Et direktørskifte, et opkøb og et brand under rekonstruktion: De 10 mest læste fra september
1. Wood Wood-direktør træder af
Efter flere måneder med stor uro i virksomhedens ledelse kom nyheden i september, at Kyrk Macmillan, der har siddet i stolen siden 2021, er gået af som CEO i moderselskabet Carrington ApS. Bestyrelsesmedlem Mads Christian Lunøe er trådt i hans sted.
2. Tidligere Costume-chefredaktør starter nyt brandingbureau
Camilla Frank har et CV, der er længere end de flestes – og fremadrettet kommer hun til at bruge de erfaringer i sit eget firma, Frankness Agency.
3. Dansk designikon opkøbt
Finske Fiskars Group har opkøbt en af Danmarks mest ikoniske designvirksomheder for 151 millioner euro.
4. Holidays henter New Yorker-profil til teamet
I samme hug, som det kreative bureau fylder fire år, har de ansat producer Nina Mouritzen, der efter 20 år i New York er vent tilbage til København.
5. Lala Berlin er under rekonstruktion
Leyla Piedayesh, stifteren af den tyske virksomhed Lala Berlin GmbH, har indgivet en begæring om insolvensbehandling, men er allerede i dialog med potentielle nye partnere til en omstrukturering.
6. Tidligere Custommade-designer rykker til ungt kashmirbrand
Efter mere end 17 år hos Custommade har Anne Rasmussen taget hul på en ny rolle som Head of Design hos Beta Studios.
7. Et uudtømmeligt marked: endnu en genbrugsapp er kommet til Danmark
Med et støt stigende genbrugsmarked i både Danmark og globalt udvider den litauiske gensalgsapp Vinted til Danmark på vejen mod at blive Europas foretrukne genbrugsplatform.
8. Royal Copenhagen henter internationalt erfaren modeprofil som ny kreativ direktør
Med mere end 20 års erfaring som designer for modehuse som Burberry og Givenchy er Jasper Toron Nielsen vendt tilbage til Danmark.
9. Son of a Tailor vil “rekonstruere modeindustrien” med sin produktion – og åbner nu op for andre brands
Store minimumsordrer og lange leveringstider er ikke bare en stor økonomisk udfordring for små brands – det fører også til meget spild. Det mener Son of a Tailor, som åbner sin egen fabrik for eksterne mærker.
10. “Råt talent har meget lidt at gøre med at være et succesfuldt modebrand i dag”
Hvor svært skal det egentlig være at etablere et modebrand? Kan man overhovedet få succes uden legater, familieformuer eller designkonkurrencer? Vi har talt med Tobias Birk Nielsen og Ervin Latimer, der fortæller om udfordringerne ved at være iværksætter i modebranchen.