Med under to uger AW22-modeugen kan Copenhagen Fashion Week løfte sløret for et nyt partnerskab. Sammen med den svenske brancheorganisation Swedish Fashion Council vil Copenhagen Fashion Week i fremtiden styrke og videreudvikle vækstlaget af nye designtalenter i modebranchen.

Dét er netop, hvad en stor del af Swedish Fashion Councils arbejde består i. Med programmet Swedish Fashion Talents har organisationen opnået stor erfaring med at finde, støtte og fremhæve næste generation af talentmasse.

Ifølge Cecilie Thorsmark, Copenhagen Fashion Weeks direktør, er det en central del af modeugens ansvar at bringe næste generation af nordiske designere frem i lyset. Og det vil i fremtiden omfatte pleje og promovering af unge talenter, der bidrager med et fornyet perspektiv på nordisk design.

“Sammen (med Swedish Fashion Council, red.) kan vi arbejde for at sikre, at vi ikke kun bevarer, men også sætter fokus på den næste generation i vores kreative industri,” siger Cecilie Thorsmark.

Hos Swedish Fashion Council håber de, at samarbejdet og dermed et øget fokus på næste generation kan være med til at drive den strukturelle forandring, modeindustrien står over for at skulle igennem.

“Copenhagen Fashion Week er en vigtig platform til at fremvise skandinavisk mode, men vigtigst af alt er vi glade for at have dem som partner i transformationen af ​​branchen. Det er ingen hemmelighed, at modesystemet har et voldsomt behov for systemisk forandring, og en sådan forandring kræver samarbejder,’’ Jennie Rosén, CEO for Swedish Fashion Council.

Det gensidige partnerskab mellem de to organisationer indledes med en AW22-modeuge, hvor Swedish Fashion Council skal være medvært for den officielle middag, der åbner sæsonens første aften.

Copenhagen Fashion Week afholdes den 1. – 4. februar 2022.

Svensk designer får talentpladsen på Copenhagen Fashion Week AW22