Hvis der er noget, der har fyldt meget den seneste uge i modebranchen og medierne herhjemme, så er det nyheden om, at Pandoras bestyrelsesformand Peder Tuborgh har besluttet at gå af. En beslutning, der, ifølge ham selv, handler om at give stafetten videre og skabe plads til nye kræfter – ikke mindst efter smykkebrandet i februar også udpegede Alexander Lacik som ny CEO og dermed tog hul på en ny strategi om at genskabe Pandoras vækst.

Og for at blive i den mere forretningstunge del af modebranchen, så er der også i denne tid, at mange danske modevirksomheder præsenterer deres årsregnskaber. Det gælder brands som Adidas, Ball Group og Pilgrim, hvis blandede resultater du har kunne læse om i den forgangne uge på Fashionforum.dk.

Ser man udenfor de danske grænser, fortsætter den politiske orkan, som mange af de store – danske såvel som internationale – modehuse er blevet rullet ind i den seneste tid. Denne gang er turen kommet til Louis Vuitton, der ellers havde formået at vige udenom modsat brands som Prada, Gucci og Dolce & Gabbana. Virgil Abloh, der er kreativ direktør for det franske modehus’ herrelinje, har nemlig lavet en kollektion, hvor den nu afdøde musiker Michael Jackson har ageret muse. Et valg, der må siges at være mildest talt kontroversielt taget i betragtning af, at dokumentaren ’Leaving Neverland’ har fået mange til nu i højere grad at associere hans navn med pædofili og overgreb mod børn end med store 80’er hits som ’Billie Jean’ og ’Thriller’. Selv benægter Virgil Abloh at have andet end gode intentioner og har i et interview med New Yorker for nyligt sagt, at kollektionen var inspireret af “den Michael, som jeg troede var universalt accepteret, den gode side, hans humanitære selv.” Uanset om man er en af dem, der fortsat er på ’team Michael’ efter dokumentaren eller ej, kommer vi ikke udenom, at det måske ikke var det mest strategiske valg – disse tider taget i betragtning.

Corali og Mark Tan vrider to verdener sammen

Den danske arkitekt og designer bag smykkebrandet Corali Caroline Sillensen har indgået samarbejde med den det ditto danske designtalent Mark Kenly Domino Tan. Sammen har de skabt en minikollektion af sølvsmykker under navnet Torsion (på dansk ’vridning’), der tro mod både Caroline Sillesens naturinspirerede univers og Mark Kenly Domino Tans sans for silhuetter forener det bedste fra mode- og smykkebranchen.

Kollektionen kan allerede nu købes på Coralis webshop og i Mark Kenly Domino Tans butik på Store Strandstræde i København, hvor den blev lanceret  i denne uge.

Oh! by Kopenhagen Fur kombinerer kampagnemodel og printdesigner

Oh! by Kopenhagen Fur har til deres SS19-kollektion, ’Generations’, gået sammen med printdesigner Laura Hagested om at udvikle et nyt mønster. Laura Hagested, som har en baggrund som kunstner og designstuderende – og som i øvrigt er SS19-kollektionens kampagnemodel – har håndtegnet mønsteret, der bliver brugt på kollektionens silkeprogram bestående af både skjorter, kjoler, bukser og tørklæder og som dekoration på brandets sko skabt i samarbejde med H2O. Inspirationen til printet er hentet i 70’ernes løbe- og tennisbaner.

“Det var virkelig spændende at arbejde med at designe et print for Oh!, som skulle passe sammen med resten af deres fine univers, hvor bæredygtighed er i højsædet. At de var inspireret af Royal Tenenbaums-filmen og Wes Andersson, var et oplagt springbræt for mig, da jeg holder meget af Wes’ karikerede retrounivers, og de farver og mønstre, der findes i det,” fortæller Laura Hagested om sit design.

Bianco inspirerer til at få tanker gjort til handling

Skomærket Bianco har de seneste år gjort sig bemærket med flere kontroversielle kampagner, heriblandt sidste års ’HATE’ og forrige års ‘Women need more’ – der begge skabte en del debat både i og udenfor modebranchen. Nu er brandet klar med dette års kampagne med overskriften ’Step out of your head.’ En kampagne, der modsat sine forgængere i højere grad handler om at vække følelser end at provokere. Målet er at opfordre folk til at lukke munden på deres værste kritiker – dem selv – og dermed sætte fokus på det, de fleste af os kender, hvor man lader sin usikkerheder tage styringen. I den forbindelse har brandet lavet en lille, sød – og ikke mindst tankevækkende – kampagnefilm, der følger to personer, som er på kanten til en flirt, men som aldrig kommer udover rampen, fordi de ikke kan slippe deres indre kritiker. 

Biancos nye kampagnefilm er, ligesom de foregående, skabt af reklamebureauet & Co. Se den her.

Ganni – nu også til naturelskerne

Ganni kunne til deres SS19-show løfte sløret for et nyt samarbejde med det islandske mærke 66°North, der er kendt for sit populære, tekniske overtøj. Et samarbejde, der siden har vist sig at tappe ind i en stigende trend indenfor alt hvad der hører under kategorien ’outdoor’ – og dermed er kreativ direktør Ditte Reffstrups skarpe øje for morgendagens hype intakt.

“Jeg elsker at arbejde med kontraster, det er en del af vores DNA, så at arbejde med 66°Norths designteam i skabelsen af disse fantastiske, tekniske styles spiller rigtig godt sammen med resten af SS19-kollektionen,” siger hun om samarbejdet.

66°North x Ganni samarbejdet er tilgængeligt fra midten af marts både online og i de to brands egne butikker.

Pitti Immagine Uomo får fint besøg

Når den italienske modemesse Pitti Immagine Uomo til sommer løber af stablen efter 96 sæsoner, bliver det med en gæstedesigner af den højeste kaliber. I denne uge kunne messen nemlig afsløre, at sommerens messe får besøg af Givenchy med kreativ direktør Clare Waight Keller ved roret. Her vil modehuset præsentere sin nye herrekollektion under et specialevent den 12. juni 2019.

“Det er en stor ære for os at være vært for Givenchys showdebut for herrekollektionen under kreativ direktion af Clare Waight Keller,” udtaler Lapo Cianchi, Pitti Immagine Uomos kommunikations- og special eventsdirektør.

Pitti Immagine Uomo finder denne sæson sted fra den 11. til den 14. juni 2019.