Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

By Malene Birger i nyt samarbejde, Weekday når milepæl og flere nye plastikinitiativer

By Malene Birger lancerer bæredygtigt designsamarbejde med Net-a-Porter, Weekday når mål om udelukkende at bruge økologisk bomuld, og både Markberg og Asos tager kampen op mod plastikforurening.
By Malene Birger lancerer bæredygtigt designsamarbejde med Net-a-Porter, Weekday når mål om udelukkende at bruge økologisk bomuld, og både Markberg og Asos tager kampen op mod plastikforurening.

Mens vi tæller ned til Copenhagen Fashion Week herhjemme, er de internationale herremodeuger i fuld gang. Og i denne uge har vi været forbi først Milano – hvor blandt andre danske Han Kjøbenhavn var en del af den officielle showkalender –  og siden Paris, der løber lige nu og frem til på søndag, den 19. januar. I Milano er det ikke overraskende især navne som Gucci og herunder kreativ direktør Alessandro Michele, der har været mest fremtrædende i medierne – ikke mindst fordi showet markerer, at det nu er fem år siden, at det kreative megatalent holdt sit første show for Gucci i Milano i januar 2015. Og om man kan lide hans kollektioner og karakteristiske stil eller ej, kan vi vist alle blive enige om, at Alessandro Michele ikke bare har været med til at forvandle Gucci til det modehus, det er i dag, men faktisk har transformeret hele scenen for herremode (og dame, for den sags skyld), som med hans bidrag har fået et tiltrængt strejf af italiensk farveeksplosion og nyt liv.

Og i onsdags gik turen som sagt så til Paris, hvor det allerede nu er værd at nævne blandt andre hypede Virgil Abloh for Off-White, Valentino – der ifølge Vogue står bag en modig bevægelse indenfor skønhed til mænd med deres styling, som blandt andet bød på delikate kirsebærblomster placeret i modellernes hår – og Raf Simons, der især har vakt begejstring på de sociale medier.

Men også i Paris er der dansk blod at finde blandt sæsonens showaktuelle – denne gang repræsenteret via Henrik Vibskov, der holder show i den franske hovedstad på lørdag under titlen ‘Please Remove Before Washing’.

Læs ugens øvrige – og, ikke overraskende, overvejende ‘grønne’ – korte modenyheder herunder.

Weekday markerer milepæl med ny kollektion

Weekday har siden 2002 haft speciale i denim – et materiale, som de de sidste par år har forsøgt at gøre mere miljømæssigt ansvarligt ved at udskifte bomulden med en økologisk en af slagsen og på den måde sænken mængden af skadelige kemikalier, der ender i naturen. Nu har brandet ramt en ny milepæl, idet at samtlige af deres bomuldsstyles igennem hele kæden er lavet af økologisk bomuld. Og det har de valgt at fejre med lanceringen af en limited edition kollektion, der indeholder forskellige denimdesigns inspirerede af 1999 – her kan dem med hang til det nostalgiske få fingrene i alt fra lavtaljede jeans til stramtsiddende toppe og dekonstruerede styles med kig til bar hud – præcis som man så det på alle gader og stræder i året før det nye årtusinde.

Kollektionen sættes til salg i udvalgte butikker samt online den 23. januar 2020.

By Malene Birger i nyt samarbejde med Net-a-Porter

Weekday er ikke den eneste, der understreger sine grønne ambitioner med en ny kollektion. By Malene Birger har i denne uge løftet sløret for et nyt samarbejde med Net-a-Porter. Sammen har de skabt en capsule kollektion lavet af miljøvenlige materialer såsom GOTS-certificeret økologisk bomuld og ansvarligt produceret uld. Derudover er kollektionen, der er designet af kreativ direktør hos By Malene Birger Mathilde Torp Mader, skabt med henblik på at lave en række garderobeklassikere, som forbrugerne kan hive frem igen og igen – præcis vi kender det danske mærkes designtradition, hvor klassiske og velsiddende silhuetter udgør den røde tråd. Til at promovere samarbejdet har Net-a-Porter og By Malene Birger teamet op med den moldovisk/britiske model og bæredygtighedsaktivist Doina Ciobanu, der er ansigt for kampagnen.

