Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Et uudtømmeligt marked: endnu en genbrugsapp er kommet til Danmark

Med et støt stigende genbrugsmarked i både Danmark og globalt udvider den litauiske gensalgsapp Vinted nu til Danmark på vejen mod at blive Europas foretrukne genbrugsplatform.
Med et støt stigende genbrugsmarked i både Danmark og globalt udvider den litauiske gensalgsapp Vinted nu til Danmark på vejen mod at blive Europas foretrukne genbrugsplatform.

Hvis man har set med på DR, når det nye program ’Hvad siger din stil?’ med vært Anna Lin og modeekspert Moussa Mchangama er løbet over skærmen, er det endnu en gang blevet slået fast, at der er et stigende fokus på genbrug og -salg. Når vært Anna Lin ruller sin løber ud på loppemarkeder og i genbrugsbutikker og taler med især de unge besøgende, er tendensen klar: genbrug er vildt populært. Det understreger en undersøgelse fra amerikanske ThredUp også, der hvert år gør status over genbrugsmarkedet – noget, de har gjort siden 2017.

I ThredUps undersøgelse kan man se, at genbrugsmarkedet har været støt stigende, siden de lavede deres første undersøgelser, og ifølge deres estimater vil genbrugsmarkedet være næsten fordoblet, når vi når år 2027. Her forventer de, at det globale genbrugsmarked rammer 351 milliarder dollars – en stigning fra 177 milliarder dollars sidste år. Derfor kan man altså sagtens nå at komme med på gensalgsmarkedet, hvis man ikke er der endnu. Og det er noget, som litauiske Vinted drager fordel af.

Vinted blev grundlagt i 2008 og er Europas førende C2C-genslagsplatform med mere end 80 millioner registrerede medlemmer fordelt over 19 markeder. Og nu kan det tal potentielt stige endnu mere, når Vinted lanceres på det danske marked. Vinted fungerer som mange af de gensalgs-apps, vi allerede er vant til i Danmark, hvor sælgere selv uploader billeder og information om det tøj, de gerne vil sælge, og når det er købt, sørger sælger også selv for at få tøjet pakket og sendt.

De danske sælgere og købere, som nu får adgang til appen, vil komme ind på samme marked som Vinteds 9 millioner svenske og polske brugere, og kan dermed få adgang til en større målgruppe end på de rent danske apps.

“Vi kan se, at mange danskere allerede er vant til at købe og sælge secondhand, men vi er overbeviste om, at der stadig er et potentiale, der kan frigøres. Ifølge vores undersøgelser har næsten halvdelen af vores målgruppe ikke solgt, og over 2 ud af 5 har ikke købt secondhand-modeartikler sidste år,” fortæller Adam Jay, CEO hos Vinted Marketplace, i en pressemeddelelse om markedspotentialet.