Her er de 3 brands, der i morgen dyster om Danmarks største modepris
Tirsdag den 24. oktober afholdes dette års Wessel & Vett Fashion Prize – vi klæder dig på til afgørelsen.Da årets finalister til Wessel & Vett-prisen 2023 blevet annonceret tilbage i august under modeugens åbningsreception, markerede det samtidig et nyt kapitel for den nu 11 år gamle pris. For blandt de tre finalister var der, foruden det helt nye mærke Forza Collective, også etablerede – og tidligere nominerede – brands at finde iblandt. Navnlig Saks Potts og Heliot Emil, der dystede i henholdsvis 2016 og 2019.
På tirsdag i næste uge afholdes så dette års Wessel & Vett Fashion Prize, hvor vi finder ud af, hvilket brand, der løber med blandt andet pengepræmien på 300.000 kroner. I den anledning har vi samlet vores seneste artikler – og podcasts – om de tre finalister, så du er helt opdateret og klædt på til afgørelsen.
Saks Potts
Cathrine Saks og Barbara Potts, der sammen stiftede brandet i 2014, har de seneste år især gjort sig bemærkede med deres shows under Copenhagen Fashion Week, der synes at blive større og mere imponerende sæson efter sæson. Tænk bare på det guldbesatte SS23-show på Kgs Nytorv i København, eller i vinter, hvor de til tonerne af tivoligarden i Tivolis Koncertsal viste deres AW23-kollektion. Eller senest, under SS24-sæsonen, hvor de samlede 1300 mennesker under åben himmel langs Kystvejen i Charlottenlund på en blæsende, våd sommerdag med udsigt til et usædvanligt dramatisk og gråt Øresund.
Men det er ikke kun modeuge-indsatsen, der får ros. Saks Potts og Cathrine Saks og Barbara Potts selv får i stigende grad international anerkendelse, blandt andet i maj sidste år, hvor de landede på listen ’Forbes 30 Under 30 Europe 2022’ i kategorien Art & Culture – en liste, der hvert år udpeger de mest indflydelsesrige unge talenter fra hele verden. Og det var kun kort tid efter, at duoen tog et stort skridt fremad forretningsmæssigt for deres fælles virksomhed med ansættelsen af deres første eksterne CEO, Josefine Laigaard. Siden da har hun blandt andet investeret tungt i en re-positionering af brandet, der “på lang sigt skal være med til at gøre Saks Potts endnu mere relevant og konkurrencedygtig på en international skala,” som hun udtalte til Fashion Forum i forbindelse med sit første regnskab som direktør. Om brandets udvikling i 2022 har hun desuden fortalt;
“Vi har vækstet toplinjen med knap 28 procent og fortsat investeret i vækstinitiativer, herunder især brand og internationalisering, samt ansat flere til teamet, som en del af yderligere professionalisering hos Saks Potts. Så vi er kommet godt fra start i 2023 og følger vækstkurven.”
Heliot Emil
Heliot Emils succes kan ligeledes tilskrives en stærk duo – brødrene Julius og Victor Juul. Og de har da også selvtilliden på plads de to. “Det kræver ekstremt meget selvtillid og et stort ego at kaste sig ud i ting, som er gjort tusind gange før, og tro, at du kan gøre det bedre,” som Julius Juul forklarede det, da Fashion Forum havde dem med til en live podcast-optagelse i starten af september. Og selvtillid har de da på mange måder også grund til at have. For på bare syv år er brødrene gået fra forældrenes kælder til nu at have forhandlere i hele verden og lede en virksomhed med tyve medarbejdere. For ikke at tale om deres tilbagevendende plads på den officielle showkalender under Paris Fashion Week.
Det internationale udsyn har fulgt Heliot Emil fra start, der officielt blevet lanceret første gang under SS17-modeugen i Milano. Og deres karakteristiske skarpe, monokrome udtryk og tech-future-inspirerede univers har da også fået sin helt egen fanskare i både ind- og udland – ikke mindst på Instagram, hvor brandet i dag har 410.000 følgere.
“Nok er Heliot Emils univers stringent, men som gæst i deres univers mærker man dem med sine sanser, fra den legesyge og nærmest nuttede robothund, der underholdt gæsterne under seatingen, til rummets isnende kulde, der (næsten) fungerede som et performativt element i showet. Heliot Emils brand ræsonnerer godt med et internationalt crowd og et modebillede, hvor tingene ikke behøver at være comfy for at få fodfæste. Og med den kurs, de har lagt, er det svært ikke at forestille sig, at de internationale døre står åbne,” som chefredaktør Carla Christine Bruus Aagaard-Strube skrev i sin anmeldelse af Heliot Emils AW23-show, ‘Connected Forms’, tilbage i februar i Paris.
Forza Collective
Med en grundlæggelse, der endnu ikke går et helt år tilbage, er det svært at tale om samme udvikling, når man kigger på Forza Collective – som trods sin korte levetid ikke ligefrem mangler anerkendelse. For siden Kristoffer Kongshaug stiftede brandet tilbage i foråret i år, har han på rekordtid fundet vej til inderkredsen af den danske modebranche. Det ses ikke bare med pladsen som finalist i Wessel & Vett Fashion Prize, men også udnævnelsen som ‘Årets nye navn’ til Elle Awards i september samt sin plads på eventkalenderen under Copenhagen Fashion Week SS24 – kun nogle måneder efter sin grundlæggelse.
Ser man derimod på Kristoffer Kongshaug selv, og det er svært at lade være med den baggrund, han har, er der derimod rigeligt at tage fat i. For siden han blev uddannet som designer fra Designskolen Kolding tilbage i 2010, har han opbygget sig en international karriere, der tæller prestigefyldte modehuse som Christian Dior Couture, Raf Simons, Lanvin og Balmain og amerikanske Theory og Elie Tahari. Inden han vendte tilbage til Danmark med drømmen om at starte sit eget.
“Forza Collective er rent personligt en opsummering af min karriere – det håndværk, jeg lærte i Paris, den kommercielle viden fra New York og min egen æstetik. Hældt ned i en blender og blandet sammen,” som han fortalte i et interview med Fashion Forum forbindelse med brandets lancering i foråret. Et brand, der skabte opmærksomhed med en kollektion syet udelukkende i tykt, sortskinnende nylon. ’Utilitarian Couture’, kalder han selv visionen om at bygge bro mellem day wear, sports wear og couture bag Forza Collective. Et brand – et kollektiv – han dog ikke har startet helt alene, men med tre ditto brancheerfarne partnere; fotograf Rasmus Weng Karlsen, stylist og makeupartist Mads Stig og grafisk designer Louis Montez.
Hør vores podcast-interview med Kristoffer Kongshaug i Apples Podcast App her og på Spotify her.