Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs

Barbara Í Gongini udfordrer identitet og håndværkstraditioner i ny udstilling

Barbara Í Gongini udforsker identitet og arv i ny udstilling med hendes søn, kunstneren Hauge Í Gongini Djernis, og Bestseller lancerer nyt mærke med fokus på kønsneutralitet. Telegram giver dig de korte nyheder fra modebranchen.
Barbara Í Gongini udforsker identitet og arv i ny udstilling med hendes søn, kunstneren Hauge Í Gongini Djernis, og Bestseller lancerer nyt mærke med fokus på kønsneutralitet. Telegram giver dig de korte nyheder fra modebranchen.
Torsdag 19. maj 2022 klokken 08.15, Sofie Ringtved Jensen

Barbara Í Gongini aktuel i ny udstilling på Nordatlantens Brygge

Det er to generationer, der mødes i kunstnerisk dialog, når designer Barbara Í Gongini og hendes søn, kunstneren Hauge Í Gongini Djernis, udstiller sammen på Nordatlantens Brygge denne sommer. Her vil de to undersøge deres fælles arv i en udstilling ved navn ’Mutationer’. En udstilling, hvor deres delte interesse for at lege med og udfordre traditionerne indenfor håndværk og tekstil får frit spil, og hvor emner som tilhørsforhold, identitet og sted udforskes gennem videoværker, skulpturelle installationer og designs. Værker, der – som navnet på udstillingen antyder – er skabt ved at dissekere noget kendt, bøje strukturerne og smelte delene sammen igen på nye måder.

Udstilling åbner den 21. maj og kan opleves frem til 11. september 2022 på Nordatlantens Brygge i København K.  Læs mere om udstillingen her.

Memories of grass and water 2022 / Fotograf Hauge Í Gongini Djernis.
Mandag 25. april 2022 klokken 15.15, Sofie Ringtved Jensen

Bestseller lancerer nyt mærke med fokus på kønsneutralitet

 

Den danske modekoncern Bestseller har om nogen mange brands under sine vinger, men nu er endnu et tilføjet til listen. Under navnet IIQUAL vil det nye brand imødekomme det, som koncernen selv kalder for en stigende efterspørgsel på kønsneutral mode, der “leverer et mangfoldigt og mere alsidigt modesprog rettet mod alle køn,” som der skrives i en pressemeddelelse i dag. Head of Brand Maria Dons fortæller:

“Jeg tror, at nogle af de ting, forbrugerne leder efter pandemien, er virkelig at udtrykke sig med et sprog, der føles tro mod dem. Folk er ikke bange for at kræve noget andet, og vi tror på at lave mode, der hylder de mennesker, der bærer det.” Creative Expression Manager Jan Fahlmann supplerer:

“IIQUAL er et one-stop fashion brand, der ligger i krydsfeltet mellem kønsinkludering og bæredygtighed. Vi laver produkter, der er kommercielle, af høj kvalitet og kønsneutrale, og som omfavner den nye kommercielle agenda.”

Rent praktisk betyder det også, at IIQUALs første kollektion er designet til at være fleksibel, hvor mange items kan justeres, rulles ind eller knappes for mere alsidighed. Ifølge Bestseller forlænger det desuden produkternes levetid.

“IIQUAL tror på, at alle kan drage fordel af veldesignet tøj lavet af holdbare materialer. Vi bruger tidløse, afslappede pasformer med stor opmærksomhed på skræddersyede detaljer, der kan justeres i taljen eller ærmelængden, så folk selv kan tilpasse tøjet,” fortæller Pattern & Design Manager Sandra Ottesen.

IIQUALs første sæson bliver SS23 og lanceres på egen webshop samt i multibrand-butikker og stormagasiner i Danmark, Sverige, Norge, Tyskland, England, Finland og Island.

Onsdag 20. april 2022 klokken 11.30, Sofie Ringtved Jensen

Mads Nørgaard og Artikel København går sammen om ny minikollektion

 

Som så mange andre før dem, indtager Artikel København – der netop er kendte for især deres lokale produktionsmetoder – det velkendte vindue i butikken Nørgaard paa Strøget, hvor de rykker deres systue ind i næste uge. Herfra vil de producere en ny udgave af brandets klassiske work wear jakke, som igennem samarbejdet er blevet fortolket af Nørgaard i to forskellige udgaver.

“Jeg har længe været fan af Artikels enkle design og samtidig imponeret over, at de producerer lokalt i København. Vi producerer selv vores #101-T-shirt i Danmark og har lige lanceret en kollektion af tungere fladstrik, også produceret i Danmark – derfor føles det oplagt at invitere Artikel indenfor i vores vindue, hvor der så vil blive syet og tilrettet jakker de næste to uger,” siger Mads Nørgaard i en pressemeddelelse om det nye samarbejde. Han tilføjer:

“Vi har ofte både kunst, koncerter og tøj i vores smukke vindue, så vidt jeg erindrer, er det første gang, der finder reel produktion sted i vinduet – og vi glæder os!”

“Mads Nørgaard repræsenterer for os noget ikonisk med fokus på en klassisk tilgang til tøj, og vi deler mange værdier, derfor synes vi, at et samarbejde med en hyldest til det lokalt producerede var oplagt. Vi er også inspireret af det generationsskifte, der er sket i lokalet på Strøget, hvor Mads nu er det tredje led til at sælge tøj i butikken. Vi er selv et familiefirma og drømmer selvfølgelig om at kunne føre Artikel videre. Det er noget meget smukt at lade ting udvikles med nye generationer, og kampagnen er således en hyldest til familiære relationer,” supplerer Artikel-medstifter Malthe Risager.

Artikels systue vil være at finde i vinduet hos Nørgaard paa Strøget fra d. 25. april til 8. maj 2022. Jakkerne er tilgængelige fra den 25. april både online og i butikken.

Onsdag den 6. april 2022 klokken 11.00, Amalie Thejls Uebel

Brylluppet i Rotates fokus

Både Rotate og Vila lancerer i denne uge brudekollektioner, hvor der er mere fokus på sjov og løssluppenhed end de helt store skrud.

Hos Rotate vil man i brudekollektionen kunne genkende nyklassikere som sløjfeminikjolen og minikjolen med todelte, rynkede lag – genfortolket i hvide og cremefarvede nuancer. Altså silhuetter, som mange vil mene, er utraditionelle til brudekjolerne. Men står det til Rotate, er det altså tid til den sjovere, mere festlige brud nu.

“Vi er meget begejstrede for at kunne afsløre Rotate Wedding. Det har været en drøm for os siden begyndelsen at ville forsøge os med brudekjoler, og vi kan endelig afsløre vores minikollektion, som fusionerer brudemode med Rotates legende stil. Vi ville bryde alle reglerne, som er associeret med brudekjoler, da vores hovedinspiration kom fra Rotate-kvinden, der ikke er bange for at tage stilmæssige risici – selv ikke på hendes store dag. Den kreative proces startede med at gennemgå vores arkiver for at finde formerne og silhuetterne, som vi elskede til en brudekjole – gentænkt i cremefarvet og hvid og med nye detaljer som blonder, faux fjer, flæser og pailletter. På mange måder er inspirationen for kollektionen brandet selv, med udgangspunkt i vores arkiv af kjoler for at skabe brudekollektionen fra vores drømme. Rotate-bruden er regelbrydende, legesyg og sexet,” fortæller Thora Valdimars og Jeanette Madsen, som er de kreative direktører bag Rotate,  i en pressemeddelelse.

Også hos Vila er de gået efter et mere afslappet look fremfor de vidde skørter. Her finder man smalle silhuetter som slipdresses og slå-om-kjoler, hvor der både er noget til brud såvel som gæster.

“Vi har haft et stærkt fokus på den moderne brud og på tendensen til at afholde mere afslappede bryllupper og på det grundlag fået skabt nogle fantastiske opgraderede kjoler. Vi har arbejdet intenst på at skabe unikke detaljer og looks baseret på trends, der gør kjolerne helt oplagte også til senere brug,” fortæller Mette Stauning, Design Manager for Vila, i en pressemeddelelse.

Og om bryllupperne er store eller små, er en ting sikkert, vi trænger til en god fest ovenpå pandemien.

“Vi er henrykte over at kunne lancere denne kollektion i en tid som nu, hvor de store bryllupper og sociale events forhåbentlig kommer tilbage. Vi har flirtet med idéen om at lancere brudekjoler siden begyndelsen, og vi har allerede vist brude-show pieces ved vores shows, men nu føltes det som det rette tidspunkt at lade kollektionen komme til live,” afslutter Thora Valdimars og Jeanette Madsen.

Fra Vilas brudekollektion, ‘Bridal & Occassion’
Tirsdag 22. marts 2022 klokken 10.00, Mikkel Lind Sorgenfrey

VILA satser på nyt marked med større størrelser

Indtil nu har det kun været muligt at købe tøj op til størrelse 44 hos VILA. Men det skal snart være slut. I juni måned i år lancerer det Bestseller-ejede brand nemlig en ny linje: Evoked VILA. Den skal levere VILA-styles i størrelserne 44-56.

