I oktober 2019 præsenterede Zalando bæredygtighedsstrategien ‘do.MORE’, som blandt andet indeholder mål om at mindske virksomhedens CO2-aftryk, minimere brugen af plastikemballage og inspirere til at shoppe mere bæredygtigt. Tilbage i januar lancerede de i den sammenhæng en specielt designet kollektion i samarbejde med ni nordiske brands – og nu følger de op med en ny, større kollektion.

Otte europæiske brands står bag kollektionen – der denne gang også indeholder herretøj – heriblandt tre gengangere fra sidste udspil: Designers Remix, Holzweiler og House of Dagmar. De har fået selskab af Henrik Vibskov, Closed, Mykke Hofmann, Progetto Quid og Mother of Pearl, og kollektionen er udvidet fra 70 til i 116 styles i alt. ‘Small steps. Big impact. by Zalando’ er ifølge virksomheden en manifestation af ‘do.MORE’-strategien, hvor den tyske webgigant vil bruge sin position og størrelse til at skabe en positiv forandring i modeindustrien:

“Bæredygtighed er et af de vigtigste fokusområder for modebrands. Der er en stigende social og miljømæssig bevidsthed blandt forbrugerne – og det er derfor vigtigt, at vi tilbyder vores kunder flere bæredygtige valgmuligheder, uden at de behøver gå på kompromis med stil og kvalitet,” skriver Lena Sophie Roeper, indkøbschef for premiumbrands hos Zalando, i en pressemeddelelse.

Hos Designers Remix var der ingen tvivl, da Zalando inviterede dem med på projektet igen:

“Vi var også del af det bæredygtige projekt med Zalando sidste år og var utroligt imponerede over projektets omfang og påvirkning. Folk arbejdede sammen om at få bæredygtighed på dagsordenen, hvilket var utrolig kraftfuldt. Det var derfor en no-brainer, da Zalando spurgte, om vi ville være med endnu en gang,” lyder det fra stifter og kreativ direktør i Designers Remix Charlotte Eskildsen.

Certificerede materialer og sæsonløs æstetik

‘Small steps. Big. Impact. by Zalando’ er en kollektion i bæredygtige materialer som økologisk- og genanvendt bomuld, genavendt polyester og uld samt triacetat. I videst muligt omfang er alle tekstilerne certificeret med GOTS, OCS og GRS og produceret i Europa. Faktorer, der, som designer Henrik Vibskov uddyber i pressemeddelelsen, kan have stor betydning i forhold til en kollektions overordnede bæredygtighed:

“Selvfølgelig er der stadig mange vanskeligheder i industrien, når ting forandres, men man kan gøre meget med materialer, produktionsenheder eller ved at flytte produktionen tættere på,” fortæller han.

Kollektionen beskrives som klassisk og sæsonløs i farver inspireret af efterårets nuancer. Charlotte Eskildsen fra Designers Remix kalder den en række “… forever-classics i interessante materialer og silhuetter” og fremhæver et lettere oversize jakkesæt, en klassisk og struktureret trenchcoat og en minimalistisk oversized skjorte som nogle af kollektionens nøgleelementer.

‘Small steps. Big impact. by Zalando’ blev lanceret den 25. oktober og kan udelukkende købes på Zalandos hjemmeside.