Meget af det stof, vi dagligt iklæder os, er sammensat af flere forskellige fibre – eksempelvis bomuld og polyester. Men sammensatte fibre er svære at skille ad, hvilket gør genanvendelse af tøjet vanskelig. Derfor udgør blandingstekstiler en reel barriere for den cirkulære økonomi i mode – et af de største samtaleemner og action points for brands på den bæredygtige rejse. For i mange tilfælde det er det rent faktisk billigere at producere nyt tøj fremfor at indsamle brugte tekstiler, der herefter skal nedbrydes og genanvendes.

Men det har H&M Foundation måske fundet en løsning på. Monki – ét af H&M Groups otte brands – introducerer i dag en ny teknologi, der kan separere forskellige fibre fra hinanden ved hjælp af vand, varme og bionedbrydelige kemikalier. De kalder teknologien ‘The Green Machine’ og beskriver den som en milepæl indenfor genanvendelse af tøj:

“Som modebrand er vi nødt til at gøre vores del for at lukke kredsløbet. Monki går ind i det nye klimaårti med åbne øjne som en del af løsningen,” skriver Jenny Fagerlin, Sustainability Director hos Monki, i en pressemeddelelse.

Det fungerer således, at tekstiler bestående af polyester og bomuld puttes i maskinen, som derefter adskiller fibrene via varme, vand og mindre end fem procent bionedbrydelige kemikalier. Herefter tørres de separerede fibre i en stor ovn, og slutresultatet er rene polyesterfibre – klar til genanvendelse – mens bomulden ekstraheres som pulver, der ifølge Monki kan bruges til flere forskellige formål.

Teknologien er udviklet af H&M Foundation i samarbejde med Hong Kong Reaseach Institute of Textiles and Apparel, og Monki er det første brand, der lancerer en mindre kollektion baseret på fibre adskilt af den grønne maskine. Kollektionen består udelukkende af et par grå joggingsbukser og en hoodie med ‘respect your mother (nature)’ broderet på. Men de to dele er, ifølge pressemeddelelsen, kun begyndelsen. Monki ser frem til at opskalere deres tøjproduktion med The Green Machine fra efteråret 2021. Det sker som led i brandets ‘Planet Power’-strategi og ambitionen om at blive et fuldt cirkulært brand:

“Vi har store planer og er indtil videre positivt overvældet af successen med dette partnerskab,” skriver Jenny Fagerlin.