Kollektionen er tilgængelig nu på Net-a-Porter samt i By Malene Birgers butikker og online.

Markberg vil (også) tage ansvar

At genanvende plastikflasker til tekstiler er blevet en populær disciplin indenfor kategorien ’grønnere modebranche’. Og nu er det danske taskemærke Markberg kommet med ombord. Brandet lancerer – som et led i en overordnet strategi om at skabe en mere bæredygtig profil – en kollektion af tasker, som lavet af netop polyester spundet af genanvendte plastikflasker.

“Vi har længe ønsket at tilføje tasker i alternativt materiale til læder, og det har hele tiden været vores klare holdning, at vi ikke vil bringe nye polyester- eller nylonmaterialer til verden af miljøhensyn. Materialet findes jo allerede – så hvorfor ikke genanvende det?” siger ejer og kreativ direktør Mette Astrup i en pressemeddelelse.

Kollektionen, der vil bestå af fire forskellige styles i fire forskellige farver, leveres i sin fulde kollektion til maj 2020, og vil blive præsenteret under modeugen på Revolver den 29.-31. januar 2020.

Asos siger nej tak til skadelig plastik

Og vi bliver ved plastikken. Asos er ikke den første, men seneste tilføjelse til listen af globale virksomheder, der har underskrevet Ellen MacArthur Foundation’s plastikbekæmpelsesprogram ’New Plastics Economy Global Commitment’. Et program, som mere end 400 globale virksomheder forpligter sig til at øge transparensen omkring og minimere forbruget af engangsplastik. Det gælder store modehuse som Burberry, men også danske brands som Ganni og Samsøe Samsøe. Gennem deres signering forpligter webshopgiganten sig blandt andet til at eliminere alle problematiske og unødvendige plastgenstande, at innovere for at sikre, at den plast, de bruger, kan genanvendes eller er komposterbar, samt selvfølgelig så rent faktisk at genanvende eller recirkulere de plastprodukter, de bruger.

About Vintage fortsætter butiksvæksten

Det danske urmærke About Vintage har nu annonceret, at de er klar til at udvide deres butiksportefølje, denne gang med en butik På Strøget i København. De to stiftere og barndomsvenner, Thomas G. Andersen og Sebastian Skov Regeser, åbnede i 2017 deres første flagskibsbutik på Gothersgade i København og har siden udvidet med blandt andet en shop in shop i Esbjerg, samt en butik i Københavns Lufthavn i marts 2019. Men nu er tiden kommet til Danmarks mest ikoniske shoppegade for det stadig unge urbrand, der blev grundlagt i 2014.

Den nye butik åbner den 23. januar 2020 og har adresse på Nygade 6, 1164 København.  

Schulz by Crowd folder universet ud

Også for det nu fire årige danske brand Schulz by Crowd er fysisk retail højt på ønskelisten – og noget, som de nu kan realisere med deres første butik, siden brandet blev stiftet i 2015 af CEO Marie Schulz.

”Vi glæder os rigtig meget til at kunne skabe vores eget fysisk univers for vores kunder, som supplement til vores onlineunivers. Samtidig giver det os mulighed for at komme helt tæt på vores kunder, hvilket jeg glæder mig meget til, og jeg er også sikker på, at det vil være med til at styrke vores brand,” siger hun i en pressemeddelelse om den nye butik, der vil afspejle brandets fokus på kvalitet og bæredygtighed samt dets kendetegnende koncept om at være designet af et netværk af over 100 faglærte designere – deraf navnet ’crowd’ –  som gennem mærket får mulighed for at bringe et produkt på markedet i eget navn under Schulz by Crowd-fanen.

Schulz by Crowds butik har adresse på Lille Strandstræde 18 i København og åbner den 22. januar 2020.