Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Indland, Økonomi

Dansk modekoncern i eksplosiv vækst

Ball Group, der ejer plus size-mærket Zizzi, har netop fremlagt årsregnskab for 2018. Og her ses det, at virksomheden har skabt vækst over hele linjen.
Ball Group, der ejer plus size-mærket Zizzi, har netop fremlagt årsregnskab for 2018. Og her ses det, at virksomheden har skabt vækst over hele linjen.

Det var lige på kanten til 2018, at den danske modekoncern Ball Group, der ejer plus size-brandet Zizzi, valgte at tage endnu et stort skridt i en igangværende omstrukturering. Som led i ønsket om at satse fuldt ud på digital B2B samlede virksomheden al engrossalg til butikker i en online platform. Det betød, at den faste tradition med kørende sælgere, der halvårligt kommer på besøg i en tøjbutik, blev droppet. Et sats, som Ball Group var nogle af de første i modebranchen herhjemme til at kaste sig ud i. Men også et sats, som nu har vist sig at bære frugt.

Det viser virksomhedens nye årsregnskab for 2018. Heri ses det, at omsætningen steg med mere end 20 procent til 590 millioner kroner. Indtjening før renter, skat, afskrivninger og nedskrivninger endte på 51,5 millioner kroner, hvilket er en tredobling sammenlignet med 2017, ligesom at årets samlede resultatet før skat steg til 23,8 millioner kroner. Resultater, der skaber stor tilfredsstillelse hos Ball Groups CEO, Kuno Kildetoft Mehlsen:

“I løbet af de sidste tre år har vi gennemført en gennemgribende transformation af virksomheden, og resultatet vidner om, at vi har haft den rigtige strategi og været dygtige til at eksekvere planen,” siger han i en pressemeddelelse i dag.

Fokus på at genoprette driften

I 2016 valgte kapitalfonden Axcel, der ejer Ball Group, at frasælge alle brands på nær Zizzi, hvilket også betød, at Ball Group gik fra primært at være et wholesale- og franchisekoncept til nu at eje alle butikker selv. Dét kombineret med et internationalt omni-channel set-up har nu medført høj vækst på tværs af alle kanaler, fortæller Kuno Kildetoft Mehlsen, der i front for Ball Group især har formået at accelerere udviklingen online.

“Vores udvikling igennem de sidste tre år har været fokuseret på at genoprette driften og skabe fremgang via en holdbar forretningsmodel. Det må siges at være lykkes for os, i og med at vi i dag oplever en høj og meget profitabel vækst i vores forretning,” siger Kuno Kildetoft Mehlsen videre og fortæller om ambitionerne for 2019:

“Transformationen er nu tilendebragt, og vi kommer styrket ud af processen med et fantastisk fundament for fortsat vækst. Vi har en meget stærk og dedikeret organisation, som har arbejdet hårdt for dette resultat og som er gearet til fremtiden. Den rejse glæder vi os til. Samtidig har vi en klar ide om, hvordan vi griber den fortsatte internationalisering an og har en klar forventning om, at fremgangen vil fortsætte ind i 2019 på både top og bund.”

Ball Group blev grundlagt i 1988 som en privatejet virksomhed. I 2007 blev virksomheden opkøbt af den danske kapitalfond Axcel.