Podcasts

Elegant kollektion i kasserede materialer, en hyldest til alle mødre og endnu en modemand, der rykker videre fra Loud

H&M lancerer Conscious-kollektion i restmaterialer, Zalando samarbejder med To The Moon, Honey, og Kristian Hindø-Lings rykker til Magasin.
H&M lancerer Conscious-kollektion i restmaterialer, Zalando samarbejder med To The Moon, Honey, og Kristian Hindø-Lings rykker til Magasin.

En heftig uge med mange nyheder lakker mod ende. På den internationale modescene præsenterede Vogue sangeren Harry Styles som deres cover-model på magasinets amerikanske decemberudgave. Det er første gang at en mand, helt alene, pryder den ikoniske forside i bladets 127 år-lange historie. Og hvis det ikke er et stort skridt for magasinet i sig selv, så er den berømte musikers påklædning på coveret det måske. Harry Styles er klædt i en klassisk smokingjakke over en voluminøs, hvid balkjole med sorte blonder. Den feminine garderobe er langt fra ukendt territorie for Styles, han er tidligere spottet i transparente toppe, samt optrådt i både nederdele og kjoler, men hans modeindflydelse har aldrig været større. Tidligere på måneden præsenterede Fashion Network en undersøgelse baseret på Google-søgninger, der kårer Harry Styles som verdens mest indflydelsesrige stilikon – med flere søgninger end kendisser som Kanye West, Justin Bieber og David Beckham. Endnu en markør for den fortsatte udviskning af grænserne mellem herre- og dametøj. En bevægelse, der længe har været på vej frem og nu har nået et nyt niveau med en meget bred målgruppe.

Men Harry Styles er ikke den eneste mand, der nu får en plads på forsiden af Vogue. Også vores egen Prins Nikolai kan ses nu på forsiden af den tjekkiske udgave af Vogue. Han har tidligere gået for store modehuse som Burberry og Dior og med denne forside skaber han for alvor modehistorie som model.

Modemagasiner var også omdrejningspunkt for gårsdagens artikel om retouchering, der sætter spørgsmålstegn ved, hvorvidt denne debat i virkeligheden bør rettes mod sociale medier. Derudover har denne uge budt på et seminar om bæredygtighed, H&M Foundation præsenterede en ny teknologi, der kan adskille blandingsfibre, og Dansk Affaldsforening fremlagde et nyt forslag til reduktion af tøjspild.

Nedenfor præsenterer vi en række af ugens andre korte nyheder. God weekend.

Fra gammelt til nyt med H&Ms AW20 Conscious Collection

Kasserede materialer, spildmaterialer og rester fra fødevareproduktion er fundamentet i H&Ms næste Conscious Collection, en tilbagevendende kollektion med fokus på bæredygtighed fra fast fashion-giganten. Den næste kollektion – der denne gang også indeholder en herreside – består af en række aftenkjoler, elegante toppe og figursyede jakkesæt, alt sammen skabt i tekstiler fremstillet af brugte og kasserede materialer. Ann-Sofie Johansen, Creative Advisor hos H&M, skriver i en pressemeddelelse:

“For AW20 ønskede vi virkelig at skubbe til grænserne for kreativitet og bæredygtig mode ved at fokusere på spildmaterialer. Derfor er hvert enkelt stykke tøj fra kollektionen skabt af virkelig forbløffende materialer lavet af kasserede ressourcer. Ved at arbejde med denne type transformation og tale til vores kunder via skønheden håber vi på, at spildmaterialer kan være fremtiden for bæredygtig mode.”

Kollektionen er tilgængelig online fra den 1. december 2020.

H&M Conscious AW20.

Radio Loud taber endnu en modemand

I juni forlod den anerkendte journalist og modeekspert Chris Pedersen sin post som kulturredaktør på Loud til fordel for en stilling hos Børsen. Efterfølgende forlod nyhedschef Linda Olsen også radiokanalen, og nu skal tilrettelægger Kristian Hindø-Lings også videre. Den tidligere stylist – og moderedaktør på Alt.dk – starter som Junior Buyer på accessories, tasker og strømper hos Magasin fra den 1. december 2020.

Til månen og tilbage igen

I oktober lancerede shoppingplatformen Zalando deres anden kollektion med bæredygtigt fokus ved navn ‘Small steps. Big impact. by Zalando’ udarbejdet i samarbejde med otte europæiske brands. I denne uge er endnu et Zalando-samarbejde landet på webshoppen – denne gang med mor og barn som omdrejningspunkt. Kollektionen består af 22 styles, som podcast- og blogmediet To The Moon, Honey og designer Mads Nørgaard står bag. To The Moon, Honey handler om moderskab og familieliv, og kollektionen bygger på de to værter, Liv Winthers og Bea Fagerholts, erfaringer:

“Vi har interviewet mange kvinder til To The Moon, Honey, og vi har blandt andet talt med dem om stil og go-to styles som gravide og småbørnsmødre. Det har været en øjenåbner for os, at de gravide kvinder troede, de ville vælge den store oversize skjorte, men er endt med at gå i almindeligt tøj med plads til maven og endda stramme kjoler og bluser,” skriver værterne i en pressemeddelelse.

Kampagnen er skudt med et cast af kvinder og deres børn, som alle har en tilknytning til podcastens univers, blandt andre topmodel Caroline Bille Brahe og sangerinde Iris Gold. Alle styles til børn er unisex og hele kollektionen er lavet i materialer som økologisk bomuld og genanvendt polyester, som led i Zalandos bæredygtighedsstrategi ‘do.MORE’.

Zalando x To The Moon, Honey x Mads Nørgaard blev lanceret på Zalandos hjemmeside den 16. november 2020.

Zalando x To The Moon, Honey x Mads Nørgaard.