“Det er et naturligt skridt for os som brand at tage. Vi ønsker at give alle kvinder i alle former og størrelser en stemme, og det føles helt naturligt for os at udvide vores sortiment til at inkludere størrelse 44-56,” siger Rikke Sundmark, international marketing manager.

Dermed går VILA ind i konkurrencen om markedet for store størrelser, der kun er blevet mere populært i den seneste tid. I oktober måned sidste år kunne vi skrive om Ganni, der dengang udvidede sortimentet ved at gå op til en størrelse 52.

At sælge større størrelser er dog ikke så simpelt som blot at skalere eksisterende designs og mønstre op. Dét fortæller VILAs design manager, Mette Stauning.

“For at opnå de helt rigtige proportioner og det rette look i alle styles er hver enkelt detalje afprøvet og testet – for eksempel en lille skjult knap, der sørger for, at skjorten ikke gaber ved barmen,” siger hun.

I skabelsen af den nye underlinje nedsatte VILA en fokusgruppe af kvinder i målgruppen for at blive klogere på kundegruppens specifikke ønsker og behov.

Kampagnebillede af Evoked VILA. Foto: VILA.
Torsdag den 10. marts 2022 klokken 11.00, Mikkel Lind Sorgenfrey

Ung mode-startup opnår internationalt anerkendt bæredygtighedscertificering

Brandet Proem Parades har på blot få år efter opstart i 2019 opnået en B-corp-certificering. Det har de gjort ved at bryde med modebranchens konventionelle produktionsmønstre, lyder det i en pressemeddelelse.

Blandt andet bruger Proem Parades deadstock, får deres kunder til at bestille tøjet, før det produceres, og så bruger de kun leverandører, hvor arbejdsforhold og materialer er dokumenteret ansvarlige.

“Inden vi officielt havde stiftet mærket, vidste vi, at vi ville gå efter at skabe en virksomhed, der skulle kunne B-corp-certificeres. Visionen er at ændre måden modetøj skabes, købes og vedligeholdes på. Certificeringen er et resultat af et helt års stædigt arbejde, og vi er i dag superstolte,” siger Lærke Nikolajsen, en af co-founderne i Proem Parades.

En b-corp certificeret virksomhed skal møde høje standarder for social og miljømæssig performance, transparens og ansvarlighed. På verdensplan har 4600 virksomheder opnået certificeringen. Den gennemsnitlige score for nordiske B-corp-virksomheder er 91,5. Proem Parades har en score på 94,4. Hvert tredje år opdateres kravene for at beholde certificeringen, så det er en certificering, der forpligter og kræver høje ambitioner.

“Når man i en lille ny virksomhed prioriterer ressourcer, timer og penge på at ansøge om en så kompliceret certificering, så siger det lidt om vores ambitioner. Vi er drevet af at skabe impact og vokse, men aldrig  på bekostning af planeten,” siger Stine Brynjolf, den anden co-founder i Proem Parades.

Foto: Proem Parades
Tirsdag den 15. februar 2022 klokken 10.00, Mikkel Lind Sorgenfrey

Ganni åbner ikke bare én, men to butikker i Paris

Ganni er på en rivende udviklingsrejse, og nu går turen til Paris. Det danske modebrand kan nemlig annoncere åbningen af ​​sine to første flagship-butikker i Paris. Butikkerne kommer til at ligge i to af Paris’ mest eftertragtede detailområder, nemlig Marais og Saint-Honoré.

“Frankrig er et nøglemarked for Ganni, og da Paris betragtes som en af ​​de vigtigste modehovedstæder i verden, er åbningen af ​​vores første to detailbutikker i byen et vigtigt skridt for vores brands tilstedeværelse,” udtaler Andrea Baldo, CEO i Ganni, i en pressemeddelelse.

Butiksåbningerne markerer et næste skridt i Gannis globale ekspansion og skal være med til at udvikle brandets community-opbygning i Frankrig.

“Ganni har et loyalt fællesskab i Paris, og vi har investeret i området gennem de seneste år via flere kanaler samt skabt et parisisk kontor og studio, så vi er meget begejstrede for at have to fysiske butikker, der åbner på så fremtrædende steder. Det er en fantastisk mulighed for at styrke båndene til vores community og engagere os fysisk med dem,” siger han.

Marais-butikken åbner den 17. marts 2022 efterfulgt af butikken i Saint-Honoré ugen efter den 24. marts 2022.

Butiksfacade i Paris. Foto: Ganni
Fredag den 21. januar 2022 klokken 12.30, Amalie Thejls Uebel

Les Deux indgår i stort partnerskab med F.C. København

“Det er med stor stolthed, vi præsenterer partnerskabet med Les Deux, som vi længe har haft en god og tæt relation til. Brandet udspringer – som vi – fra København, og vi deler store internationale ambitioner, mens vi har nogle fælles værdier omkring hele tiden at være foran og udvikle os for at indfri de store ambitioner. Vi kommer til at rykke rammerne for den her type brandpartnerskaber i en retning, som vi er overbeviste om vil glæde vores fans, som er tænkt meget ind i vores fælles planer med Les Deux,” fortæller direktør i F.C. København, Jacob Lauesen, i en pressemeddelelse om det nye partnerskab mellem fodboldklubben og Les Deux.

Med det nye partnerskab bliver Les Deux Formal Wear Partner for F.C. København, og her har de skabt en kollektion, hvor fans, spillere og andre repræsentanter for klubben kan vise sin støtte udenfor fodboldbanen. Kollektionen vil inkludere både mere formelle styles og afslappet tøj. Og det er ikke første gang Les Deux samarbejder med F.C. København. Allerede tilbage i 2015 designede Les Deux tredjetrøjen til holdet, og sidste år lavede de en eksklusiv kollektion til klubbens fans. En kollektion som gik som varmt brød, og derfor har givet anledning til det nye treårige partnerskab.

“Et partnerskab med Skandinaviens største klub og en konsistent international repræsentant for dansk fodbold er et partnerskab, som giver stor mening og værdi for den rejse, vi selv er på i Les Deux. Udover det synes vi, det er en interessant mulighed for at skabe et partnerskab, som også har en stor værdi for klubbens fans og for at aktivere Les Deux indenfor et område, som vi ikke ser udnyttet så mange andre steder: livet som fan og spiller udenfor fodboldbanen. Les Deux er bygget på en konstant lyst til at udvikle og skubbe baren for det mulige, men med fokus på en inkluderende kultur forankret i vores medarbejdere. På samme måde ønsker vi at rette fokus på hvordan både stab, spillere og fans altid — selv når lamperne er slukket — spiller en vigtigt rolle i konstant at jagte ambitioner og nye mål på klubbens vegne. Det er et spændende partnerskab for os, som vi glæder os rigtig meget til at være en del af og udvikle over de næste tre år,” fortæller Andreas Von Der Heide, der er grundlægger af Les Deux, i pressemeddelelsen.

Kollektionen kan købes på FCKs hjemmeside fra den 14. februar og i fanshoppen fra sæsonstart den 20. februar.

Fredag den 14. januar 2022 klokken 11.00, Mikkel Lind Sorgenfrey

Boozt vil gøre det bæredygtige valg nemmere for slutkunden
For at fremme en grønnere forbrugeradfærd lancerer den svenske modegigant Boozt nu en ny sektion på Boozt.com. ‘Made With Care’ hedder sektionen, der har fokus på større gennemsigtighed, og som omfatter mere end 28.000 mode- og skønhedsprodukter, der alle skal leve op til Boozts bæredygtighedskriterier.

“Med den nye Made With Care-oplevelse er ønsket at hjælpe vores kunder med at navigere i det komplekse emne, som bæredygtighed er. Vi har haft et tæt samarbejde med vores brands for at sikre pålidelig information om bæredygtighed og et kurateret sortiment af produkter, der lever op til vores bæredygtighedskriterier. På den måde kan kunder føle sig ordentligt oplyst og inspireret til at købe ud fra deres værdisæt,” siger Gloria Tramontana, Sustainability Manager hos Boozt.

For at kunne sælge sine produkter igennem Made With Care-sektionen, skal man som brand skaffe præcis og pålidelig data om sin forsyningskæde, hvilket så skal blåstemples af Boozt. Produkterne vil herefter blive kategoriseret med ikoner om deres påvirkningsområder, for eksempel ‘økologisk’, ‘genanvendt’ eller ‘ikke testet på dyr’. Modeprodukter vurderes ud fra miljømæssige, sociale og kemiske krav, mens skønhedsprodukter vurderes ud fra ingredienser, emballage og sociale krav.

Du kan læse mere om Boozts bæredygtighedskriterier her.

Foto: Boozt
Mandag den 10. januar 2022 klokken 10.00, Mikkel Lind Sorgenfrey

Dansk designikon får global smykkecertificering

Det danske designhus Georg Jensen er nu certificeret medlem af Responsible Jewellery Council, der forpligter sine medlemmer til at drive en ansvarlig og mere bæredygtig forretning.

