Eksklusivitet har længe været et nøgleord i modebranchen. Fra luksusmode til limited edition-kollektioner, der skaber lange køer foran alverdens butiksdøre, når en ny sneaker kommer på gaden. Eksklusivitet skaber omtale, og omtale skaber omsætning. Den eksklusivitet prøver det nye dansk-tyske e-commercekoncept Sardin at bringe ind i en bæredygtig kontekst med deres økocentriske og transparente pre-order koncept, der betyder at nøje udvalgte brands skaber eksklusive kollektioner, som kun kan købes i 30 dage. Et koncept, der minder lidt om danske ee12s pre-order koncept, hvor du køber halvdelen af varen før levering og resten ved levering.

I Berlin sidder stifterne, danske Rune Orloff og tyske Oliver Kann, der tilsammen har mere end tyve års erfaring fra toppen af modebranchens tinder. Her har de arbejdet med brandstrategi, produktlanceringer og forretningsudvikling for brands som Mykita, adidas, Y-3 og Henrik Vibskov. Med sig har de også flere partnere i form af Parley for the Oceans, David Fischer fra Highsnobiety, Jacob Wildschiødtz fra NR2154 og Gannis Nicolaj Reffstrup, der på hver deres måde skal støtte projektets udvikling og udbredelse. Et stærkt felt med en samlet ambition om at tale til kundernes æstetiske øje snarere end den etiske sans. Og en gang for alle bevise, at bæredygtighed ikke betyder, man må give afkald på æstetikken.

“Sardin er en ny form for iscenesættelse af modebranchens bæredygtige udvikling. Vi ønsker at støtte brands, der har en stærk bæredygtig strategi. Brands, der er i gang med en omlægningsprocess eller som debuterer med deres første produkt i en bæredygtig retning. Desuden er alle produkterne på Sardin made-to-order for at undgå overproduktion,” fortæller stifter Rune Orloff om konceptet, som er næsten selvfinansieret – Nicolaj Reffstrup fra Ganni og Jacob Wildschiødtz fra NR2154 har dog også bidraget økonomisk til at udvikle brand og site. Selve konceptet er inspireret af crowdfunding-kulturen, hvis grundlag hviler på efterspørgsel og en iboende pre-order-mentalitet, samt drop-kulturen, der er fremtrædende især i streetwear med Supreme som bedste eksempel. Målet er at levere inden for fire til 12 uger fra kampagnerne slutter.

“Vi har ikke noget lager. De brands, vi arbejder sammen med, begynder først at producere efter vores 30-dages salgskampagne er slut. Dermed eliminerer vi i samarbejde unødvendig overproduktion og deadstock-risiko i distributionsprocessen. Vi bliver en slags testfelt for nogle brands og en decideret accelerator for andre,” siger han om konceptet, der ønsker at være med til at ændre måden, vi tænker forbrug på og tilføjer:

“Vi tror ikke på, at vi kan få folk til at stoppe med at købe nyt. Vi kan dog tilbyde produkter, der ikke har noget negativt miljøaftryk.”

Carcel Sardin

Carcel for Sardin. Fotograf: Silvia Conde.

Fælles værdier

For Sardin, der i øvrigt er opkaldt efter fiskearten sardin, der er kendt for sit stærke og store fællesskab, er det ikke ambitionen om at lave en kæmpe forretning, der driver værket. Det er at bidrage til den kollektive bæredygtige omstilling i modebranchen. Blandt andet derfor går alt overskud i starten til at bekæmpe hav- og kystforurening, som deres hovedpartner, Parley for the Oceans, faciliterer. Og de brands, som Sardin arbejder med, skal selvfølgelig også have en eller anden form for bæredygtig agenda.

“De skal som udgangspunkt have en fast bæredygtig strategi, vi kan få indblik i. Vi kigger normalt på tre ting her: supply chain-optimering, brug af ny bæredygtig innovation og deres sociale indflydelse. Vi har desværre ikke vores egne certificeringer, men vi bruger en lang række officielle som eksempelvis GOTS, BLUESIGN og STeP,” siger Rune Orloff om de krav, de stiller til brands, der skal være en del af deres 30-dages pre-order kampagner.

På nuværende tidspunkt kører der for eksempel en kampagne med det populære streetwear brand 1017 ALYX 9SM, der har lavet en kollektion med upcyclede basis items specielt til Sardin. Et andet brand, som lever op til Sardins krav, er danske Carcel. De producerer i samarbejde med udsatte kvinder i Peru og Thailand og gør samtidig brug af henholdsvis Perus alpaca-traditioner og Thailands historie for silkeproduktion.

“Vi har fulgt Carcel længe, og vi har altid været meget imponerede over deres evne til at snakke om sociale udfordringer gennem smukke produkter. Carcel opfylder en masse krav til, hvordan vi tror på fremtidens brandkonstellation. De har et tydeligt socialt formål – de gør reelt livet bedre for kvinderne i de fængsler, de arbejder med. Samtidig er de lokalt forankrede, da de kun arbejder med lokale materialer, og så har de æstetisk power,” fortæller Rune Orloff og understreger dermed vigtigheden i det æstetiske udtryk i den grønne omstilling for ham og for Sardin.

“Ambitionen med Sardin er at udfordre så mange brands som muligt til at komme i gang med bæredygtighed og samtidig udfordre forbrugerne til at træffe beslutninger, der er lidt mere langsigtede – uden at gå på kompromis med designværdier,” slutter Sardin-bagmanden.

Carcels eksklusive kollektion til Sardin lanceres i morgen, torsdag den 15. november.

Carcel Sardin

Carcel for Sardin. Fotograf: Silvia Conde.