Julekalender på mode, svenskofile nyheder og godt nyt til Chanel-fans
Nicholas Nybro er månedens julemand med sine kreative og smukke kostumer i årets DR-julekalender. Men ugen har også budt på nyt fra Copenhagen Fashion Summit, H&M-koncernen og Netflix – der endelig kaster sit skarpe blik i modens retning.Julen nærmer sig med hastige skridt, og det betyder, at store dele af Danmark sidder klinet til TV-skærmen hver aften, når DR sender dette års julekalender, Theo & Den Magiske Talisman. Men i år kan man – udover at få svaret på, om kære Theo og Simone nogensinde får morfar hentet hjem igen – også få sig et skud kreativ dansk mode med i oplevelsen. Samtlige af de finurlige kostumer til seriens eventyrlige ’Thannanaya’-univers er nemlig udviklet og skabt af det danske designtalent Nicholas Nybro.
Et anden designer, der har markeret sig i denne uge, er Henrik Vibskov, som i går fik sit diplom for at være en af de 2099 danske virksomheder, som Børsen har udnævnt til Børsen Gazelle i 2018.
Derudover står Tonsure, hvis samarbejde med Illum vi skrev om i sidste uge, nu bag deres anden Storm x Tonsure-kollektion, der lanceres i Storm-butikken i dag og officielt på mandag den 17. december. Herfra er kollektionen tilgængelig herhjemme på Louisiana og Tonsure.eu og selvfølgelig Storm.
Ude i den store verden var særligt starten af ugen præget af dette års Fashion Awards, som løb af stablen mandag aften i Royal Albert Hall i London. Vanen tro skulle branchens største talenter hyldes. Blandt den lange liste af vindere kan vi nævne Kim Jones, der løb med prisen ’Trailblazer Award’ for især sin indsats i fornyelsen af Diors herrelinje, Clare Waight Keller fra Givenchy, der blev kåret til ’British Designer of the Year Womenswear’. Miuccia Prada fik prisen ’Outstanding Achievement’, Kaia Gerber blev årets model og Vivienne Westwood blev hyldet for sin indsats indenfor bæredygtighed med titlen ’Swarovski Award for Positive Change’.
Også en lidt atypisk vinder fik overrakt en pris i år, navnlig Parley for the Oceans-stifteren Cyrill Gutsch og prisen ’Special Recognition Award for Innovation’. Denne vandt han for sit engagement indenfor plastikforurening og for gennem sine mange samarbejder, heriblandt det igangværende med Adidas, at udvikle nye metoder til, hvordan mode kan være med til at afhjælpe problemet med plastaffald i verdenshavene.
Læs med herunder, hvor vi har samlet nogle af ugens øvrige korte nyheder.
Noget at se frem til
Der er stadig et godt stykke tid og en jul og en modeuge, der skal klappes af, inden næste års Copenhagen Fashion Summit løber af stablen. Ikke desto mindre har forberedelserne til verdens største topmøde for bæredygtig mode været i gang længe. Derfor er Global Fashion Agenda, som står bag Copenhagen Fashion Summit, også allerede klar til at løfte sløret for den første taler på programmet. I 2019 kan deltagerne se frem til François-Henri Pinault, der er formand og CEO i Kering. En profil, der, ifølge GFA selv, har været frontløber for en ny og mere bæredygtig dagsorden i luksussektoren ved at initiere en bred vifte af miljømæssige og mere socialt ansvarlige tiltag hos modekoncernen.
Copenhagen Fashion Summit vil løbende annoncere de øvrige talere i de kommende måneder.
Et karakteristisk look
Ikke en opsamling på ugens nyheder uden ind til flere nye samarbejder i branchen. Denne uge er det, udover Tonsure, H&M, som er gået sammen med det ditto svenske og yderst hypede brand Eytys om en unisex-kollektion. Eytys, der især er kendt for sine chunky sneakers, har sammen med H&Ms team af designere skabt en kollektion af både sko, tøj og accessories til mænd og kvinder samt et mindre udvalg til børn.
“Vi beundrer, at Eytys har deres eget karakteristiske look. Til at starte med rakte vi ud til dem med idéen om at designe en skokollektion i fællesskab. Men efter at have brainstormet blev det besluttet, at vi ville designe en komplet kollektion med sko, tøj og accessories, da vi mente, at det i højere grad ville give vores kunder mulighed for at opleve hele brandets æstetik og ethos,” fortæller Ross Lydon, der er Acting Head of Menswear Design i H&M.
Den nye H&M x Eytys-kollektion vil være tilgængelig i udvalgte butikker og på hm.com fra den 24. januar 2019.
Mere svensk mode
Og nu vi er ved de svenske high-street brands, skal også & Other Stories’ nye initiativ nævnes. H&M-brandet har som et slags ’julespecial’ valgt at hylde sjove kvinder ved at samle to af underholdningsbranchens mest omtalte personligheder lige nu, navnlig Aparna Nancherla og Jen Kirkman. Det er der kommet en række kortfilm ud af, som udover at brande & Other Stories selvfølgelig, har til formål at fejre glæder, kampe, tåbeligheder og søsterskab. Filmene er desuden blevet lanceret side om side med brandets nye julekollektion, der landede i butikkerne i denne uge.
“Som et kvindedrevet brand har & Other Stories et konstant mål om at styrke kvinder. Kvinder i underholdningsbranchen er med til at bane vejen for kvinder over hele verden ved at råbe op, og være talerør for en generation. Derfor vil vi gerne vise respekt overfor deres historier med dette samarbejde”, siger Sanna Lindberg, adm. Direktør, & Other Stories.
Se filmene her.
Tiger of Swedens nye stjerne
Man skulle tro, at denne uge har stået i svenskernes tegn. Ugen har nemlig også været præget af nyheden om, at Tiger of Sweden-designeren Christoffer Lundman har vundet prisen ’Designer of the Year’. En pris, der hvert år uddeles af det svenske mode- og livstilsmagasin Café for at hylde talenter indenfor svensk herremode. Ifølge juryen, gik prisen til netop Christoffer Lundman, på grund af designerens talent for at balancere Tiger of Swedens designarv med sine egne visioner:
“Hvordan fornyer man et 115 år gammelt brand, så det føles relevant både nu og her men også i fremtiden? Christoffer Lundman har opdateret både pasform og materialer og har udviklet et attraktivt udvalg af garderobeklassikere. Som kreativ direktør har han også moderniseret butiksindretning, logo og kampagner. Tiger of Sweden er klar til en ny international rejse.”
Fransk luksushistorie møder moderne streaming
Det er svært at blive træt af at se på, læse om og fordybe sig i Coco Chanels ikoniske visuelle eftermæle. Og på den måde kan det ikke andet end at være en rigtig god nyhed, at Netflix har valgt at skabe en ny dokumentarserie om kreative visionære indenfor både mode, mad, sport og underholdning, hvoraf første afsnit handler udelukkende om modehuset Chanel. Afsnittet, der er instrueret af Andrew Rossi, som også stod bag Met Gala-dokumentaren ’The First Monday in May’, vil byde seerne indenfor i Karl Lagerfelds atelier i ugen op til Chanels haute couture-forårsshow 2018.
Serien, som har fået titlen ’7 Days Out’, får amerikansk premiere den 21. december. Dog er der endnu ikke annonceret en dansk premieredato.