“Dette er en væsentlig milepæl, og vi er utrolig stolte af denne præstation,” udtaler Mehul Tank, administrerende direktør i Georg Jensen, i en pressemeddelelse.

The Responsible Jewellery Council blev grundlagt i 2005 og har etableret sig som en af verdens førende organisationer, der fremmer bedre standarder i smykkeindustrien. Organisationen arbejder efter Paris-aftalens 2030-mål og FN’s 17 verdensmål.

“Certificeringen fra Responsible Jewellery Council er en bevidsthed om, at vores forretningspraksis er respektfuld over for miljøet, vores medarbejdere og de samfund, hvor vi opererer. Derudover giver det os selvtillid til at sætte endnu højere standarder i de kommende år,” siger Mehul Tank.

Også danske Hartmann’s og smykkegiganten Pandora er certificerede medlemmer af Responsible Jewellery Council, mens byBiehl oplyser, at brandet kun benytter producenter med certificeringen. Læs vores artikel om danske smykkebrands, der går en mere ansvarlig vej her.

Foto: Georg Jensen
Onsdag den 5. januar 2022 klokken 08.30, Amalie Thejls Uebel

Familieejet brilleikon åbner butik i København

Der er godt nyt til københavnere med brug for briller. I mandags slog det 106 år gamle familieforetagende Moscot dørene op for en splinterny butik i hjertet af København. Siden grundlæggeren Hyman Moscot kom til New York fra Østeuropa i 1899 har navnet været synonymt med tidløse kvalitetsbriller, og forretningen drives nu af fjerde og femte generation af Moscot-familien. Den københavnske butik er indrettet med sans for detaljen og bærer præg af brandets rige historie med vintagemøbler, nipssager og tinlofter i klassisk Lower Manhattan-stil. 

“Som et internationalt knudepunkt blev vi tiltrukket af Københavns rige kulturelle charme og autentiske fællesskab af Moscot-fans,” fortæller  Dr. Harvey Moscot, der er fjerdegenerationsejer og CEO i Moscot, i en pressemeddelelse om at åbne butik i København.

“Mine designstudier i København har haft stor indflydelse på min tilgang til design. Jeg har altid beundret den danske designkultur, og det er en ære at bringe et stykke af vores unikke downtown New Yorker-rødder og ikoniske brillestel til denne fantastiske, historiske by,” tilføjer Zack Moscot, der er chief design officer og femte generation i den familiedrevne virksomhed, i pressemeddelelsen.

Den nye butik ligger på Købmagergade 50b, 1150 København.

Moscots nye butik i Købmagergade.
Mandag den 27. december klokken 8.00, Mikkel Lind Sorgenfrey

Bestseller sender coronastøtte til Bangladesh

I år uddeler Bestseller og fonden Bestseller Foundation en særlig donation til Bangladesh. Det gøres i medarbejdernes navn som en del af virksomhedens nytårsgave til medarbejderne.

“Bangladesh er et af de lande, som er meget hårdt ramt af pandemien. Ikke kun af corona, men også eftervirkningerne, som nu har resulteret i lukkede undervisnings- og sociale tilbud, hvilket ellers er helt afgørende for mange mennesker. Det vil vi gerne prøve at ændre på, og udover vores arbejde for at gøre en langsigtet forskel i landet, gør vi det nu også med en donation,” siger Michael W. Schultze, direktør for Global Supply Chain i Bestseller.

I alt uddeles 3,5 millioner kroner, og støtten går blandt andet til vacciner og sociale tilbud på tværs af hele Bangladesh. Det sker i samarbejde med fire lokale organisationer, som på hver sin vis støtter op om og bidrager til en bedre hverdag for de mange mennesker, blandt andre arbejdere i landets tekstilindustri.

“Donationen kan gøre en forskel for rigtige mange. Det er vigtigt, at vaccineindsatsen bliver styrket i landet, og derfor støtter vi helt konkret denne, ligesom donationen også er målrettet uddannelsestilbud, som kan medvirke til, at landet kan rejse sig oven på en meget udfordrende pandemi. Bangladesh er hårdt ramt, og denne donation løser ikke alt. Men vi er overbeviste om, at den kan være ét blandt flere positive bidrag,” siger Jannek Hagen, direktør i Bestseller Foundation.

Organisationerne, som modtager støtte, er The Bangladesh Garment Manufacturers and Exporters Association (BGMEA), JAAGO Foundation, UCEP Bangladesh og Bangladesh Legal Aid and Services.

Torsdag den 16. december klokken 14.00, Amalie Thejls Uebel

Modström vil gøre det lettere at købe genbrug

I denne søde juletid kan det være svært at holde fast i sine grønne forbrugsvaner, når den står på gaveindkøb til hele den pukkelryggede. En ny undersøgelse, som Norstat har foretaget for Tise, viser dog at flere danskere er interesserede i både at modtage og give genbrugsgaver til jul. For mange kan det måske virke omfattende og tidskrævende at skulle grave den ene genbrugsbutik efter den anden igennem efter den perfekte trøje til tante Oda. Men med stadigt flere gensalgsplatforme og -muligheder bliver det lettere og lettere at ordne genbrugsgaveindkøbene hjemme fra sofaen.

Modström står bag en af de nye løsninger på markedet, for de har for nyligt lanceret deres shoppekoncept Modström Market. Her kan kunder købe brugte Modström-styles til en favorabel pris uden den støvede duft af gammel genbrug. Inden tøjet bliver sat til salg, sørger Modström for, at det er renset og i god stand, så den næste bruger ikke skal bekymre sig om dette.

“Vi vil gerne give vores styles en længere levetid. Det gør vi med Modström Market, hvor kunderne både får mulighed for at finde den style, de ikke fik købt, da den var til salg i butikkerne, og samtidig forlænger vi levetiden på de styles, der kommer til salg på Modström Market,” siger Anne Nøhr, der er Creative Director i Modström, i en pressemeddelelse.

For at motivere forbrugerne til at aflevere deres brugte Modström-tøj tilbage, tilbyder Modström en voucher, der giver 25 procent rabat på det næste køb – nyt eller brugt. Sammen med voucheren håber Anne Nøhr, at deres kundeservice vil gøre, at kunderne vælger at sende sit gamle tøj tilbage til Modström fremfor at sælge det gennem andre platforme. 

“Det er ekstremt brugervenligt. For sælgerne består konceptet blot af to steps: de afleverer deres tøj, og de får deres voucher. Det sparer en masse tid i forhold til, hvis man for eksempel sætter ting til salg på en genbrugsapp, hvor man ofte skal svare på spørgsmål om stand, størrelse og pris, og hvor der ingen garanti er for, at tøjet bliver solgt. Her kan du shoppe, så̊ snart dine varer er indleveret,” forklarer hun.

Modström Market
Onsdag den 1. december klokken 16.00, Amalie Thejls Uebel

Shaping New Tomorrow er Gazelle-vinder i Region Nordjylland

Tirsdag aften blev Gazelle-vinderen for hele Region Nordjylland kåret. Det er herretøjsbrandet Shaping New Tomorrow, der løb med sejren – og muligheden for at vinde landsprisen, som bliver kåret den 9. december. For at kvalificere sig til en Gazelle-pris skal en virksomhed have haft vækst hvert år de sidste fire regnskabsår, og samtidig skal den samlede vækst over pågældende fire år som minimum være fordoblet. Shaping New Tomorrow har haft Region Nordjyllands største vækst med over hele 8000 procent de sidste fire år, og det er denne vækst, som har sikret dem sejren.

“Denne her pris dedikerer vi ubetinget til vores medarbejdere, der ikke mindst i de sidste to år har vist, at de er lavet af noget helt særligt. Pandemien har gjort os til en stærk enhed, der ser muligheder i stedet for begrænsninger. Det fylder mig med stolthed, hvordan vi sammen har løftet i en svær periode og skabt et fællesskab, der også er hele fundamentet for, at vi kan indfri vores fremtidige ambitioner om vækst,” siger Shaping New Tomorrows CEO og medstifter Kasper Ulrich i en pressemeddelelse. 

Og prisen er da heller ikke topmålet for ambitionerne. Shaping New Tomorrow har planer om yderligere vækst, både når det kommer til at brede sig over et internationalt marked, og når det kommer til at få flere ansatte. Siden sidste år er virksomheden gået fra 60 til 130 ansatte, og det tal, forventer Kasper Ulrich, vil vokse til 250 i løbet af det næste år.

“At blive landsdækkende Gazelle-vinder har siden 2015 været en af mine store, personlige målsætninger for Shaping New Tomorrow. Det er noget, jeg har troet og håbet på lige fra start. Og nu er vi altså så tæt på, som vi næsten kan komme, så jeg krydser naturligvis fingre for, at vi bliver samlet landsdækkende vinder også,” siger Kasper Ulrich om landsprisen, som altså bliver kåret i næste uge.

