Siden danske Kasper Rørsted satte sig i direktørstolen hos Adidas i 2016, har han gentagne gange bevist, at han formår at vækste den tyske sportsgigants økonomi og markedsandele. Det stod klart for nu et år siden, da virksomhedens årsregnskab for 2017 vidnede om et stærkt finansielt år, hvor indtjening og især omsætning var steget.

Men nu har Adidas endnu en gang sat ny rekord.

Det viser virksomhedens netop offentliggjorte årsregnskab for 2018. Nettoresultatet lyder på 1,7 milliarder euro, eller 12,7 milliarder kroner – en stigning på 20 procent. Omsætningen endte på 21,9 milliarder euro svarende til 163,4 milliarder kroner, hvilket er en stigning på tre procent siden sidste års 158 milliarder kroner og de 140 milliarder kroner i 2016. Stigningen i omsætningen var altså ikke ligeså høj, som sidste regnskabsår, hvor de nåede op på hele 15 procent. Det skyldes negative valutaomregningseffekter, forklarer administrerende direktør Kasper Rørsted, der alt i alt er godt tilfreds med resultatet:

“Rekordsalg, den højeste margin i vores historie og stærke resultatforbedringer. 2018 var endnu et succesfuldt år for vores virksomhed,” udtaler han i regnskabet og forklarer, at det også skal ses i lyset af Adidas øgede deres investeringer i reklame til 3 milliarder euro i 2018. En stigning på 10 procent sammenlignet med 2017.

Holder de høje ambitioner

Sidste år kunne Adidas’ positive resultat tilskrives koncernens strategiske vækstmarkeder, herunder Nordamerika og Kina, samt den stigende webhandel. Og nu ser det ud til, at det samme er tilfældet i 2018. Ifølge Adidas, steg deres onlinesalg i løbet af året med 36 procent til to milliarder euro. I Nordamerika steg salget med 15 procent, ligesom at det også i Kina voksede markant.

Det betyder, at Kasper Rørsted holder fast i sin tidligere offentliggjorte ambition om at fordoble indtjeningen i 2020.

“Vi har gjort store fremskridt hen imod og bekræfter vores økonomiske ambition for 2020. Vores strategiske vækstdrivere – Adidas Nordamerika, Kina og e-handel – leverede endnu en gang tocifret vækst. I 2019 vil vi fortsætte med udførelsen af ‘Creating the New’ for at levere endnu et år med vækst og forbedringer på bundlinjen,” siger han.

Læs hele regnskabet her.