Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Corona

“Vi har manglet en aktør, der kan katalysere de kreative industrier ud internationalt. Den aktør har vi nu”

Sammen med Dansk Industri, Dansk Erhverv og Realdania har Erhvervs-, Udenrigs- og Kulturministeriet nu officielt lanceret Creative Denmark – et markedsføringskonsortium, der skal styrke eksporten af kreative industrier og tiltrække investeringer til Danmark.
Sammen med Dansk Industri, Dansk Erhverv og Realdania har Erhvervs-, Udenrigs- og Kulturministeriet nu officielt lanceret Creative Denmark – et markedsføringskonsortium, der skal styrke eksporten af kreative industrier og tiltrække investeringer til Danmark.

De kreative erhverv står for næsten ni procent af Danmarks samlede eksport – i 2018 alene eksporterede kreative virksomheder for mere end 100 milliarder kroner. Men coronakrisen har ramt hårdt. Derfor er flere styrkende initiativer sat i gang, siden pandemien ramte. Det gælder blandt andet Creative Denmark, som er skabt af Erhvervs-, Udenrigs- og Kulturministeriet i samarbejde med Dansk Industri, Dansk Erhverv og Realdania – et såkaldt markedsføringskonsortium, der har til formål at styrke eksporten af kreative industrier og tiltrække investeringer til Danmark. Det er et projekt, der har været undervejs længe, men som nu er officielt en realitet.

Creative Denmark er et offentligt-privat partnerskab, der forener de kreative brancher, mode, møbel, interiør, film, musik, spil, kommunikation, arkitektur og design, under én fælles indsats om især at stå stærkere internationalt. I spidsen står Mette Kynne Frandsen, der er Managing Director for Henning Larsen arkitekter og nu også forkvinde for Creative Denmark. Ifølge hende, er det nye konsortium lige, hvad virksomheder i ovenstående brancher har brug for lige nu:

“I september 2020 var den samlede danske eksport faldet med syv procent sammenlignet med året før. Det er alarmerende for et land, der er afhængig af eksport for vækst og arbejdspladser,” siger hun i en pressemeddelelse og fortsætter:

“Men vi står også i en situation, hvor der som aldrig før er behov for innovative og kreative løsninger for at understøtte en bæredygtig fremtid globalt, og her kan vi i Danmark i den grad bidrage. Vi har både løsninger og idéer og kan samarbejde. Vi har dog manglet en aktør, der kunne samle og katalysere de kreative industrier ud internationalt og være med til at genstarte dansk økonomi efter corona. Den aktør har vi nu.”

Corona har gjort promoveringen af kreative løsninger mere aktuel

Konsortiet bygger altså på tanken om, at det er nemmere at finde vej til de internationale markeder, når de danske kreative brancher står sammen. Derfor afsatte regeringen i 2019 ti millioner kroner fordelt over 2019-2022 til Creative Denmark. Derudover bidrager Realdania, Dansk Industri og Dansk Erhverv med yderligere finansiering. Erhvervsminister Simon Kollerup mener desuden, at arbejdet kan være et godt redskab til at sætte gang i genstarten af de kreative erhverv efter Covid-19.

“Dansk kreativitet er meget mere end det enkelte produkt. Det er i lige så høj grad måden, vi samarbejder på, og måden vi går til en opgave. Her kan Danmark noget særligt, og jeg er derfor glad for, at vi nu har en aktør, hvis fremmeste opgave er at promovere danske, kreative løsninger i verdensklasse på det internationale marked. Det arbejde er kun blevet endnu mere aktuelt med coronakrisen,” siger han i pressemeddelelsen.

En af de første opgaver på programmet har været at finde frem til den fortælling, der dækker både mode-, møbel-, interiør-, film-, musik-, spil-, kommunikation-, arkitektur- og designindustrien. Og her er man kommet frem til, at det er den “holistiske menneskecentrerede tilgang med slutbrugeren i centrum,” som Creative Denmark selv formulerer det. Derudover er også de danske flade hierarkier og samarbejdsmodeller på tværs af brancher med til at skille det kreative erhverv ud.

Creative Denmark gik officielt i luften den 1. februar og skal, udover international markedsføring af kreative produkter og løsninger, også facilitere fremtidige delegationsbesøg samt agere forenende aktør for de kreative industrier – en funktion, som Danmark ikke har haft før nu.

LÆS OGSÅ: 

“Vi kan ikke være bekendt at sige, at vi er så dygtige, når vi stadig bare kradser i overfladen”