Vækstende herrebrand slog ny rekord i 2020 og overgik egne forventninger

Mandag den 29. november klokken 14.30, Amalie Thejls Uebel

Glad Design vinder pris ved Danish Design Award

I sidste uge blev dette års Danish Design Award overrakt. Danish Design Award bliver uddelt i 15 kategorier, hvor der bliver sat fokus på design, der skaber arbejdspladser, sparer ressourcer eller skaber en forskel i industri, samfund og hverdagslivet. En af kategorierne er Employment Growth, som er en særpris, der uddeles til en virksomhed, som har skabt nye arbejdspladser gennem arbejdet med design – og i år var det Glad Design, som vandt denne pris. 

Glad Design er ejet af Glad Fonden, der er en socialøkonomisk virksomhed, som skaber uddannelse, beskæftigelse og ytringsfrihed for mennesker med udviklingshandicap. Hos Glad Design sker det gennem arbejdet med grafisk design, hvor ti illustratorer med forskellige udviklingshandicap arbejder sammen med to erfarne grafiske designere. Op til julen 2020 havde illustratorerne og de grafiske designere hos Glad Design indgået et samarbejde med Uniqlo, hvor de havde lavet to designs af en Furoshiki – et traditionelt, japansk klæde, som blandt andet bruges til at pakke gaver ind i. Og det er på baggrund af dette samarbejde, at Glad Design har vundet prisen.

“Det er meget ofte – og af mange forskellige årsager – svært at inkludere mennesker med handicap i samarbejder og projekter, selvom der mange steder er et stort ønske om at gøre det. Også derfor er det helt fantastisk, at Glad Fonden har bygget en organisation, hvor det ikke bare er muligt men også levedygtigt at engagere mennesker med kognitive udfordringer i så mange forskellige sammenhænge. Der kan kun være én vinder – for denne præstation taler for sig selv. Vi bliver nødt til at skabe flere meningsfulde jobs for mennesker med handicap,” fortæller Christina Melander, programchef for Danish Design Award, i en pressemeddelelse om valget af Glad Design som vinderen af årets Employment Growth-pris.

Illustratorerne fra Glad Designs Furoshikier for Uniqlo, Daniel Poulsen, Lasse Rasmussen og Cathrine Vadstrup.
Torsdag den 18. november klokken 9.00, Mikkel Lind Sorgenfrey

Neye bag nyt taskebrand med grøn profil

Yngre kvinder er målgruppen til Neyes nye linje, Again, som skal signalere, at Neye – også – er med på den grønne dagsorden.

“Vi har siden 70’erne støttet dansk kræftforskning ved at donere Neye-butikkernes overskud til den gode sag. Den agenda holder vi fast i, men vi har også et ønske om at bidrage til en grønnere fremtid. Derfor har vi taget et grundigt kig på vores brands. Again er kun begyndelsen på rejsen mod at blive en mere ansvarlig virksomhed – også når det kommer til vores fodaftryk fra måden, vi producerer på,” udtaler Camilla Raffnsøe, administrerende direktør i Neye, i en pressemeddelelse.

Again-taskerne er samtidig GRS-certificerede (Global Recycled Standard) – en certificering, som kombinerer miljøhensyn og social ansvarlighed. Kollektionen er nemlig uden brug af skadelige kemikalier fremstillet af nylon, plast og polyester, der kommer fra overskudsproduktion i industrien eller fra brugte PET-flasker.

“Vi har alle et ansvar for at skabe en mere bæredygtig verden. Med Again begynder vi med ét brand, men vi gør det ordentligt, som vi altid har gjort. For os er ansvarlighed nemlig også lig med ordentlighed,” siger Camilla Raffnsøe.

Again, Neyes nye brand

Torsdag den 11. november klokken 11.00, Amalie Thejls Uebel

Mere Bahne til østerbroerne

I dag vil der måske være lidt ekstra trængsel på Østerbrogade, for ud over det uendelige vejarbejde og generel travlhed slår Bahne i dag dørene op for en spritny butik. Det sker klokken 11 i Normanns gamle lokaler i nummer 70. Bygningen er gennemgået en totalrenovering, hvor der er kælet for de gamle detaljer, men med en frisk opdatering.

I butikken vil man finde et velkendt Bahne-udvalg, som man kender det fra kædens øvrige butikker, men der vil også være nye brands, som er særligt udvalgte til Østerbro-beliggenheden. Her er der tale om Henrik Vibskov og Wood Wood i modeafdelingen, mens Olio Olio, Pols Potten, Pink Rose og All Origin vil være på boligfronten.

“Selvom det er over 55 år siden, at vores forældre åbnede deres lille butik i Slagelse, så arbejder vi hver dag for at bibeholde den samme varme og familiære følelse både over for kunder og medarbejdere. Vi er nemlig ikke en kæde, men en familie af butikker, ” udtaler Jacob Bahne Sørensen, medejer og direktør, i en pressemeddelelse om åbningen af den nye butik.

Inde i den nye Bahne på Østerbrogade.
Fredag den 5. november klokken 11.00, Amalie Thejls Uebel

Load Creatives udvider med talentbureau

Det kreative marketingagentur Load Creatives har en strategi om at blive et 360 graders full service agentur, der kan hjælpe sine kunder med alle aspekter af markedsføringen. Det kommer de et skridt nærmere med etableringen af talentbureauet, Load Talents, som søsættes i dag. Load Talents har allerede en bred skare af talenter i hus, som spænder over anerkendte modeprofiler, mikroinfluencere, modeller, stylister og digital content creators. Her er der blandt andet tale om Naomi Anwer, Sophie Lundsfryd, Isabella Stokholm og Luna Klestrup.

“Det, vi kan med Load Talents, er at gøre op med den traditionelle bureaustruktur med rammer, begrænsninger og – for os – ofte “gamle” arbejdsformer. Vi arbejder globalt med en skræddersyet approach, hvor vores fornemmeste opgave er at hjælpe vores talenter med at udvikle deres personlige brands samt matche dem med de helt rigtige samarbejdspartnere. Det er vigtigt for os, at der er synergi i værdisæt, æstetik og storytelling, men også at vores talenter kan blive ved med at løfte deres egen branding gennem de rette strategiske valg. Disse faktorer skaber en langt større troværdighed og værdi for alle parter. Vi værdsætter en utroligt tæt relation med vores talenter på samme måde som den arbejdskultur, vi gennem årene har skabt med vores kunder, og ønsker derfor at være med dem hele vejen gennem både hverdagssparring og håndtering af større kampagner,” udtaler Betina Ask, CEO og Founder af Load Creatives, i en pressemeddelelse.

Tirsdag den 2. november, klokken 11.00, Carla Christine Bruus Aagaard-Strube

Rue de Tokyo vil inspirere din indretning med nyt brand

Har hænderne én gang følt en cashmere-strik fra Rue de Tokyo, ved man, at designeren bag brandet, David Andersson Sahlin, har en særlig passion for materialer. Og efter et år primært brugt i hjemmet er det godt nyt, at han nu udvider sine kollektioner til også at omfatte livsstilskonceptet Rue de Tokyo Maison. Et koncept, der samler designerens interesse for arkitektur og interiør med hans taktile materialeforståelse. Hos Maison kan man finde blandt andet bomuldssengetøj med blide striber og perlemorsknapper, cashmere-kjoler, loungesæt i silke og slippers i læder. 

Rue de Tokyo Maisons første kampagne er skudt på det Arne Jacobsen-designede Radisson Royal Hotel, fortæller David Andersson Sahlin: 

“Balancen mellem farver og kontraster kan oversættes til en næsten arkitektonisk struktur og derfor lå beslutningen om at skyde Rue de Tokyo Maison-kampagnen i det fascinerende Radisson Royal Hotel, et Arne Jacobsen-mesterværk, som en naturlig idé, der perfekt kommunikerer kollektionens æstetik.”

Rue de Tokyo Maison lanceres i dag.

Torsdag den 27. oktober klokken 8.00, Amalie Thejls Uebel

Smykker, smykker, smykker

Der er nyt på smykkefronten for tiden. Hos By Malene Birger lancerer de den første smykkekollektion designet af kreativ direktør Maja Dixdotter, mens PR- og brand manager hos Fashion Society, Simone Noa, i samarbejde med en lokal guldsmed har skabt sin egen lille kollektion af øreringe og ringe. Smykkekollektionen hos By Malene Birger består af en ring, et armbånd, en halskæde og et par øreringe. Begge dele fås i både sølv og guld og er skabt til at give en skarp og clean kontrast til de bløde og bohemede lag, man finder i brandets kollektioner.

Simone Noa, der også er kendt for sit farverige Instagram-univers har tidigere kastet sig over kreative projekter som kunstplakater, og nu er det altså smykkerne, hun har rettet sit fokus mod. Sammen med den Nørrebro-baserede guldsmed Joanna Jablko har hun skabt tre par øreringe og to ringe med inspiration fra naturen, havet, lysrefleksioner og bevægelse. Alle smykkerne kan på bestilling fås i guld, forgyldt sølv eller sølv og er besat med pastelfarvede, ubehandlede safirer. Selv siger Simone Noa om smykkerne:

“Safirerne bliver udgravet på traditionel vis med respekt for arbejderne og omgivelserne. Selvom jeg selv hylder ekstravagante smykker med en masse farver og glimtende guld, har det været vigtigt for mig at designe en kollektion, som alle kan være med på stilmæssigt og prismæssigt. Det er derfor – udover materialevalg – også muligt selv at sammensætte hvilken farve sten, man ønsker i sine smykker.”

