Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Carcel vinder Magasin Du Nord Fashion Prize 2019

Magasin du Nord Fonden har netop udråbt dette års vinder af deres prestigefyldte modepris – og valget faldt på Carcel, der modtog præmien på 300.000 kroner samt et mentorforløb.
Magasin du Nord Fonden har netop udråbt dette års vinder af deres prestigefyldte modepris – og valget faldt på Carcel, der modtog præmien på 300.000 kroner samt et mentorforløb.

Spændingen var til at tage og føle på, da dette års vinder af Danmarks største hæderslegat i modebranchen, Magasin du Nord Fashion Prize, her til aften skulle udpeges i de historiske rammer på Kunsthal Charlottenborg i København. For med et felt af nominerede, der i år er vokset fra tre til fem brands, er det tydeligt, at den voksende danske talentmasse kun gør det endnu sværere for juryen af danske og internationale eksperter at snævre feltet ind til bare én vinder.

Men ét navn imponerede alligevel mest under dagens præsentationer af både design- og forretningskoncepter – nemlig Carcel, der netop har fået overrakt den prestigefyldte pris af Hendes Kongelige Højhed Kronprinsesse Mary, og som dermed indtager den fornemme plads som nyeste designer i rækken af tidligere talentfulde vindere; Peter Jensen, Anne Sofie Madsen, Tonsure, Mark Kenly Domino Tan, Cecilie Bahnsen, Lærke Andersen og senest Emilie Helmstedt, der med sit brand Helmstedt Studio fik prisen i 2018.

“Carcels tilgang til mode er ikke bare innovativ, den er, i kontekst af Magasin du Nord Fashion Prize, det mest sociale, relevante, humane og bæredygtige brand i 2019. Med en unik og stærk historiefortælling og bygget på en fantastisk mission for at forbedre kvinders liv globalt, er Carcel billedet på, hvordan et moderne brand skal eksistere og operere i dag. Verden har måske ikke brug for endnu et modebrand, men verden ville uden tvivl være fattigere uden Carcel,” sagde Nina Wedel-Wedellsborg fra Magasin du Nord Fonden, som grundlagde hæderslegatet tilbage i 2012, om dette års vinder.

Fra dagens præsentation af Carcel. Foto: Moon International.

Carcel, der var nomineret side om side med brandsene Brøgger, Heliot Emil, Maja Brix og Mfpen, blev stiftet i 2016 og lanceret i august 2017 med ambitionen om at skabe en både innovativ og bæredygtig modevirksomhed, der samtidig kan være med til at forbedre livet for indsatte i kvindefængsler i nogle af verdens fattigste lande. Siden har brandet gjort sig bemærket verden over med ikke bare deres unikke forretningsmodel, men også deres karakteristiske og stilsikre æstetik, som udgøres af henholdvis strik- og silkedesigns lavet af kvindelige indsatte i Peru og Thailand.

I bedømmelsen af de fem nominerede har juryen haft særligt øje på designkriterierne; kreativitet, tekniske færdigheder og håndværk, ligesom der også er blevet taget højde for mærkernes kommercielle potentiale. Derudover har dette års jury også haft fokus på bæredygtighed med henblik på at hylde et brand, der har en klar målsætning om at skabe en mere ansvarlig og bæredygtig virksomhedsprofil. Noget, der må siges at kendetegne Carcel både i produktion og vision.

“Først og fremmest er jeg taknemmelig for, at I har modet – for det kræver mod – til at vælge en virksomhed som os og give os jeres støtte. For vi har brug for den,” sagde CEO Veronica d’Souza, da hun tog imod prisen foran de mange fremmødte i Kunsthal Charlottenborg.

Veronica d’Souza, CEO, Carcel.

Med æren følger både en kontantpræmie på 300.000 kroner samt tilbud om mentorordning med forskellige brancheaktører, der repræsenterer hver deres ekspertiseområde, og som skal være med til at støtte Carcel til videre udvikling og vækst. Det gælder Sardin, som bliver vil rådgiver indenfor bæredygtighed, Blonde Studio indenfor produktion, Rich & Hanc rådgiver om salg og distribution, Moon Int. med image og branding, Patriksson står for PR, Gannis Nicolaj Reffstrup for entrepreneurship, og Margrethe Dahl fra Magasin vil bidrage med hendes indsigt i retail.

Læs vores interview med Veronica d’Souza i forbindelse med brandets nye butik her samt vores store interview i forbindelse med brandets etårs fødselsdag her.