Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, CORONA, Corona, Udland

Dansk modeeksport sat fem år tilbage

Fem års fremgang forsvundet på bare fem måneder. Det viser en ny analyse af Dansk Erhverv, der afslører, at den ellers vækstende eksport faldt med 2 milliarder kroner i første halvdel af året på grund af coronakrisen.
Fem års fremgang forsvundet på bare fem måneder. Det viser en ny analyse af Dansk Erhverv, der afslører, at den ellers vækstende eksport faldt med 2 milliarder kroner i første halvdel af året på grund af coronakrisen.

Før coronakrisen kastede sin skygge over verdensøkonomien, stod den danske modeeksport midt i en positiv udvikling. Siden 2007 er den vækstet med 10,5 milliarder kroner og udgjorde i 2019 cirka 35 milliarder. Men også dét fik Covid-19 sat en stopper for. Det viser en ny analyse af Dansk Erhverv, der har stillet skarpt på, hvor slemt det egentlig stod til med udviklingen i eksporten de første fem måneder af 2020.

Og her har de fundet ud af, at den danske modebranches eksport er blevet sat fem år tilbage. I analyserapporten ses det nemlig, at eksporten af modetøj faldt med hele 2 milliarder kroner sammenlignet med samme periode i 2019. Det svarer til et fald på cirka 14 procent. Det betyder desuden, at det stod værre til for modebranchen end andre brancher, da tallet overgår faldet i den samlede danske vareeksport på 9,5 procent. Herunder er det især tøjsalget, modsat tilbehør og sko, der trækker ned, da denne kategori faldt med 1,8 milliarder.

Eksporten udenfor Europa på sit laveste i ti år

Siden 2015 er især afsætningen til EU og Storbritannien vokset, mens eksporten til resten af verden har ligget stabilt. Coronakrisen har dog medført et fald i eksporten til EU og Storbritannien på 14 procent og til resten af verden på 13 procent i årets første fem måneder. Dermed er eksporten af dansk mode udenfor EU på sit laveste i ti år.

Faktisk er det kun Polen, der har haft en øget afsætning i 2020 sammenlignet med 2019. Eksporten hertil er nemlig steget med 200 millioner kroner til i alt 600 millioner. Det skyldes dog, ifølge Dansk Erhverv, at flere onlineplatforme har flyttet deres distribution fra eksempelvis Tyskland til Polen.

Om udsigten resten af året skriver Dansk Erhverv i analysen:

“Den danske modeeksport er koncentreret omkring de europæiske nærmarkeder, hvor 84 procent afsættes til EU-lande samt Storbritannien. Særligt Tyskland og Sverige, der udgør 40 procent af den samlede modeeksport, spiller en væsentlig rolle. Udviklingen i modeeksporten afhænger derfor i høj grad af, hvordan coronakrisen udvikler sig hos vores naboer resten af året.”

Læs hele analysen her.