Baum und Pferdgarten på tysk grund, årets farve og fint besøg fra en fransk mode-muse

Flere danske modebrands har skiftet ejere i løbet af ugen, men også nyheder fra Baum und Pferdgarten, Corali, Acne Studios og Pantone har præget denne uge i modens tegn.
07.12.2018 ∙ af Sofie Ringtved Jensen
Foto: Emili Sindlev for Baum und Pferdgarten x Mytheresa

Herhjemme har ugen været præget af flere store forandringer hos nogle af modebranchens sværvægtere. Det gælder ikke mindst tøjkoncernen IC Group, der nu har reduceret deres brandportefølje endnu mere, efter et frasalg af Peak Performance tilbage i april. Denne gang var turen kommet til Designers Remix, hvis aktiemajoritet er solgt til brandets egne grundlæggere Charlotte og Niels Eskildsen – efter hele 17 år som en del af IC-familien.

Og som om det ikke skulle være nok ejerskifte for én uge, så er der også hos Day Birger et Mikkelsen sket store ting i ugens løb. Her er det underbrandet Day Et, som netop er blevet solgt til ledelsen bag samt tre private investorer for yderligere at kunne udvikle brandets potentiale.

Udenfor de danske grænser har ugen budt på nyheden om, at det ikoniske modehus Chanel har besluttet at droppe pels og andre eksotiske skindmaterialer i deres kollektioner. En kategori, der tæller alt fra krokodilleskind til slangeskæl. Ifølge husets modechef, Bruno Pavlovksy, kommer beslutningen som følge af et stigende besvær med at finde eksotiske materialer, som er etisk fremstillede. Og på den måde indskriver det franske modehus sig på en efterhånden lang liste af high end-brands, der omlægger sine designtraditioner for at føre en mere ansvarsbevidst forretning. Brands som Versace, Gucci, Burberry, Hugo Boss og Michael Kors. For bare at nævne et par stykker.

På en lidt mindre opløftende note skal også postyret omkring Raf Simons og Calvin Klein nævnes. Anspændtheden mellem designeren og det modehus, han skrev kontrakt med i sommeren 2017, har nemlig været til at tage og føle på. Så meget, at flere internationale medier har stillet spørgsmålet, om han allerede er på vej ud igen – og derved holder liv i de sidste par års massive stoledans på direktørgangene.

Hold dig opdateret med nogle af ugens øvrige nyheder herunder.

Something Special

Tilbage i oktober kunne vi fortælle, at det danske mærke Baum und Pferdgarten har taget hul på et nyt kapitel i deres igangværende internationalisering i samarbejde med den anerkendte webshop Mytheresa. Et samarbejde, der betyder, at brandet både vil lancere deres Pre Spring 19-kollektion på platformen, og at de har designet en capsule kollektion, som skal sælges eksklusivt på den tyske side. Nu er der så sat dato på lanceringen af den lille kollektion, som bliver sat til salg den 10. december. I den forbindelse har brandet også løftet sløret for den tilhørende kampagne ved navn ‘Something Special’, som tager et nærmere kig indenfor i influencerne Linda Tol, Sophia Roe og Emili Sindlevs personlige garderober. Alt sammen stylet sammen med den nye kollektion.

Kollektionen består af seks forskellige designs, som er en forlængelse af brandets øvrige forårskollektion, og som kan købes på Mytheresa.com fra den 10. december 2018.

Sophia Roe for Baum und Pferdgarten x Mytheresa

Fra havbunden til smykkedisken

Leah Maria var en af de første butikker til at spotte smykketalentet Caroline Sillesen og hendes brand Corali. Nu har de to parter slået samarbejdet endnu mere fast med lanceringen af en mini-kollektion eksklusivt for Leah Maria. Kollektionen består af tre sæt øreringe samt et armbånd lavet af 14-karat guld. Og tro imod Caroline Sillesens populære univers er smykkerne inspireret af naturen:

“Ideen bag ’Inuji’-creolen – som er er en slags forløber for denne lille kollektion – opstod faktisk i en samtale mellem Vicky og jeg. Derfor gav det rigtig god mening at lave det til flere designs og skabe en lille kollektion til Leah Maria. Til designet har jeg ladet mig inspirere af lange, tynde stykke tangstykker, som danser og hvirvler rundt på havbunden, hvilket former dem til de velkendte creol-former,” fortæller Caroline Sillesen om sit samarbejde med Vicky Fogel, der ejer Leah Maria-butikken i Charlottenlund.

Kollektionen kan købes nu i butikken samt online.

Corali x Leah Maria

Danske briller vinder tysk pris

Det danske brillemærke Fleye Copenhagen har netop modtaget den tyske designpris ’German Design Award’ for deres design ’Fox’. Et design, som æres for ‘Fremragende Produktdesign’ i kategorien Livsstil og Mode. German Design Award er en international pris, der tildeles af det tyske designråd. Fleye Copenhagens brillestel var én blandt ​​mere end 5400 produkter i kapløbet om prisen. Ifølge juryen, løb de med prisen på grund af deres robuste design samt stellets tilpasningsevne til individuel pasform.

“Vi er meget glade og stolte over at modtage den prestigefyldt pris, især fordi vi har arbejdet hårdt og intensivt på at skabe vores bedste kollektion til dato. At vinde German Design Award er et stort skulderklap, og det inspirerer os til at blive endnu bedre,” siger grundlægger og chefdesignerAnnette Estø i en pressemeddelelse.

2019 i koralfarvet skær

Vanen tro har Pantone annonceret årets farve, denne gang for 2019. Et år, der ifølge det anerkendte, amerikanske farvesystem vil få et koralfarvet skær. Årets Pantone-farve bliver nemlig ’Living Coral’ med farvekoden 16-1546.

“Farve fungerer som en linse, hvorigennem vi oplever vores ægte og digitale virkelighed, særligt med Living Coral. Med forbrugere, der længtes efter menneskelig interaktion og sociale forbindelser, skaber de naturlige og opmuntrende kvaliteter fra Pantone Living Coral denne følelse,” fortæller Leatrice Eiseman, administrerende direktør for Pantone Color Institute, i en pressemeddelelse.

I 2018 var årets farve ’Ultra Violet’, hvorimod farverne i 2017 og 2016 var henholdsvis ’Greenery’ og ’Serenity’.

Årets farve 2019 er ifølge Pantone farven ’Living Coral’

Mode-muse gæster Danmark

Den britisk-franske multi-kunstner Charlotte Gainsbourg er kendt for sine roller i Lars von Triers dystopiske filmuniverser, sit karakteristiske ansigt, der har ageret muse for store modehuse som Balenciaga, samt hendes new wave-inspirerede elektropop, der har høstet ros i adskillelige musikmedier. Sidstnævnte har nu bragt hende til Danmark som en del af lineuppet på den fynske festival Heartland. Her skal hun optræde side om side med navne som The Good, the Bad & the Queen, Elbow, Interpol, Kris Kristofferson & The Strangers, Kamasi Washington og Danny Brown.

Se mere og køb billetter til festivalen her.

Acne Studios udvider repertoiret

Det svenske brand Acne Studios har længe været en favorit blandt de skandi-elskende mode-entusiaster. Men nu kan også bolig-entusiasterne glæde sig til at tilføje deres hjem et strejf af Acne. Brandet har nemlig lanceret en kollektion af interiør, hvor de blandt andet har forvandlet deres halstørklæder til patchwork-tæpper og -puder, foruden en kollektion af håndmalet keramik.

Kollektionen blev sat til salg online i går, den 6. december 2018. 

Acne Studios’ nye interiørkollektion består blandt andet af store patchworktæpper