3 nye showbrands, du skal kende
30 brands vil i de kommende dage præsentere deres AW22-kollektioner under Copenhagen Fashion Week. Vi har udvalgt tre debutbrands, du bør holde særligt øje med. Mød Iso.Poetism by Tobias Birk Nielsen, Jade Cropper og Kerne.milk.Ungt talent pryder i høj grad Copenhagen Fashion Weeks showkalender og bliver i endnu højere grad et styrket fokusområde for organiationen, ikke mindst i kraft af det nyetablerede samarbejde med Swedish Fashion Council om at finde og hjælpe talent frem i lyset. Vi tager her et kig på tre unge talenter, der har showdebut på Copenhagen Fashion Week.
Iso.Poetism by Tobias Birk Nielsen
Det unge designtalent har med sit brand Iso.Poetism by Tobias Birk Nielsen, der blev stiftet i 2018, gjort sig bemærket for sin tilgang til bæredygtighed og er blevet nomineret til denne sæsons Zalando Sustainability Award. Sammen med de to andre finalister, Tomorrow Denim og tyske Fassbender, er han dermed med i konkurrencen om en hovedpræmie på 150.000 kroner samt et partnerskab med Zalando om udviklingen af en capsule-kollektion, der udviser innovation inden for bæredygtighed.
Tidligere har han vundet Lifestyle Growth CPH, som er en investorkonkurrence arrangeret af erhvervsklyngen Lifestyle & Design Cluster, der med initiativet ønsker at skabe tættere bånd mellem modevirksomheder og investorer.
Iso.Poetism by Tobias Birk Nielsen viser show tirsdag den 1. februar kl. 11.00.
Jade Cropper
Denne sæsons talentplads er tildelt upcoming designtalent Jade Cropper, som ud over en plads i showkalenderen vil få mentorhjælp til at udvikle sin virksomhed.
“Det betyder alverden for mig. At få anerkendelse for det arbejde, jeg har lagt i mine design, er virkelig vidunderligt,” sagde den svenske designer, da hun blev tildelt den gratis plads på showkalenderen. Jade Cropper startede sit brand, da hun stod færdiguddannet som designer fra Beckmans College of Design i 2020. Hun lover, at man kan forvente at se noget nyt, når hun viser sit AW22-show i København.
“Jeg synes, at ‘bare smuk’ tenderer til det kedelige. Der skal være noget andet, noget nyt, interessant eller noget, der flytter balancen,” fortalte designeren, der har opnået international opmærksomhed for sine badedragter, bikinier og dekonstruerede snit
Jade Cropper viser show torsdag den 3. februar kl. 16.00.
Kerne.milk
Det københavnske brand Kerne.milk, der er stormet frem på Instagram, er grundlagt i 2019 af Marie Mark, som i dag driver brandet sammen med sin partner Katrina Wittig. Marie Mark er uddannet beklædningsdesigner fra Scandinavian Academy of Fashion Design, og gennem sit design søger hun at skabe tøj, der komplimenterer kurver og fremhæver kroppens naturlige former. Og med den nye AW22-kollektion sættes kroppen helt i centrum. Den er nemlig inspireret af akrobatik og bevægelighed.
“Det er kroppen, vi bruger som bærende element. Vi prøver at finde balancen mellem det komfortable og det at ville se godt ud og fremhæve sin krop,” siger designer Marie Mark, som er kendt for at bruge overlock-syninger til at tegne kroppen med organiske linjer.
Den unge brand arbejder med upcycling ved at give nyt liv til allerede eksisterende materialer. For at undgå spild indsamles afskårne dele fra produktionen og bruges til unikke såkaldte scrapstyles. Derudover prioriterer brandet samarbejde på tværs af kunstformer, og til denne kollektion har hun fået kunststuderende Anne Holm til at lave håndlavede keramikknapper til tøjet.
“Vi vil gerne bidrage til mere sammenhold på tværs af kunstarter og imellem brands. Til april åbner vi derfor et studio, hvor vi udover at drive butik vil være en platform, der hjælper andre brands med fælles pop-up-projekter,” siger hun og løfter sløret for, at de blandt andet vil invitere Hestejente indenfor som et af de første startup-brands.
Kerne.milk samarbejder desuden med Huset Venture, som er en social systue, der skaber arbejdspladser til mennesker med nedsat arbejdsevne.
Kerne.milk viser show tirsdag den 1. februar kl. 14.00.
Du vil kunne se alle shows online på Copenhagen Fashion Weeks hjemmeside.
Kan kulissen genbruges? 15 trin til et mere ansvarligt modeshow