Simone Noas smykker bliver sat til salg i dag og kan købes via Joanna Jablkos hjemmeside og Instagram. Maja Dixdotters første smykkekollektion for By Malene Birger bliver sat til salg den 18. november i By Malene Birgers butikker og webshop.

Kampagnebilleder af Simone Noas smykker til venstre og By Malene Birgers nye smykkekollektion til højre.
Torsdag den 14. oktober kl. 10.00 Kirstine Meyling Villadsen

NEYE donerer igen millionbeløb til kræftforskning

Danske NEYE har tasker til alle formål, men kædens overskud går kun til ét: kampen mod kræft. I mere end 40 år har NEYE-Fonden doneret sit overskud til dansk kræftforskning, og i år var ingen undtagelse, på trods af det har været præget af Covid-19. Sidste år donerede NEYE-Fonden hele 12,5 millioner kroner, der som altid kommer fra NEYE-kædens 43 butikker samt webshop.

Administrerende direktør Camilla Raffnsøe glæder sig over at kunne støtte det vigtige formål med millioner: “Vi er stolte af, at vi, selv i et vanskeligt Corona-år, kan hjælpe på et sygdomsområde, som desværre rammer rigtig mange danskere, og det giver alle NEYE’s medarbejdere et klart mål, hver eneste dag vi går på arbejde.”

“NEYE’s formål med at drive butikskæden er helt overordnet set at skabe overskud, som skal anvendes til kræftforskning i Danmark. Det ligger dybt i vores DNA, og derfor er det en stor dag for alle NEYE-medarbejdere, at vi netop her i oktober til vores 140 års jubilæum kan offentliggøre endnu en donation på 3,2 millioner kroner til 6 danske forskere. Således har vi i år, trods Corona-krisen, kunne glæde med hele 7,4 millioner kroner,” fortsætter hun i pressemeddelelsen.

Hver gang du køber noget hos NEYE, er du med til at støtte kampen mod kræft. Infographic fra NEYE’s Instagram.
Onsdag den 13. oktober klokken 14.00, Kirstine Meyling Villadsen

Maanesten åbner ny flagship store i hjertet af København

Det har ikke været nemt at finde lokaler til den nye flagship store. Næsten ti styks skulle Maanestens grundlæggere Henrik og Lotte Venø Callesen igennem, før de fandt de rette, der med adressen på Pilestræde er centralt placeret i København. Butikken er et led i en større vækststrategi for 2021, som ægteparret afslørede til Fashion Forum i starten af året.

Med Murano-lamper, marmor, messing og Marokko-tæpper har indretningen i den nye butik taget inspiration fra Sydens håndværk og skal afspejle arbejdet i Maanestens smykker.

“Tankerne bag butikken er, at den skal fremstå varm og nærværende. At man føler sig godt tilpas. Vi ville gerne lave et sted, hvor man ophæver afstanden mellem os og kunden, hvor man føler sig hjemme. Og vi håber, at folk ikke kun går derfra med smykker og accessories, men med en inspiration af farvevalget, tæpperne og kunstobjekterne,” fortæller kreativ direktør Henrik Venø Callesen i en pressemeddelse.

Butikken skal ligeledes bruges som event space og slår dørene op for et åbningsevent den 14. oktober afholdt i samarbejde Costume.

På fredag den 15. oktober åbner Maanestens nye flagship store på Pilestræde 6 i København for offentligheden. Torsdagens åbningsevent kræver invitation. 

Torsdag den 6. oktober klokken 9.00, Amalie Thejls Uebel

Pernille Teisbæk bag ny Mango-kollektion

Den spanske high street-kæde Mango har længe samarbejdet med en af Danmarks største influencere Pernille Teisbæk. Nu tager de samarbejdet et skridt videre med en hel kollektion, som Pernille Teisbæk har designet i tråd med sin egen personlige stil med fokus på jordnære farver og klassiske snit.

“Jeg ville skabe en kollektion med en lang levetid og særlige items. Disse klassiske basisvarer er – for mig, – tøj, der kan bæres både dag og nat, såsom jeans, en hvid T-shirt eller en klassisk, formsyet jakke,” fortæller Pernille Teisbæk om kollektionen i en pressemeddelelse.

Pernille Teisbæk har sammen med Maja Wyh, Blanca Miró og Diletta Bonaiuti tidligere designet en minikollektion for Mango i forbindelse med Zalandos 10-års fødselsdag. I denne kollektion står den entreprenante stylist dog alene, og det har resulteret i en capsule collection med tyve stykker tøj, som alle er klassiske items, der er tiltænkt at være lette at inkorporere i garderoben.

Kollektionen sættes til salg i dag og kan findes på Mangos webshop og i udvalgte fysiske butikker. 

Pernille Teisbæk under tilblivelsen af den nye kollektion for Mango.
Pernille Teisbæk under tilblivelsen af den nye kollektion for Mango.
Onsdag den 6. oktober klokken 15.00, Kirstine Meyling Villadsen

Colorful Standard åbner første butik i Danmark

Colorful Standards vokseværk står ikke til at stoppe, og i morgen slår de dørene op for deres første butik i Danmark – og et åbningsevent med musik, mad og goodiebags til de første kunder. Butikken er placeret centralt i København på Kronprinsensgade og holder det stramme butikskoncept, som de tidligere har lanceret blandt andet i Paris, London og Antwerpen, hvor de åbnede for knap en uge siden.

Brandet kan bryste sig af at have indtaget fire kontinenter og mere end 700 forhandlere med deres, som navnet antyder, farverige basistøj.

Læs også om det danske brands indtog i Paris og London.

Vil du med? Det officielle åbningsevent løber af stablen den 7. oktober fra 16.00-19.00 på Kronprinsensgade 6, København.

 

Fredag den 1. oktober klokken 9.00, Amalie Thejls Uebel

Nu fås Kånken i 100.000 milliarder forskellige farvekombinationer

100.000 milliarder – ja, du læste rigtigt, et hundrede tusind milliarder – forskellige farvekombinationer. Det er så mange muligheder Fjällrävens kunder nu har for at personliggøre deres næste version af den klassiske Kånken-rygsæk, som efterhånden har 43 år på bagen. Med et nyt tiltag, som går under navnet Kånken Me, kan kunder nemlig selv vælge farve på hver enkelt lille del på rygsækken, og med 14 forskellige farver og 15 forskellige dele af rygsækken giver det altså et svimlende antal af muligheder.

I mange år har det været populært at sætte sit personlige præg på den ikoniske, firkantede rygsæk, og nu får kunderne altså endnu en mulighed for at gøre sin taske helt unik. Til at starte med vil der være åbent for 500 ugentlige bestillinger af de farverige rygsække, men denne kapacitet vil Fjällräven efterhånden udvide. Det svenske outdoor-brand vil i øvrigt kunne levere taskerne indenfor 3-4 uger.

Der er åbnes for bestillingerne af Kånken Me den 18. oktober på Fjällrävens hjemmeside.

Kånken Me

 

Fredag den 24. september klokken 8.45, Mikkel Lind Sorgenfrey

Nyt brand fra gammel kending lanceres med over 300 influencere

I mere end 30 år har Jack & Jones skabt tøj til mænd og drenge, men nu er det er tid til pigerne. Derfor har brandet skabt søstermærket JJXX. I den forbindelse har de teamet op med en lang række internationale influencere – flere end 300. Det handler om at nå bredt ud til mange forskellige markeder.

“I Spanien arbejder vi sammen med kunstneren Inés Jimm, der har en brændende passion for kunst og store ambitioner for sin karriere. Og i Italien arbejder vi sammen med Greta Menardo, der er kitesurfer og har en enorm livsglæde,” udtaler Anders Gam, Brand Director i Jack & Jones og JJXX, i en pressemeddelelse.

Det er ikke afgørende, hvor mange følgere de enkelte influencere har, men i stedet er fokus på, hvordan deres personlighed kommer til udtryk, hvordan de bærer sig selv, og hvordan de matcher brandets kerneværdier. De forskellige piger er nøje udvalgte med fokus på deres udstråling, stil og individuelle interesser, fortæller Anders Gam.

”I Holland arbejder vi sammen med influencerne Bruna Rizk og Amaka Hamelijnck, som er bedste veninder. Her har vores fokus været på deres venskab og livet som veninder,” siger han.

JJXX lancerede sin første kollektion den 9. september 2021.

 

300 internationale influencere – her veninderne Bruna Rizk og Amaka Hamelijnck –  skal hjælpe JJXX med at vinde indpas hos pigerne.

 

Mandag den 20. september klokken 16.00, Amalie Thejls Uebel

Meget mere Oceanista

Hvis du endnu ikke har slået et smut forbi Helsingør og M/S Museet for Søfarts udstilling ‘Oceanista’, er der nu endnu mere grund til at komme afsted. Museet afholder nemlig i september en række arrangementer med fokus på moden og havets relation. Her kan du blandt andet komme til filmaften, strikkeworkshop eller særrundvisninger i udstillingen.

