Vi ved efterhånden alle, at plastikforurening er et voksende globalt problem. Men ved vi egentlig, hvor stort problemet er? Hvem der bruger mest af det? Og hvad man kan gøre for at udbedre situationen og bruge mindre?

Det forsøger en ny rapport fra The Ellen MacArthur Foundation at give indblik i. Som en del af organisationens program ’New Plastics Economy Global Commitment’, der har til formål at nedbringe plastforurening og -spild ved at fremme cirkulære modeller, og som første gang blev lanceret i oktober 2018, kunne de i sidste uge offentliggøre en rapport, der går i detaljer med, hvad de i alt 350 underskrivere allerede gør og i fremtiden vil gøre for at tackle problemet. Ud af de 350 er 150 af dem virksomheder fra blandt andet modebranchen. Nogle af verdens største modevirksomheder som Inditex, H&M Group og Burberry Group har skrevet under på at deltage i Ellen MacArthur Foundations program. Også danske Ganni er med i forløbet.

Sidstnævnte har igennem programmet forpligtet sig til arbejde intensivt på at finde løsninger eller alternativer til plastik, der kan være med til at nedbringe deres forbrug. Det indebærer alt fra de lidt mere kortsigtede mål, som deres allerede introducerede samarbejde med RePack, der laver plastikemballage af genanvendte materialer, til de mere langsigtede om at ville skifte til 100 procent genanvendt plastik i 2025 – de steder, hvor det ikke er muligt at eliminere materialet helt, vel at mærke. Lidt mindre ambitiøst ser det ud for en virksomhed som Burberry Group, der i rapporten erklærer, at de vil arbejde på at 20 procent af deres emballage skal være genanvendt i 2025.

“The Ellen MacArthur Foundation byder disse tiltag velkomne, men opfordrer også til endnu mere handling for at kunne eliminere problematisk og unødvendig plastikemballage samt et større skifte mod genanvendelse, som kan være med til at reducere behovet for engangsemballage,” skriver organisationen i forbindelse med offentliggørelsen af rapporten.

Et plastikforbrug der svarer til 15.000 blåhvaler i vægt

Udover at sætte fokus på, hvad underskriverne vil gøre for at gøre deres plastikforbrug mere cirkulært, har rapporten også sat sig for at fremme større transparens på området. Derfor har de opfordret virksomhederne til at afsløre, hvor meget plastik de bruger på et år.

Og her er det tydeligt, at der også i modebranchen bliver brugt meget store mængder. En virksomhed som Burberry har for eksempel afsløret, at deres såkaldte ’Plastic packaging volume’ er på 200 tons på bare ét år. Et tal, der dog blegner sammenlignet med en virksomhed som The Coca-Cola Company, der bruger 3 millioner tons på et år – hvilket, ifølge BBC, svarer til 15.000 blåhvaler.

Det er dog langt fra alle underskriverne, der har ønsket at offentliggøre, hvor meget plastik de bruger i rapporten. Ud af de deltagende modevirksomheder er Burberry de eneste, der har oplyst deres tal.

Ifølge Ganni, skyldes det dog nærmere manglen på en konkret optælling end et fravalg af transparens:

“Vi måler på nuværende tidspunkt ikke den samlede volume for plastikforbrug hos Ganni. Af denne grund forpligter vi os til at begynde at kortlægge vores plastikproduktion og -forbrug i 2019 og initiere aktion for plastikreduktion inden 2020,” skriver brandet i rapporten.

Du kan downloade hele rapporten her.