Hvordan sætter vi gang i den danske eksport på den anden side af coronakrisen? Det var det spørgsmål, der var på agendaen, da regeringen i august igangsatte projektet ’Forum for genstart af dansk eksport’. Et forum, der ved hjælp af otte forskellige genstartsteams blandt andet skulle sætte fokus på mode og tekstil-branchen gennem et udpeget team af brancheprofiler og -organisationer.

Det kom der i alt seks anbefalinger ud af, som blev fremlagt i midten af september – anbefalinger, der sammen med anbefalinger fra de øvrige teams nu er kulmineret i en endelig aftale på tværs af de otte brancher. Det skriver erhvervsministeriet i en pressemeddelelse.

I alt har regeringen sammen med et bredt flertal fra Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti og Alternativet godkendt 27 forskellige initiativer i én samlet pakke, som sikrer dansk erhvervsliv knap en halv milliard kroner.

“Der har været utrolig mange gode anbefalinger at tage fat på fra erhvervslivet, og det har ikke været nemt at prioritere. Men jeg synes, at vi med den her pakke lægger grundstenene for, at vi også på den anden side af coronakrisen har stærke eksporterhverv, der beskæftiger tusindevis af danskere, her i landet,” siger erhvervsminister Simon Kollerup i pressemeddelelsen.

Et skridt på vejen

Godt tre fjerdedele af fremlagte anbefalinger er blevet inddraget i den endelige pakke. For mode- og tekstilteamet er halvdelen af forslagene, tre ud af seks, gået igennem. Det fortæller Frederikke Antoine Schmidt, grundlægger af sko-brandet Roccamore, som er formand for modeteamet, på sin LinkedIn-profil.

“45 millioner til grønne projekter og ti millioner til markedsføring af Danmark. Det er ikke mange penge, men det er et skridt på vejen, og jeg er så stolt over, at vi kom igennem med alle vores mål for bæredygtighed,” skriver hun.

Overskriften for de tre initiativer er ’Taskforce for bæredygtig omstilling af dansk mode og tekstil og grøn certificering af SMV’er’, som blandt andet betyder, at der er afsat ti millioner kroner til at hjælpe SMV’er med at lægge en bæredygtig strategi og opnå certificeringer, hvis muligt. Ti millioner til ’Øget digital markedsføring af danske styrkepositioner De offentlig-private’, hvoraf der blandt andet dedikeres 2,5 millioner koner direkte til markedsføringskonsortiet Creative Denmark med formålet om at gennemføre en international markedsføringsindsats målrettet den danske mode- og tekstilbranche. Og sidst ’Grøn matchfinansieringsordning’. Her er aftalen, at 35 millioner skal bruges til at styrke Vækstfondens eksisterende støtteordning – nu målrettet grønne virksomheder.

Læs hele aftaletekstenGenstart af dansk eksport’ her.

Læs også vores interview med Frederikke Antoine Schmidt om projektet herunder.

“Vi kan ikke være bekendt at sige, at vi er så dygtige, når vi stadig bare kradser i overfladen”