  • Filmforedrag: Multikunstner Julie Nyman om filmen skabt til Oceanista ‘Lunger af salt’ og havets underverden som inspiration. Den 23. september klokken 15.00.
  • Alexander McQueens Atlantis: Modeforsker Ane Lynge-Jorlén fortæller om designerens sidste show, hvor hav og mode smeltede sammen. Den 25. september klokken 14.00.
  • ‘Caught in the knit’: Strikkeworkshop ved strikdesigner Laura Dalgaard. Den 26. september klokken 14.00.
  • ‘Vi elsker uniformer’: Foredrag om flådens uniformer ved Jakob Seerup. Den 29. september klokken 15.00.
  • ‘Querelle for Connaisseurs’: Fassbinder filmaften ved Sarah von Essen & Frederik Taus. Den 30. september klokken 19.00.
  • ‘OCEANISTA directors cut’: Særrundvisninger ved blandt andet kurator, udstillingschefen eller museumsdirektøren. Datoer og tider på hjemmesiden.

Alle arrangementerne kræver tilmelding, men er gratis, når du har købt din billet til museet – undtagen filmaftenen, som er helt gratis, da den finder sted efter udstillingens lukketid.

Fotograf: Siw Aldershvile.

 

Mandag den 13. september klokken 10.30, Mikkel Lind Sorgenfrey

Aalborgenserne kan nu få lynleveret deres nye sko med Wolt

Det er ikke længere kun burger og pizza, du kan bestille via Wolts app. Nu kan du også bestille dine nye sneakers i app’en og få dem leveret direkte til døren.

Det nordjyske skomærke Errant, der blev grundlagt i 2020, har nemlig indgået et samarbejde med den populære udbringningsplatform, der betyder, at man i Aalborg-området kan få leveret et par nye sko på 30 minutter, efter man har købt dem – til 19 kroner. Det nye samarbejde er ifølge Errants CEO, Christian Fuglsang, en del af en vision om at sælge mere end ‘bare’ sko.

“Vi har et mål om at gøre Errant til et brand, som er mere end bare en sneaker, men snarere en følelse. Det betyder, at vi gør alt for at skabe den perfekte oplevelse for vores kunder – og sammen med Wolt vil vi nu gøre shopping-oplevelsen endnu bedre,” udtaler han i en pressemeddelelse.

Det er hverken første eller sidste gang, at Wolt leverer andet end takeaway, men tværtimod en tendens, vi kommer til at se mere til i fremtiden, lyder det fra Wolt Danmarks direktør.

“Hos Wolt vil vi gerne være ‘the mall in your pocket’, hvor idéen på sigt er, at Wolt kan levere stort set alt, der kan være i en Wolt-taske, inden for 30 minutter. Under EM tidligere i år var det de rød-hvide landsholdstrøjer, der kunne shoppes gennem Wolt-appen, og nu kan du altså få dine nye sneakers leveret til døren – og det er kun begyndelsen,” udtaler Søren Meier Svendsen.

Errant x Wolt. Foto: Errant

 

Torsdag dag den 9. september klokken 22.15, Mikkel Lind Sorgenfrey

Notabene åbner 3-etagers butik med in-store hælebar

Efter 24 år med butik i Kronprinsensgade i København er det tid til, at der skal ske noget nyt. Det københavnske skomærke Notabene flytter rundt om hjørnet for at åbne nye og større lokaler i Møntergade.

“Det nye univers breder sig over tre etager, der tilsammen rummer vores kreative visioner og dedikation til håndværk og design i en konceptuelt butiksformat, hvor vi står klar til at lytte, vejlede og inspirere,” udtaler stifter og kreativ direktør Martin Friis i en pressemeddelelse.

De tre etager skal rumme gamle som nye kunder, der vil kunne få renset, pudset og serviceret deres sko i en in-store hælebar, og mens de venter, kan de drikke en kop friskbrygget kaffe eller et koldt glas hvidvin – i lånte slippers. Butikken indeholder også et designstudie, hvor man kan se nye kollektioner blive til.

Butikken åbner onsdag den 15. september markeret af en reception fra klokken 16-20.

Foto: Notabene

 

Onsdag den 8. september klokken 11.45, Mikkel Lind Sorgenfrey

Få 160.000 kroner til grøn omstilling af din virksomhed

Hvis du går og drømmer om, at din virksomhed skal blive grøn, men har svært ved at komme i gang, så har du nu chancen for at blive hjulpet godt på vej.

Lifestyle & Design Clusters projekt ’Fremtidens Tekstilkrav’ giver mode- og tekstilvirksomheder mulighed for at modtage op til 160.000 kroner til eksperthjælp. Oveni det følger en samlet bæredygtighedsvurdering af din virksomhed, et 360 graders tjek af dokumentationen og en robust handlingsplan, der viser vejen mod en mere bæredygtig forretning, lyder det i en pressemeddelelse.

Ansøgningsfristen er fredag den 10. september 2021. Læs mere om projektet her.

Lifestyle & Design Cluster Fremtidens Tekstilkrav
Foto: Lifestyle & Design Cluster

 

Onsdag den 25. august klokken 10.00, Mikkel Lind Sorgenfrey

Ganni kombinerer nye styles med brugte i ny reklamefilm

Gamle styles kombineret med nye er ifølge Ganni lig med den smarteste trend lige nu. Dét er budskabet i en serie af små reklamefilm under navnet ‘Old + New = Now’, som det globale brand fra København har produceret i samarbejde med den franske onlineplatform Vestiaire Collective, der sælger brugte mærkevarer, blandt andet Ganni. Og det peger ind i en tendens, hvor genbrug og gensalg er voksende parametre i en klimadagsorden, der skriger, at vi skal købe mindre nyt. Selvom Gannis interesse åbenlyst ligger i at sælge mere af det nye, så hilser Vestiaire Collective initiativet velkomment.

“Vi er begejstrede for at samarbejde med Ganni og dets fantastiske fællesskab for fortsat at presse på for en cirkulær mode. Både Vestiaire og Ganni ønsker at ændre den måde, vi forbruger mode på, og jeg tror, ​​at ved at give tøj et andet, tredje eller endda flere liv er vi med til at skabe bevidsthed om bæredygtighed,” udtaler Fanny Moizant, Vestiaires co-founder og præsident, i en pressemeddelelse.

Ganni / Vestiaire
‘Old + New = Now’ af Ganni x Vestiaire Collective. Foto: Ganni

 

Torsdag den 19. august klokken 10.15, Mikkel Lind Sorgenfrey

Vil du have dit design på et af jagtindustriens største brands?

Så er det nu, du har chancen. Härkila søger nemlig et innovativt moderne element til print på en grafisk t-shirt, som viser menneskets og jagtens symbiose med naturen.

“At forstå og udforske naturen er centralt for jægeren, og designet skal gerne reflektere den dybe respekt, vi har for naturen,” skriver virksomheden i en pressemeddelelse.

Ud over at få dit design printet på en Härkila-t-shirt, vil du også få mulighed for at vinde 25.000 kr. Vinderen vil blive valgt ud fra parametre som kreativitet, kvalitet, og hvor effektivt designets budskab er.

Fristen for at indsende dit design er den 30. september 2021. Læs mere om konkurrencen her.

Härkila
Foto: Härkila

 

Onsdag den 18. august klokken 10.00, Mikkel Lind Sorgenfrey

Han Kjøbenhavn går til kunsten i mangfoldighedens navn

Han Kjøbenhavn og designer Filip Berg indgår samarbejde for at støtte, udbrede og fejre det aktuelle arbejde for mangfoldighed, lyder det i en pressemeddelelse.

Det gør de ved at vise en fælles kampagnekollektion under navnet ‘HEN’, der består af 11 t-shirts med LGBTQIA+-statements. T-shirtsene indgår som værker i Overgadens udstilling ‘Psychopathia Sexualis’ kurateret af Mathias Kryger og markeres desuden den 19. august med en fejring af det danske queer-miljø i Han Kjøbenhavns flagship-butik, hvor de også sælges i begrænset omfang. Overskuddet går til LGBT Asylum, der hjælper queer-personer, som flygter til Danmark.

Udstillingen Psychopathia Sexualis sætter fokus på sygeliggørelsen af køn, sex og seksualiteter og markerer, at det er 40 år, siden homoseksualitet blev fjernet fra listen over psykiske lidelser i Danmark.

Udstillingen er åbnet og kan opleves frem til 10. oktober 2021. Fri entré.

