“Vores show er en manifestering af det niveau, Les Deux har nu"
Det danske brand har for længst realiseret økonomisk vækst, men nu har de også taget et designmæssigt skridt fremad – og det skal deres debutshow under Copenhagen Fashion Week slå fast.At Les Deux skal holde show for første gang denne sæson under Copenhagen Fashion Week er på én og samme tid forudsigeligt og en overraskelse. En overraskelse, fordi de, som CEO og medstifter Andreas von der Heide selv beskriver det, alle dage har været mere et ’købmandsbrand’ end et ’showbrand’. Og alligevel forudsigeligt, fordi brandets vækst de seneste år ikke er til at komme udenom. For Les Deux har i 2018 gjort sig bemærket med flere nye tiltag, der vidner om en virksomhed i udvikling. Som da de i februar fortalte, at de ville åbne hele 14 shop-in-shop butikker i løbet af et halvt år, eller da de kun én måned senere oprustede ledelsen med den brancheerfarne Nicolaj Jessen som ny Sourcing & Procurement Director.
“Vores show skal på mange måder ses som en manifestering af, at Les Deux har nået et vist niveau nu. Det gælder både vores forretning, men også vores nye kollektion, som designmæssigt har nået helt nye højder,” siger Andreas von der Heide og suppleres af Les Deux’ kreative direktør, Mathias H. Jensen:
“I de første år var hovedfokus rettet mod hype og branding, hvilket har ændret sig radikalt de seneste år. I takt med at fokus er blevet flyttet mod produktet, har vi rykket os til et helt andet sted i branchen. Nu handler det om høj kvalitet og gennemarbejdede detaljer.”
Hvad Mathias H. Jensen kan på designfronten, kan Andreas von der Heide på forretningen. Han fortæller, at de blandt andet har fordoblet antallet af medarbejdere de sidste 12 måneder, investeret i deres eget og endnu større lager, samt, ja måske vigtigst af alt, generelt har vækstet forretningen med 100 procent det sidste år.
“Vi mener selv, at vi som brand har bevist vores værd nu. Vi er slået godt igennem i hele Skandinavien, men også i udlandet, hvor især UK og Tyskland er rigtig gode markeder for os. Og det skal vi helt klart udbygge den her sæson. Men det er ikke derfor vi holder show. Det er for at vise, hvem vi er, og hvad vi kan. Forhåbentlig vil folk gå derfra med følelsen af, at Les Deux har meget at byde på,” siger han.
De klassiske formater skal prøves af
Fortællingen om Les Deux startede med en god forretningsidé og en kollektion af T-shirts og kasketter, der viste sig at ramme et hul i markedet for herremode tilbage i 2011. I dag, otte år senere, træder Les Deux for første gang ind på showkalenderen under Copenhagen Fashion Week – et træk, der ikke oprindeligt var en del af drømmen for Les Deux, men som de på grund af deres nuværende situation synes er på tide at teste af.
“Det er ikke nogen hemmelighed, at vi ikke altid har været tilhængere af de gængse formater i branchen. Men nu har vi lyst til at udfordre os selv og prøve noget nyt. Vi vil gerne vise, at vi har udviklet os til et brand, der nu har produkter indenfor hele spektret. Les Deux er i dag meget mere, end de T-shirts og kasketter, som vi først blev kendt for, og som jeg tror mange stadig associerer os med. Det er derfor vi har valgt at teste showformatet af nu. Det er en rigtig god platform til at vise alt, hvad man kan,” siger Andreas von der Heide med et nik til brandets tidligere ønske om at skille sig ud fra andre tøjmærker – både når det kommer til til- og fravælgelsen af messer og shows, men også i forhold til leverings- og kommunikationsstrategier.
Men på trods af flere overvejelser om at forlade messerne i Danmark, har Les Deux de sidste mange sæsoner alligevel været på CIFF, selvom de efterhånden prioriterer messerne i Paris og andre lande højere. Når det kommer til shows, er det dog stadig København, der står højest på prioriteringslisten:
“Mange herrebrands vælger at satse på Paris, fordi de gerne vil bredere ud internationalt. Men vi har bevidst valgt København, fordi vi synes, Copenhagen Fashion Week gør det skidegodt. De formår virkelig at hente nogle gode profiler ind, og det skal de have ros for. Vi er utroligt taknemmelige for, at de har valgt at give os chancen for at holde show. Det tager vi som en anerkendelse,” siger Andreas von der Heide videre.
Les Deux 2.0 – nu som showbrand, men stadig med god forretningssans
Det er altså ikke drømmen om at se sig selv på showkalenderen, der har fået Les Deux til at kaste både tid, penge og energi i at holde show denne sæson. For Andreas von der Heide handler det snarere om et ønske om at finde en måde at ramme et større publikum. At få samlet de rigtige mennesker af både influencere og branchefolk på én gang, i stedet for at skulle række ud til hver især selv. At få lavet noget larm om deres brand. Men hvor effektivt showformatet er for dem, skal Les Deux se med egne øjne, før de tør udtale sig om det.
“Vi er rigtig spændte på at se, hvor bredt vi når ud på den her måde. Hvad folk synes om det, og hvad der bliver skrevet om showet efterfølgende. Vores mål er helt klart, at showet skal give godt på branding-fronten,” siger Andreas von der Heide, der også selv har gjort hvad han kan for at skabe de bedste forudsætninger for showets succes. Profiler fra GQ Magazine flyves ind, influencere er der lavet samarbejder med. Alt det, som også et erfarent showbrand ville gøre. For Andreas von der Heide og resten af Les Deux er det vigtigt at skabe de bedste forudsætninger for succes – ikke mindst taget den store økonomiske udskrivning, som et show uden tvivl er, i betragtning. Til spørgsmålet om, hvad der har overrasket ham mest ved at stable et show på benene for første gang, svarer han:
“For at være helt ærlig, så er det jo ret omkostningstungt. Bare det at finde location, lys og lyd. Men vi er gået til opgaven med samme fremgangsmåde og værdi, som Les Deux er bygget op omkring. Med respekt for økonomien. Derfor har vi set på, hvor vi kunne få pengene til at række længst. Det er jo stadig en forretning, der skal levere overskud,” siger han og fortæller, at alle i virksomheden har fået lov til at give en hånd med, med alt hvad det indebærer at slæbearbejde, opsætning og så videre. Han afslutter:
“Vi er stadig et brand, der er ret autodidakte, og som har hjertet med i alt, hvad vi gør. Sådan er det også med det her show. Det er en firmapræstation. Og så må vi sammen evaluere efterfølgende, om vi skal gøre det igen eller ej.”
Les Deux’ show finder sted tirsdag den 29. januar klokken 15.