Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
COPENHAGEN FASHION WEEK SS22, MODEUGE

“Diversitet skal gennemsyre alt, hvad man gør. Ikke kun på catwalken, men også backstage”

Diversitet og repræsentation kan hurtigt gå hen og blive buzzwords, man slynger om sig. Danmarks Intersektionelle Højskole var med til modeugen for at se, om der er handling bag ordene – og de er positivt overraskede, men “der er plads til forbedring," lyder det.
Diversitet og repræsentation kan hurtigt gå hen og blive buzzwords, man slynger om sig. Danmarks Intersektionelle Højskole var med til modeugen for at se, om der er handling bag ordene – og de er positivt overraskede, men “der er plads til forbedring," lyder det.

Siden mordet på George Floyd sidste år har debatten om racisme været på alles læber, og diversitet og repræsentation er for alvor kommet på dagsordenen, ikke mindst i modebranchen, hvor det også er populært at indlejre elementer af aktivisme i sine shows og kampagner. Nu hvor modeugen er vendt tilbage fysisk, sendte Danmarks Intersektionelle Højskole, der blandt andet underviser i anti-racisme og intersektionel feminisme, to repræsentanter ud til modeshows for at måle temperaturen på, hvordan det står til med diversiteten i dansk mode. Den ene af dem er bestyrelsesmedlem i Danmarks Intersektionelle Højskole, Samira Ahmed.

“De deltagende brands har været gode til at caste på en inkluderende måde i forhold kønsidentitet, alder og kropstyper. Det var godt at se, at den danske catwalk begynder at reflektere den virkelige verden, vi lever i,” siger hun og bakkes op af Asta Sekamane, forperson i Danmarks Intersektionelle Højskole.

“Fiiri Agency (modelbureau for BIPOC, red.) er kommet til, og de har castet 17 modeller til denne modeuge. Det er med til at vise branchen, hvordan skønhed også ser ud, og det er godt at se, hvordan branchen begynder at forstå vigtigheden af repræsentation. Men vi er ikke i mål endnu,” siger hun. Samira er makeup-artist, men ellers står de to uden for modebranchen, som de dog følger tæt. De kommer med et nyt, kritisk blik som eksperter i problemstillinger inden for diversitet og repræsentation.

Eksperternes favoritter

Repræsentanterne fra Danmarks Intersektionelle Højskole var positivt stemte og har meget at fortælle om alt det gode, de mange brands gjorde på diversitetsfronten denne sæson.

“Jeg havde tre favoritter: Rotate, Soulland og Teatum Jones. Rotate havde nok en af de mest mangfoldige castings, jeg har set i Danmark,” siger Samira Ahmed, som til gengæld følte sig mest set i Teatum Jones’ show.

“Teatum Jones havde en enkelt full-figure-model, og det var ikke den traditionelle full-figure-model med timeglasfigur, store hofter og ingen mave – jeg kunne se mave! Det fik mig til at føle mig inkluderet og set, og det er vigtigt som forbruger at kunne se sig selv afspejlet på catwalken,” siger hun.

Også Asta Sekamane har Rotates show som en af favoritterne.

“Jeg var utroligt positivt overrasket over Rotate, der viste bred repræsentation. Der var både sort og asiatisk repræsentation, og de havde både en sort og en hvid, transkønnet model med. Oveni det havde de streetcast og både en sort og en hvid full-figure-model. Ingen af deres modeller virkede som et flueben på en diversitetsliste. Hvad Rotate gjorde, er det, de andre brands bør stile efter,” siger hun og kommer med roser til andre brands også.

Soullands show havde også et godt cast. Det var meget inkluderende i forhold til kønsidentitet med flere transmodeller, og der var hele spektret af hudfarve fra helt mørk hud til sydøstasiatisk og endda en sort kvinde med vitiligo (hudsygdom, red.). 7 Days Actives show havde en model med handikap med og også forskellige modeller med hijab,” siger Asta Sekamane.

Asta Sekamane DIH
Asta Sekamane ved Skuespilhuset, hvor de tre finalister til Zalando Sustainability Awarden viste shows. Foto: Privat

Fra catwalk til backstage

Det var dog ikke alt, der imponerede de to eksperter. Samira Ahmed fremhæver, at mange af de sorte modeller selv havde flettet deres hår og havde samme frisure hele ugen, fordi modellerne er bevidste om, at kompetencerne ikke er til det backstage.

“Desværre var der et par fejl i forhold til sort hår, og jeg talte med en enkelt model om, hvordan han selv skulle rette på sit hår, efter han havde haft hat på, fordi folkene backstage ikke havde styr på, hvordan sort hår fungerer,” siger hun og går videre til makeuppen:

“En sort, kvindelig model havde nude læbestift på, og visionen var retfærdigvis, at det skulle være minimal og nude makeup, men når du har at gøre med en kvinde, som er mørk i huden, så er det ikke alle toner, man kan bruge, uden af hun vil se tør og dehydreret ud. Hvis en model har hyperpigmentation – og det var der nogen, der havde – kræver det en korrektur, så det ikke skaber en skygge, når den endelige makeup er lagt,” forklarer Samira Ahmed, der selv er makeup-artist. Det er dog ikke kun hår og makeup, men også ved stylingen ser hun problematiske forhold.

“Det er vigtigt at ansætte folk, som rent faktisk forstår, hvordan man skal klæde en kvinde med hijab på. Hun kan ikke have alt tøj på, og hun vil ikke være den besværlige model, hvilket man hurtigt bliver, når man både er sort og går med hijab,” siger hun med henvisning til, at en model med hijab havde lårkort nederdel og knælange strømper på – og bar hud imellem.

Samira Ahmed DIH
Samira Ahmed ved Skuespilhuset. Hun har et skarpt blik for, hvordan man lægger makeup på mørke hudtoner. Foto: Privat

Pas på tokenism

Spørger man Danmarks Intersektionelle Højskole var der ikke nogen brands, der gjorde det decideret dårligt, men de mener, at der er stor mulighed for at blive endnu mere inkluderende. Det påpeger Asta Sekamane.

“De fleste brands har eksempelvis forstået, at de skal give plads til forskellige sorte hudfarver, men der findes også rigtig mange forskellige asiater,” siger Asta Sekamane. Det handler om tokenism; virksomhederne skal passe på, at diversitet og repræsentation ikke bliver symbolske buzzwords. Det mener Samira Ahmed.

“Der er brug for, at der bliver vist full-figure-modeller, som rent faktisk er full-figure, ligesom der er brug for, at man viser, at man har forstået konceptet ved at bære hijab. Det handler om, at man bliver opmærksom på tokenism, for så vil man ikke have én full-figure-model, én asiat eller én transmodel med i showet, men i stedet flere af samme. Diversitet skal gennemsyre alt, hvad man gør. Ikke kun på catwalken, men også backstage,” slutter hun.

Debattør Ditlev Tamm om en kønsinkluderende modeuge: “Den afspejler det, der foregår i de yngre generationer”