Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Kampagne billede for Fjong model iført sorte knæstøvler og gul kjole
Alle nyheder, Bæredygtighed

Norsk udlejningsplatform folder sig ud i Danmark – og får DK Company som partner

Med ønsket om at puste liv i udgåede kollektioner og vareprøver – tøj, der ofte kasseres – har Fjong slået sig op på at lave tøjudlejning på abonnement i hele Europa. Og nu har de fået en af de helt store danske modekoncerner med ombord.
Med ønsket om at puste liv i udgåede kollektioner og vareprøver – tøj, der ofte kasseres – har Fjong slået sig op på at lave tøjudlejning på abonnement i hele Europa. Og nu har de fået en af de helt store danske modekoncerner med ombord.

Udlejning har i nogle år været et varmt emne i modebranchen med store brands som Ganni og By Malene Birger, der har lanceret hver sin in-house udlejningsplatform, og unge, progressive designertalenter, som Caroline Hundsholt, der satser på tendensen som en elementær del af deres brandkoncept.

Men der eksisterer også eksterne platforme, som samler flere brands under én platform – og som vil gøre det endnu nemmere at leje i stedet for at eje mode ved at koble en abonnementservice på. Det er tilfældet for den norske start up Fjong fra 2015, der i december udrullede sit koncept i Danmark. Og i den forbindelse har de nu fået DK Company – og nærmere bestemt koncernens brands Gestuz og Karen by Simonsen – med ombord som partner.

“Fjong har eksisteret i Norge i noget tid og har netop lanceret sig på det danske marked. Vi har indgået et samarbejde med dem for at give styles fra vores ældre kollektioner en længere levetid. Det vil ofte være begrænset til enkelte styles i få størrelser, da vi bestræber os på ikke at have for meget på lager. Udlejning har også været en mulighed vi tidligere har kigget ind i og kan også være en model, vi selv udforsker i forlængelse af vores Gestuz Pre.Loved. Vi forsøger kontinuerligt at finde samarbejdspartnere eller modeller for at kunne tilbyde vores kunder flere muligheder for at bære Gestuz, om det er fra ny, leje eller resell,” fortæller kreativ direktør Sanne Sehested om samarbejdet til Fashion Forum.

Nyt liv til det tøj, der ofte kasseres

Det, der især adskiller Fjong fra andre udlejningsplatforme – udover deres abonnementsmodel – er, at deres sortiment hovedsagligt består af udgåede kollektioner, vareprøver og til dels også reklamationer. Målet er at give længere liv til meget af det tøj, der ofte anses som ubrugeligt eller usælgelig og som derfor kasseres.

“Vi er så glade for at arbejde sammen med DK Company og få mulighed for at have en positiv indflydelse på modebranchen. Vi tror på, at vores samarbejde vil bringe os tættere på vores mål om at gøre tøjudlejning mere tilgængeligt og bæredygtigt,” lyder det i en pressemeddelelse fra Amalie Arnesen, der leder Fjong i Danmark. Hun suppleres af platformens medstifter Sigrun Syverud:

“Nu har vi bevist, at servicen er skalerbar, og Fjong er klar til resten af ​​Europa. Vi har lært meget af ekspansionen til Danmark og har styr på, hvad vi skal bruge for at komme ind på endnu et marked.”

Udover Gestuz og Karen by Simonsen kan man hos Fjong nu også finde brands som Blanche, Han Kjøbenhavn og Skall Studio.

LÆS OGSÅ:

Take-back eller markedsplads? Gestuz giver sit bud på gensalgsplatform