Da Kasper Rørsted blev ansat af Adidas i 2016, var målsætningen krystalklar: indhent Nikes førerposition på sportsmarkedet. Siden har Kasper Rørsted ledt Adidas til en stigning i omsætningen på 14 procent i 2016, som siden er blevet fulgt op af en stigning på yderligere 15 procent i 2017. Det viser koncernens netop offentliggjorte årsregnskab.

Adidas tjente således 158 milliarder kroner i 2017 sammenlignet med 140 milliarder kroner i 2016.

“2017 var et stærkt år – både finansielt og i forhold til drift. Vi gjorde store fremskridt i vores mission om at blive verdens bedste sportsfirma,” lyder det fra Adidas-direktøren i regnskabet, hvorefter han bemærker, at det især var koncernens strategiske vækstmarkeder, herunder Nordamerika og Kina samt onlinehandel, der var hovedårsagerne til årets udvikling.

Men selvom Adidas’ omsætning er steget markant og har nået historiske niveauer, følger indtjeningen ikke samme eksplosive kurve. Den er nemlig kun steget med syv procent. Det er dog noget, Kasper Rørsted mener vil vende i næste regnskabsår.

I regnskabet står der desuden, at Adidas forventer en øget indtjening, men en mindre stigning i omsætningen i 2018 – på omkring 10 procent.

“2018 bliver en milepæl på vejen til at nå vores langsigtede mål for 2020,” udtaler Kasper Rørsted med reference til Adidas’ tidligere offentliggjorte ambition om at fordoble indtjeningen i 2020.