 

han kjøbenhavn hen filip berg
Han Kjøbenhavn og designer Filip Berg står bag t-shirt-projekt i anledning af Pride. Foto: Han Kjøbenhavn / Overgaden

 

Tirsdag den 10. august klokken 7.00, Amalie Thejls Uebel

Migliorini udvider med fokuseret talent-agentur

Emma Migliorini Kristensen har siden 2015 stået bag PR- og kommunikationsbureauet Migliorini, der arbejder med bæredygtige mode- og livsstilsbrands. Nu bliver arbejdsområdet udvidet med et talent management-koncept, hvor de skal repræsentere internationale talenter. Siden lanceringen 1. august har de fået blandt andre UK-baserede Fiona Jane og spanske Noelia Blas i stald, hvilket markerer deres eksklusive fokus på talenter med et internationalt publikum, som kan hjælpe skandinaviske brands med at få et øget kendskab udenfor vores nordlige breddegrader.

Migliorini er i øvrigt modeugeaktuel med sin platform Migliorini Venue, der med sin tredje version snart må betegnes som en fast tradition. Platformen er et showroom, hvor Migliorini har samlet nøje udvalgte brands, som alle arbejder med bæredygtighed herunder blandt andet Marina Raphael, A Day’s March, Frankremme og Betolaza.

Migliorini Venue finder sted i Harsdorffs Hus, Kongens Nytorv 5 i København og kan besøges fra den 10.-13. august klokken 9-17.

 

Tirsdag den 10. august klokken 7.00, Mikkel Lind Sorgenfrey

Halssmykke til fordel for udsatte minoriteter

Julie Nielsdotter Jewellery lancerer i samarbejde med Den Intersektionelle Højskole en halskæde under Copenhagen Fashion Week, der symboliserer frihed ved “at transcendere kønsidentitet, hudfarve, seksualitet, religion, handikap, kropsstørrelse og resten af samfundets begrænsende markører,” som det lyder i pressemeddelelsen.

Smykket kalder de for “antiracistisk og intersektionelt”, og det er ifølge ulie Nielsdotter Jewellery produceret af sporbare materialer, genbrugssølv samt en ferskvandsperle fra en farm med fokus på gode arbejdsvilkår og minimal klimabelastning. Overskuddet fra salget går til den nystiftede forening Équité, der arbejder med marginaliserede mennesker i Danmark blandt andet ved at yde dem økonomisk støtte.

Smykket bliver lanceret i dag, tirsdag, i forbindelse med åbningen af Copenhagen Fashion Week. Du kan læse mere om projektet her.

Julie Nielsdotter Jewellerys smykke i samarbejde med Den Intersektionelle Højskole.

 

Mandag den 9. august, klokken 13.30, Amalie Thejls Uebel

Magasin du Nord iscenesat af Esben Weile Kjær 

På trods af at kunstneren Esben Weile Kjær stadig slår sine folder på Kunstakademiet, har han allerede formået at slå sit navn fast hos både danske og internationale kunstkendere. Nu vil installations- og performancekunstneren måske få et endnu bredere publikum med et nyt projekt. I denne uge slår Esben Weile Kjær nemlig dørene op for en ny udstilling i samarbejde med Magasin du Nord, hvor Magasins kunder og forbipasserende vil kunne få krydret shoppeturen med en kunstoplevelse. Udstillingen vil blande medier som modefotografi, 3D-animation og statements, som skal fylde de store udstillingsvinduer mod Kongens Nytorv.

“Hos Magasin har vi i mange år arbejdet med at støtte talenter og nye navne inden for blandt andet kunst, kultur og design. Samarbejdet med Esben Weile Kjær er et led i vores ansvarlighedsarbejde, hvor vi med stor glæde støtter op omkring initiativer, der bidrager positivt til vores lokalområde og bakker op omkring unge, spirende talenter i dansk kunst og kulturliv. Vi er enormt begejstrede for at kunne give Magasins kunder en helt særlig oplevelse, der gennem Esbens kreative værker og kreationer skaber en spændende kobling mellem detailhandel, mode og kunst,” fortæller Brand Manager i Magasin Britta Luplau i en pressemeddelelse.

Udstillingen kan ses i Magasin du Nord på Kongens Nytorv i København i ugerne 32-34, hvorefter den flytter videre til blandt andet modemessen CHART og Kunsthal Aarhus BCC.

Esben Weile Kjær. 
Torsdag den 5. august, klokken 08.00, Amalie Thejls Uebel

Nyt udsyn hos Colorful Standard

Colorful Standard har skabt sin succes – og sine tre internationale flagship-butikker – på et stramt koncept af godt basistøj i økologisk bomuld, og som navnet indikerer en spot on farvepalette. Nu udvider det danske brand med Tue Deleuran i spidsen sin produktportefølje med en kollektion af solbriller skabt af bionedbrydelig acetat fra den italienske producent Mazzuchelli 1849. Acetatet, som solbrillerne er lavet af, er cellulosebaseret og er dermed et oliefrit alternativ til plastik. Solbrillerne, der er håndlavede, er ligesom flere af brandets andre styles unisex og fås – tro mod Colorful Standards dna – i et væld af styles og farver leveret i et etui af genanvendt polyester.

Colourful Standard udvider porteføljen med solbriller.
Torsdag  den 5. august, klokken 10.50, Amalie Thejls Uebel

Anerkendt makeup-artist åbner butik og showroom

Sidsel Marie Bøg har i mere end 25 år lagt hår og makeup til kampagner, modeserier, og -shows og har siden 2012 delt sine foretrukne produkt-“hemmeligheder” i onlinebutikken Untold Secretz. Men nu bliver det muligt at få endnu flere råd og vejledning om økologisk makeup, hud- og hårpleje, da Untold Secretz netop er åbnet som fysisk butik og showroom på Ordrupvej nord for København. Butikken, der også tilbyder konsultationer, henvender sig både til almindelige kunder og professionelle, der her får adgang til brands, der forhandles eksklusivt i Sidsel Marie Bøgs univers.

Untold Secretz, Ordrupvej 112B, Charlottenlund

Untold Secretz opruster med ny butik.

 

Onsdag den 4. august, klokken 7.30, Amalie Thejls Uebel

Soeren Le Schmidt kaster sig over nyt skodesign

Soeren Le Schmidt har længe stået bag kjoler til den røde løber, suits og god skrædderkunst og har allerede formået at skabe en del store samarbejder på sin vej – og nu har designeren igen vendt sit talent mod skodesign. Til sin SS22-kollektion, som vises under Copenhagen Fashion Week i næste uge, har han designet en unisex-sko, en loafer, designet ud fra et multifunktionelt koncept, så den kan ændre udseende og anvendelsesmuligheder.

Skoen er resultatet af et designsamarbejde mellem Soeren Le Schmidt og det danske skofirma ET AL, der har produktion i Portugal og bruger deadstock-materialer. Skoen vil desuden kun blive lavet på bestilling, så der på den måde ikke dannes nyt deadstock.

Skoen kan bestilles umiddelbart efter præsentationen ved Soeren Le Schmidts show tirsdag den 10. august.

Søren Le Schmidt i sin butik.
Torsdag den 15. juli, klokken 06.00, Mikkel Lind Sorgenfrey

Won Hundred syr sig sammen med (di)vision

De to københavnske brands har sammen skabt en kollektion bestående af otte styles, hvoraf syv af dem er skabt af denimrester fra Italien. Simon Wick, der grundlagde (di)vision i 2018, mener, at den nye kollektion understreger hans brands vision om at bruge det, der allerede er.

“Det handler om talentfuldt håndværk og øje for detaljer, men mest af alt handler det om kompromis. At arbejde med overskudsmaterialer handler i sidste ende om kompromis. I stedet for at lave noget fra bunden må vi få det bedste ud af det, vi har,” siger han. At det netop er denimrester, der bruges i kollektionen, får det hele til at gå op i en højere enhed for Won Hundred, der har arbejdet med netop denim siden begyndelsen i 2004.

“Både Simon og jeg plejer en stærk fælles passion for denim, og (di)vision tilfører en frisk ny tilgang til vores branche, som er super forfriskende,” siger grundlægger og kreativ direktør for Won Hundred, Nikolaj Nielsen.

Kollektionen, som er limited edition, vil blive lanceret 1. november.

Won Hundred x (di)vision
Fredag den 25. juni, klokken 10.15, Mikkel Lind Sorgenfrey

Festivalarmbånd bliver til sko

Det var ikke mange festivaler, der blev afholdt i 2020, og de mange aflysninger har betydet bunker af ubrugte festivalarmbånd. I stedet for at smide dem ud har det midtjyske skomærke Woden tænkt kreativt og indgået et samarbejde med Smukfest om at bruge festivalens 12.600 ubrugte armbånd til 1800 nye skosåler.

Armbåndene er blevet klippet op, makuleret og støbt ind i sålerne på den nye kollektion, som indeholder en sneaker, en sandal og en gummistøvle. Tanken bag projektet er at hylde god festivalstemning, og derfor er kollektionen også designet til netop festivalbrug. Så det kan være, at Smukfest-armbåndene en dag vender retur til Bøgeskoven i Skanderborg som såler under fødderne på nye festivalgængere.

Kollektionen ‘Woden x Smukfest’ bliver sat til salg den 1. juli. Læs mere her.

