“Vi er jo lidt atypiske som mærke, og vi oplever, at folk er meget nysgerrige på vores produkter og produktion. Selvom Carcel er meget onlinebaseret, repræsenterer vores produkter noget meget offline. Derfor mener vi også, at det er vigtigt, at vi er til stede fysisk, hvor vi kan møde vores kunder og starte en dialog om at skabe en bedre modeindustri.”

Sådan fortæller CEO Veronica d’Souza, der har taget hul på et nyt kapitel i Carcels kun to-årige historie. I dag åbner det danske brand, der har specialiseret sig i strik og silke lavet af kvindelige indsatte, deres første butik på Vesterbro i København. En butik, der – tro mod brandets anderledes produktionsmodel – ikke bliver en klassisk en af slagsen, men derimod et kombineret kontor møder butik møder showroom møder community space. Med overtagelsen af det populære galleri og showroom VESS Gallerys lokaler på Oehlenschlægersgade er der nemlig lagt op til at kunne videreføre stedets tidligere brug som et foranderligt rum, hvor der foruden fast kontor og tre daglige åbningsdage som butik også skal være plads til både events, talks og film screenings. Men at skabe en butik handler først og fremmest – og som en forlængelse af Carcels i forvejen store fokus på transparens – om, at kunderne skal kunne komme helt tæt på brandet og dem, der står bag.

“I og med butikken også er vores kontor, vil det være os, der står bag Carcel, som man møder her. Vi håber, at besøgende vil få en oplevelse af, at vi er tilgængelige. At de ikke bare kommer ind i en butik, men at de kommer for at møde os. At de selvfølgelig kan købe vores produkter, men også få en kop kaffe og en snak,” siger Veronica d’Souza videre.

At skabe et rum for talks og events, som kan starte en fælles dialog

På nuværende tidspunkt sælges Carcels kollektioner, der i starten udelukkende bestod af strikprodukter skabt i Peruvianske kvindefængsler, men siden er blevet udvidet med forskellige silkestyles lavet af thailandske kvinder, kun online samt i Holly Golightly og Wood Wood herhjemme. Deres unikke forretningsmodel og skarpe koncept skabte dem hurtigt opmærksomhed i Danmark, men i særdeleshed også i udlandet, hvor størstedelen af brandets kunder befandt sig, da de sidste sommer gjorde status efter ét år på markedet. Nu, hvor de også har kunne fejre to-års fødselsdag, er det danske marked også kommet efter det – hvilket yderligere understreges med Carcels plads blandt de nominerede til dette års Magasin du Nord Fashion Prize. Sideløbende med fortsat stabil vækst i udlandet og etableringen af helt nye markeder som Kina, vel at mærke. Men alligevel var Veronica d’Souza og resten af Carcel-teamet – som efter tre gode års samarbejde har måtte sige farvel til partner og Creative Director Louise van Hauen, og derfor nu består af seks personer i København, Thailand og Peru (foruden de ansatte i fængslerne) – ikke i tvivl om, at deres første selvstændige butik skulle have base i Danmark.

“Carcel er mere etableret som brand nu, og så er det det rigtige tidspunkt for os at være mere fysisk til stede lokalt i København. Vi har også planer om at åbne pop up-butikker andre steder i verden, måske også andre butikker på sigt. Men det giver mening at starte med København, fordi det er der, hvor vi er,” siger hun og påpeger, at de i deres tidligere kontor i Indre By også var begyndt at åbne op for kunder hver torsdag. Og her fik de bekræftet, at selvom de holder til lokalt, vækker det også interesse internationalt, da flere udenlandske kunder tog sig tid til at kigge forbi, når de var i København.

At Carcel har en stærk tiltrækningskraft på mange, både ude og hjemme, skyldes ikke blot deres kontroversielle produktionsmetoder, men også at de fra dag ét har turdet tale højt om deres ønsker om at bidrage til en bedre modeindustri. Hvordan vi når derhen, håber de, at butikken som åbent rum for events og talks kan være med til at starte en fælles dialog om.

“Vores mål er at facilitere en samtale og at være en platform for den samtale. Det har vi brugt de sidste to år på, men vi kan ikke løse opgaven alene,” siger hun og understreger, at der bag ved ambitionerne om at bruge sin virksomhed til gøre noget godt for både mennesker og planet, selvfølgelig også ligger et ønske om at skabe en god forretning. Og her spiller butikken også en rolle. For selvom Carcel har valgt en lidt alternativ vej og er gået uden om den store flagskibsbutik på Strøget, Gl. Mønt eller lignende placering, der i forvejen har mange forbipasserende modekunder, er der selvsagt også en forventning om, at butikken vil være en god investering.

“At åbne en butik handler også om at skabe et sted, hvor vores kunder kan mærke og prøve vores tøj, hvilket er vigtigt, når man som os arbejder med gode kvaliteter. Og så håber vi, at vi kan få noget feedback. Det giver god mening for os at kunne se forskellige mennesker i vores tøj og høre om deres erfaring med det,” siger hun og svarer til spørgsmålet om, hvordan de forholder sig til de mange nedslående statistikker om det pressede butiksmarked, at de – også her – har en lidt anderledes forretningsmodel end mange andre.

“Jeg tror i høj grad, at retailbranchen er så udfordret, fordi brands presses ud i et uholdbart sæsonhjul. Men da vi ikke arbejder efter sæsoner, er vores kollektioner aldrig ’out of date’. Carcel er mere end bare et produkt. Det er en vision. Det handler om at skabe noget, der er bedre for verden, og som samtidig også er attraktivt kvalitetsdesign,” afslutter Veronica d’Souza.

Carcels nye butik har adresse på Oehlenschlægersgade 36, Vesterbro i København, og vil være åben hver torsdag og fredag fra klokken 12-18 og lørdag klokken 12-16. Første åbningsdag er i dag, torsdag den 3. oktober 2019, hvor de holder et åbningsevent fra klokken 16 – og alle er inviteret.