Den historiske Kunsthal Charlottenborg var i formiddag passende rammen om præsentationen af de nye danske designtalenter, som er udvalgt til at dyste om Danmarks største og mest prestigefyldte hæderslegat, Magasin du Nord Fashion Prize. Siden den blev lanceret i 2012, er den ikke kun vokset i bevågenhed og betydning, men også i volumen.

Dette års felt af nominerede er udvidet fra tre til fem i et meget varieret spektrum af både kvinde-, herre- og unisexbrands for at give plads til endnu flere talenter fra vækstlaget i dansk mode. Og med Brøgger, Carcel, Heliot Emil, Maja Brix og Mfpen rækker juryen igen ud efter det uforudsigelige, som har internationalt flair og potentiale, og som kan være med til at skabe overskrifter i både danske og udenlandske medier

“Der findes så meget talent i dansk mode i øjeblikket, at vi allerede sidste år egentlig gerne ville have indstillet mere end tre designere, og i år tager vi så skridtet til at udvide feltet. Det giver mere dynamik, når der er et par stykker mere, og vi erfarer fra de tidligere år, at det ikke kun er vinderne, der får eksponering. Se bare på denne måneds Costume, der har sidste års vinder, Emilie Helmstedt, på forsiden og danske ELLE, som har Saks Potts på forsiden. Selv om de ikke vandt det år, hvor de var nominerede, har de helt klart formået at markere sig – også i forhold til medierne,” siger Nina Wedel-Wedellsborg fra Magasin du Nord Fonden, som etablerede modeprisen i 2012.

Siden starten dengang har selve prisen ændret sig fra at hædre vinderen med en pose penge til et modeshow under Copenhagen Fashion Week til også at være en aktiv støtte med mentorordning til udvikling af de spirende brands.

“Det handler om at få dansk mode ud over rampen, og i begyndelsen troede vi, at det var nok at give dem modeprisen og modeugen som platform, men erfaringerne gennem årene har vist, at de også gerne vil have nogle at sparre med. Som nyt brand kan modebranchen være svær at navigere i, så vi har opjusteret vores mentorship, så de får en samlet pakke af højt kvalificerede mennesker og organisationer, som kan hjælpe på vej,” fortæller Nina Wedel-Wedellsborg.

Magasin du Nord Fonden har allieret sig med Sardin, som rådgiver på bæredygtighed, Blonde Studio på produktion, Rich & Hanc på salg og distribution, Moon Int. med image og branding, Patriksson på PR, Nicolaj Reffstrup fra Ganni på entrepreneurship og Margrethe Dahl fra Magasin på retail.

“Det er vigtigt for os, at der kommer resultater ud af at blive nomineret til Magasin du Nord Fashion Prize. Mit mantra har alle gangene været, at vi skal holde fokus på talentet, og hvordan vi bedst hjælper dem med at udvikle det. Vi har oplevet en tid, hvor influencere har været talerør for mange nye designere og medvirkende til at gøre dem berømte, men vi tror på, at talenterne selv skal have lov til at fortælle deres historie med hjælp fra en fagjury, som objektivt kan se potentialet i dem i et større perspektiv,” siger Nina Wedel-Wedellsborg.

Modejournalist Chris Pedersen var moderator under præsentationen af de fem nominerede, og han noterede sig, at gennemsnitsalderen midt i 30erne var væsentlig højere, end vi tidligere har set, og det, mener han, er en fordel.

“Det er ikke sjovt at blive kaldt dansk modes nye stjerne og så to sæsoner senere ikke have råd til et show. Denne pris sætter fokus på, hvad de individuelle talenter kan, og hvordan man ruster dem til den videre færd i branchen.”

Hver af de fem nominerede har deres egen agenda for, hvad de 300.000 kroner, som kontantprisen lyder på, skal bruges til. Carcel er blandt andet kendt for at få fremstillet deres tøj af indsatte kvinder i den tredje verden, og de drømmer om at kunne være med til at oprette faciliteter udenfor fængslerne, så der er en arbejdsplads til dem, når de har udstået deres straf. Heliot Emil vil gerne købe deres brand fri fra kinesiske forretningsmænd, der har taget dem som gidsler i en varemærkesag, hvor de forlanger en løsesum, for at brødrene Juul kan få deres navn tilbage.

“Det fylder meget i vores hverdag lige nu, og det vil være dejligt at kunne få det forretningsmæssige på plads, så vi kan koncentrere os om det vigtigste; at skabe det tøj, vi tror på til fremtiden, nemlig det androgyne, der mere handler om æstetik end køn,” siger Victor og Julius Juul.

Vinderen af Magasin du Nord Fashion Prize 2019 kommer i fint selskab med tidligere vindere som Peter Jensen, Anne Sofie Madsen, Tonsure, Mark Kenly Domino Tan, Cecilie Bahnsen, Lærke Andersen og senest i 2018 Emilie Helmstedt, der imponerede juryen med sit farverige og drømmende univers, og som efter prisen også har opnået international opmærksomhed.

Emilie Helmstedt skyndte sig til Charlottenborg efter sit eget morgenshow på Nationalmuseet og kunne fortælle:
“Det var som en drøm at vinde Magasin du Nord Fashion Prize. Prisen har hjulpet mig og mit brand på uvurderlig vis med at nå mine visioner, både i form af omtale og et økonomisk boost, mens anerkendelsen fra nogle af branchens dygtigste mennesker har givet mig det største drive til at føre mit firma videre. Jeg er meget taknemmelig for at have vundet denne pris.”

Den 5. november 2019 udpeges den endelige vinder på Kunsthal Charlottenborg, når de danske og internationale eksperter i juryen har voteret efter de fem finalisters præsentationer af designs og forretningskoncepter. Hæderslegatet overrækkes herefter af Hendes Kongelige Højhed Kronprinsessen, der er kendt for sit store engagement i den danske modebranche.