Allerede sidste år, i forbindelse med fremlæggelsen af regnskabet for 2018/19, slog Shaping New Tomorrow sit potentiale som god forretning fast med en omsætning, der var vokset med hele 225 procent. Men nu understreger det stadig unge herrebrand, der blev stiftet i 2015, det endnu engang.

Det gør de ved at løfte sløret for endnu et rekordregnskab for 2019/20 – der dog ikke er endeligt fremlagt endnu. En periode, der ellers for mange har været præget af udfordringer med Covid-19, men som for selskabet SNT ApS modsat har budt på en omsætning, der ifølge brandet selv, har rundet de 200 millioner kroner og dermed en vækst på 105 procent. Både bruttofortjeneste og bundlinje er ligeledes vokset – førstnævnte er vokset fra knap 35 millioner kroner i 2018/19 til nu over 45 millioner. Årets resultat viser et overskud på knap 24 millioner kroner efter skat mod 22,7 året før. Egenkapitalen er ligeledes vokset markant fra 29,2 millioner kroner til 49,7 millioner.

“Vi fortsætter med at indfri vores vækstmål, og det er klart, at vi er tilfredse med udviklingen. Det har krævet blod og sved at holde den ønskede fremdrift i et historisk uforudsigeligt år, hvor vi faktisk overgår de forventninger, vi før har meldt ud. Corona har naturligvis også ramt os, og vi må bare ydmygt takke vores ekstremt loyale kunder, som har hjulpet os med at holde skruen i vandet, og vores dedikerede medarbejdere, som konstant har fundet nye muligheder i et ekstremt år,” lyder det i en pressemeddelelse fra Kasper Ulrich, der er administrerende direktør og medstifter side om side med Christian Aachmann og Christoffer Bak.

Online vokser – men “troen på fysisk retail er usvækket”

Ifølge de tre stiftere, skyldes væksten flere ting, heriblandt at onlineforretningen på de udenlandske markeder er mere end fordoblet det seneste år. Generelt oplevede de digitale kanaler fremgang; set på tværs af det danske, tyske, østrigske, svenske og hollandske marked voksede onlinesalget mere end 100 procent. I Tyskland alene blev omsætningen femdoblet, lyder det i pressemeddelelsen fra brandet, hvis onlineomsætning ved udgangen af september 2020 fordelte sig med 61 procent fra Danmark 39 procent fra internationale markeder.

De tre stiftere, Christoffer Bak, Kasper Ulrich og Christian Aachmann.

Derudover har Shaping New Tomorrow, der ellers er født online, trods krise og nedlukninger fortsat sin retailstrategi i perioden og udvidet forretningen med flagskibsbutikker i flere byer. Det gælder den nye butik på Store Torv i Aarhus, ligesom at brandet flyttede til en ny, større butik midt i Aalborg og ombyggede butikken i København. Og det har vist sig at fungere, da butikkerne, ifølge brandet selv, står for 32 procent af den samlede omsætning i regnskabet.

“Selv om en del strategiske initiativer er blevet skubbet, har vi alligevel holdt fast i at eksekvere videre på vores vækststrategi – både med hensyn til fysiske butikker herhjemme og i forhold til etableringen af vores første tyske butik i Hamborg, hvor vi også etablerer vores europæiske hovedkontor i 2021. Vores tro på fysisk retail er usvækket. Sammensmeltningen af vores offline og online kanaler er en helt essentiel del af vores strategi og ambitioner om at levere en totaloplevelse for vores kunder,” forklarer Kasper Ulrich videre.

Høje forventninger til indeværende år – men påvirket af investeringer

Generelt har der været god fart på siden 2018, hvor Shaping New Tomorrow deltog i DR-programmet Løvens Hule, og både Jesper Buch og Birgit Aaby skød penge i foretagendet.

Men selv om brandets forventninger til regnskabsåret 2020/21 fortsat byder på høj vækst i omsætningen og et positivt resultat, slår de tre stiftere det dog også fast, at perioden vil være påvirket af flere store investeringer.

“Vi vokser rigtig hurtigt og investerer kraftigt. I det regnskabsår, vi allerede er godt inde i, sigter vi mod at runde 300 millioner kroner i omsætning. Igen med forventet stærk fremgang i vores internationale salg. Selv om vi igen i år investerer tocifrede millionbeløb i blandt andet nye markeder og i at udbygge og styrke organisationen, så forventer jeg et flot resultat,” siger Kasper Ulrich og fortæller, at det blandt andet gælder investeringer i produktudvikling samt åbningen af tidligere nævnte butik i Hamborg i foråret og etablering af europæisk kontor i byen.

LÆS OGSÅ

Shaping New Tomorrow om uventet salgsløft: “Hjælpepakker planter tro og håb hos forbrugerne”