Woden x Smukfest
Fredag den 18. juni, klokken 10.10, Mikkel Lind Sorgenfrey

Shaping New Tomorrow satser stort på Tyskland med ny butik i Hamborg

Allerede fra begyndelsen har Tyskland været Shaping New Tomorrows største internationale marked målt på onlinesalg, hvor de alene i 2020 femdoblede omsætningen. Derfor åbner brandet nu både nyt europæisk hovedsæde og en ny flagship-butik i centrum af Hamborg. Et naturligt skridt, mener Shaping New Tomorrows administrerende direktør Kasper Ulrich: 

”Vi har en ambition om, at butikken allerede i det første år kommer til at omsætte for 25 millioner kroner, og når vi lægger onlineforretningen ovenpå, er det vores forventning, at vi kommer til at omsætte for cirka 50 millioner kroner i Tyskland det første år,” udtaler han i en pressemeddelelse. Hvis butikken i Hamborg bliver en succes, har virksomheden planer om flere butiksåbninger i andre tyske byer i løbet af 2021.

Shaping New Tomorrow omsætter for mere end 200 millioner kroner årligt i Danmark, Sverige, Norge Tyskland, Østrig og Holland.

Shaping New Tomorrow har fra starten haft et stort marked i Tyskland.
Onsdag den 9. juni, klokken 9.00, Mikkel Lind Sorgenfrey

Flatlist åbner butik i København

Det københavnske brand blev grundlagt i 2018 og har på kort tid opnået international succes med sine solbriller, der er set på blandt andre Kim Kardashian, Travis Scott og Kesi. Brillerne er indtil nu udelukkende blevet solgt gennem forhandlere, men fra i morgen, torsdag, kan du få fingrene i et par fra Flatlists helt egen flagship-butik i hjembyen København.

Butikken, der er beklædt i bordeaux velour fra gulv til loft, holder åbningsreception i morgen den 10. juni klokken 16.00.

Flatlist, Kronprinsensgade 4-6, København K.

Flatlist nye flagship store i København.
Tirsdag den 8. juni, klokken 10.15, Mikkel Lind Sorgenfrey

Saml skrald med Basic Apparel på Islands Brygge

I dag, tirsdag, kan du samle skrald sammen med tøjmærket Basic Apparel, der inviterer til International Ocean Day på Islands Brygge 10 kl. 10-13.

“Vi bliver nødt til at være bedre til at samle vores skrald op, og vi skal larme mere med det. Det kan ikke passe at skrald skal flyde – det skal samles og smides ordentligt ud,” siger Camilla Balle, CEO og stifter, Basic Apparel.

Basic Apparel samarbejder med Go Boat, som udlåner deres både til formålet, så der kan samles affald og plastik fra både land og vand. Der vil være såkaldte ‘havfaldsposer’ og andet indsamlingsgrej – det eneste, du skal medbringe, er godt og humør og den rette beklædning, som der står i invitationen.

Læs mere om eventet her.

 

>Fredag den 4. juni, klokken 15.30, Mikkel Lind Sorgenfrey

Résumé bliver fashionpartner på tysk tennisturnering

Résumé går til sporten og har indgået et partnerskab med den tyske WTA-turnering Bad Homburg Open og lancerer i den forbindelse en capsule-kollektion inspireret af retro tennistøj.

“De grønne græsbaner, det hvide tennistøj og champagne minder mig om den perfekte sommer. At være en del af netop disse øjeblikke med en blanding af professionelle tennisspillere og forretning vil skabe øget bevidsthed omkring Résumé,” siger stifter Emma B. W. Lohmann i en pressemeddelelse.

Bad Homburg Open er en ny turnering under Women’s Tennis Association og spilles for første gang uden for Frankfurt fra den 20. til 26. juni. Kollektionen er designet til turneringens linjedommere, som alle kommer til at bære Résumés design.

Kollektionen bliver sat til salg den 20. juni. Se mere på resumecph.com.

Résumé indgår samarbejde med WTA-turneringen Bad Homburg Open.

 

Fredag den 4. juni, klokken 10.45, Mikkel Lind Sorgenfrey

Tidligere skoskaber bag nyt japanskinspireret skomærke

Eik Braun-Ottosen, der allerede har opbygget og solgt to skobrands, er nu igang med sit tredje. Det hedder ligesom Martin Margielas kendte sko-linje Tabi og tager på samme måde som denne udgangspunkt i japanernes traditionelle fodtøj af samme navn – en sok, der kan bruges i blandt andet klipklapper. Eik Braun-Ottosens Tabi er dog tættere på det japanske udgangspunkt og med sin sokkelignende fremtoning tænkt til at give foden fri bevægelse.

Tanken er, at skoene skal give en følelse af at gå på bare fødder, og skoene har splittede tæer for bedre bevægelse og består primært af genanvendt tencel – et materiale lavet af cellulosefibre fra gran, bambus eller bøgetræer.

I første omgang sælges Tabi i to farver og tre udgaver – til både mænd og kvinder. Se mere på tabifootwear.com

Tabi Footwear.

 

Torsdag den 3. juni, klokken 11.30, Mikkel Lind Sorgenfrey

Marimekko laver sportstøj med Adidas

Den finske designvirksomhed, kendt for sine ikoniske print på alt fra kopper til kjoler, har indgået et samarbejde med Adidas og skal nu – for første gang nogensinde – lave sportstøj.

Ifølge Adidas’ VP of Design, Josephine Aberg, er resultatet af samarbejdet det bedste af to verdener:

“Kollektionen spænder over mange sports- og udendørsaktiviteter og kombinerer virkelig det bedste af vores ekspertise inden for sportstøj med de dristige og legende tryk fra Marimekko,” siger hun.

Den første fælles kollektion mellem de to brands viser to legendariske Marimekko-tryk: Annika Rimala’s ‘Laine’ (Bølge, red.) fra 1965 og Maija Louekaris ‘Räsymatto’ (Kludetæppe, red.) fra 2009.

Kollektionen, som er limited edition, blev lanceret i Kina den 1. juni og kommer til Europa en måned efter den 1. juli.

Marimekko x Adidas
Marimekko x Adidas

 

Onsdag den 2. juni, klokken 14.00, Mikkel Lind Sorgenfrey

byBiehl åbner butik i Magasin

Smykkefirmaet, der har butikker i både København og Århus, slog 1. juni dørene op til en ny butik i Magasin du Nord i København. Butikken bliver den første i et varehus og den fjerde flagship-forretning, som brandet åbner inden for de seneste to år.

Butikken åbner med en såkaldt ‘personalization bar’, hvor du kan få indgraveret dine byBiehl-smykker. Ifølge smykkefirmaets grundlægger er det netop det personlige, der har skabt brandets succes:

”Vi har specialiseret os i smykkeserier, der kan sættes sammen på kryds og tværs, og hvor hvert element er dybt personligt. Hver gang jeg ser på et af mine smykker, fortæller det en historie. Og den historie handler om mig og mine værdier. Derfor bliver smykkerne aldrig umoderne,” siger Charlotte Biehl.

byBiehl
byBiehl

 

Mandag den 31. maj 2021, klokken 17.30, Mikkel Lind Sorgenfrey

Nyt collab: DOXA og Evil Twin Brewing går sammen om at lave løbetøj

Løbetøjsbrandet Doxa og det danske, men New York-baserede ølbryggeri Evil Twin Brewing går sammen i nyt samarbejde med et filantropisk formål. De skal producere løbetøj, som de i samarbejde med den svenske NGO Global Relations sender til de studerende på Kenswed Academy i Nairobi i Kenya. Her får elever fra lokale slumområder en betalt uddannelse og mulighed for at dyrke deres løbetalent.

De to mænd bag projektet er John Hansen, ejer af Doxa, og Jeppe Jarnit-Bjergsø, ejer af Evil Twin Brewing. De fandt sammen gennem deres fælles passion for løb.

“Vi er begge iværksættere og ved, hvor meget en ekstra støtte kan gøre, i forhold til om man lykkes eller ej. Derfor ville vi gerne med dette projekt hjælpe andre godt på vej mod nye og forhåbentlig bedre tider,” udtaler de to iværksættere bag samarbejdet.

Al overskud fra salget går til undervisningsmateriale og skoleuniformer til eleverne på Kenswed Academy. Find løbetøjet på de to firmaers webshops. 

 

Mandag den 31. maj 2021, klokken 16.30, Mikkel Lind Sorgenfrey

Ny, fysisk butik vil samle ansvarlige brands

I sidste uge slog Censuum dørene op til et univers af mode, skønhed, børn, bolig og mad – og produkter, der er udvalgt ud fra at være så ansvarligt produceret som muligt. Butikken ligger i et gammelt trykkeri på Nørre Farimagsgade 47, København, hvor du kan browse dig igennem livsstilsprodukterne i de historiske omgivelser og blandt andet støde på brands som CopenhagenCartel, Labfresh og Tomorrow Denim.

Oplevelsen kan sluttes af med en kop Prolog-kaffe, specialiteter fra Censuums in-store café Bread & Bar eller et glas naturvin på fad fra Rødder & Vin.

Censuum, Nørre Farimagsgade 47, København.