølgelig med på tæt hold.

Af andre vigtige ting, der sker i branchen i næste uge, kan vi nævne Laugenes Jubilæumsopvisning, der tirsdag holder deres 10-års jubilæumsshow, ligesom at der dagen efter, onsdag, afholdes møde i Copenhagen Fashion Weeks showkomité for at lægge første hånd på arbejdet med næste sæsons modeugekalender. (CC)

Her er ugens andre korte nyheder:

Endnu en fransk danskerdebut

Det franske indtog af luksusbutikker i de danske gader ser ud til at fortsætte. Først med Cartier og Chanel, der åbnede flagskibsbutikker i København. Siden med Chloés åbning i Illum. Og nu er Illum klar til at byde endnu et fransk mærke velkommen, når Givenchy, med Clare Waight Keller i spidsen, indtager stormagasinets rammer med sin første butik på dansk grund. (MM)

Butikken åbnede dørene i lørdags.

Tøj(te)podcast

Hvad betyder det for digteren Søren Ulrik Thomsen, at hans skjorter og jakkesæt er made-to-measure? Og hvad betyder tøjet for feministen Elisabeth Møller Nielsen og debattøren Khatera Parwan? Weekendavisens designskribent Laura H. Laura og lektor i bæredygtighed på KADK Else Skjold er gået i garderoberne hos en række fremtrædende kulturpersonligheder for at se, hvad netop tøjet betyder for deres måde at møde verden på. Det er der kommet en podcastserie ved navn ‘Tøjterne’ ud af, der netop nu er blevet lanceret på Weekendavisen Podcast. (CC)

Lyt til første afsnit, ‘Søren Ulrik Thomsens digteruniform’, lige her.

Et stjernespækket samarbejde

Levi’s er et af den slags brands, der aldrig går af mode – heller ikke i Danmark. Baseret på en stigende interesse for den amerikanske denimgigant har de besluttet at åbne et såkaldt Levi’s Studio i København. Det bliver en kombineret showroom, event venue og pop-up butik, hvor der vil være særligt fokus på lokale events og forskellige capsule kollektioner. Heriblandt brandets nyeste samarbejde med den ikoniske Disney-franchise Star Wars, der er mundet ud i en kollektion af stjernespækkede styles til både herrer og damer. (SR)

Den nye pop-up åbner i dag, fredag den 1. november 2019, og har adresse på Kronprinsensgade 4 i København.

Fashion Growth kårer to nye vindere

Headstart Fashion har nu fundet årets vindere af deres tilbagevendende vækstinitiativ Fashion Growth, der siden 2017 har haft til formål at bringe små og mellemstore mode- og livsstilsvirksomheder sammen med investorer – og på den måde bidrage dem med værdifuld sparring til at få forretningen til at vokse. Og det blev den danske designer Tobias Birk Nielsen, der i år løb med 1. pladsen. Med sit stadig helt unge herrebrand, der blev stiftet for bare 2,5 år siden efter endt uddannelse på det Kgl. Danske Kunstakademis Designskole, står han i dag med en virksomhed, der beskæftiger ti medarbejdere og har forhandlere i mere end 25 lande verden over. 2. pladsen gik til virksomheden LABFRESH, der laver plet-, lugt- og krølfrie herreskjorter, som indtil videre er solgt i 98 lande.

Begge har vundet både mentortimer med udvalgte investorer fra investorpanelet, samt ti timers rådgivning ved Deloitte og strategisk sparring ved Danske Bank, der har været med til at udvikle vækstinitiativet i samarbejde med Headstart Fashion. (SR)

Pernille Teisbæk i nyt designsamarbejde

Den danske influencer og indehaver af bureauet Social Zoo Pernille Teisbæk har for længst bevist sine evner som designer gennem samarbejde med både danske og udenlandske brands. Nu er hun aktuel med et nyt samarbejde – en festkollektion i samarbejde med det svenske mærke Stand Studio. Tro mod brandets DNA, der er kendt for deres overdådige læder- og pelskreationer – som de også har høstet stor ros for under deres show ved Copenhagen Fashion Week – har samarbejdet udmundet sig i en capsule-kollektion af 80’er inspirerede kjoler, nederdele, shorts, toppe og frakker i både dyreprintet skind og pels. (SR)

Den nye kollektion blev officielt lanceret i denne uge og sælges eksklusivt på Net-a-porter.