Stine Goya kickstarter julen, Sofie Lindes #metoo-kjole foreviges, og Dulong opgraderer lokalerne

Stine Goya genoptager julekampagne med Mødrehjælpen, Nationalmuseet har sikret sig Sofie Lindes Zulu Awards-kjole, By Malene Birger lancerer tæpper i restgarn – og Dulong rykker til ny location.
12.11.2020 ∙ af Simon Melhus
Foto: Stine Goya x Mødrehjælpen

Det bliver mørkere, og dagene føles korte, hvilket på mange måder afspejler den sindsstemning, der hviler over store dele af landet for tiden – særligt i Nordjylland, hvor koncentrationen af minkfarme er størst. I sidste uge beskrev vi, hvordan minksituationen gik fra krise til katastrofe – og siden synes udviklingen kun at være blevet mere forvirret og slemt forværret af de ministerielle meldinger og kontrameldinger. Senest med Kopenhagen Furs udmelding i går aftes om virksomhedens nedlukning. Det her er en dybt ulykkelig situation for alle engagerede i pelsindustrien. Vi ser frem til, at erstatningspakkerne forhandles på plads, selvom de ikke kommer til at udfylde det hul, der nu findes på gårde og i familier rundt om i landet.

Fra minkene bliver det unægteligt lidt af et spring hen til ugens korte modenyheder. Men vi tager det ikke destomindre. For her er ansvarlighed og varme – og ikke mindst en snigende julestemning – centrale temaer.

God weekend.

Sofie Lindes MeToo kjole bliver del af den danske designhistorie

Den glitrende blå kjole – beklædt med 7500 Swarowski-sten – som Sofie Linde bar til Zulu Comedy Galla 2020, er kommet med i Nationalmuseets samling som symbol på et skelsættende år. Det skriver DR, som også har talt med designeren bag kjolen, Morten Ussing. Han fortæller blandt andet, at kjolens snit var beregnet til, at Sofie Linde nemt skulle kunne hive den op og vise sin gravide mave frem. Kjolen er indtil videre kun indsamlet til opmagasinering – hvor og hvornår den skal udstilles, fremgår ikke.

Stine Goya og Mødrehjælpen genoptager samarbejde op til jul

Julen er børnenes fest – i hvert fald, hvis du spørger Stine Goya. Hun genoptager i år samarbejdet med Mødrehjælpen, hvor de vil bidrage til en bedre jul for udsatte børnefamilier. I den forbindelse lancerer Stine Goya endnu en gang en eksklusiv serie af julekugler, hvor en del af overskuddet gives til Mødrehjælpen. Kampagnen er centreret omkring familietraditioner, kreativitet – og selvfølgelig børn.

Sidste år kunne de med salget af julekuglerne støtte 20 familier med gaver og mad, men i år vil er målet, at de med kampagnen skal kunne hjælpe 60 familier – der også vil få doneret en række styles fra Stine Goyas kollektioner.

Kampagnen løber til den 31. december 2020. Julekuglerne er tilgængelige i Stine Goyas butikker og webshop.

Stine Goya x Mødrehjælpen.

Thulstrup og Artikel klæder dig på til arbejde, fritid og alt imellem

Arkitekt og designer David Thulstrup bevæger sig ind og ud af møder, fra kontor til restaurant, fra arbejdsrelaterede situationer til fritid. Derfor har han, i samarbejde med det prisvindende brand Artikel, lanceret en limiteret kollektion til de både formelle- og uformelle sammenhænge.

Kollektionen, Transitions, består af fire forskellige jakker, der alle tager udgangspunkt i den klassiske work wear jacket, men adskiller sig fra hinanden gennem materiale, farve og længde.

Transitions fra David Thulstrup og Artikel kan findes på Artikels hjemmeside og hos Studio X både fysisk og online. Kampagnen er lavet i samarbejde med fotograf Jason Idris.

Transitions af David Thulstrup x Artikel. Foto: Jason Idris.

By Malene Birger vil pakke dig varmt ind i god samvittighed

Til december lancerer By Malene Birger tre forskellige plaider strikket af restgarn i samarbejde med velgørenhedsorganisationen Women for Women International – en humanitær organisation, der støtter kvindelige overlevende i lande plaget af krig og konflikt. Tæppet koster 1999 kroner og for hvert tæppe solgt, donerer By Malene Birger 100 kroner til organisationen.

Tæpperne vil være tilgængelige i By Malene Birgers butikker og online fra start af december.

 Organic Basics introducerer ny linje

Re-tights er en helt ny linje af strømpebukser i genavendt nylon fra det danske undertøjsmærke Organic Basics. Linjen sparer – ifølge brandet – op til 90 procent af kulstofemissioner, sammenlignet med den konventionelle produktion af nylon.

Organic Basics stræber efter, som navnet indikerer, mest mulig økologisk bæredygtighed i deres kollektioner. Men modevirksomheden arbejder også med andre måder,  de kan nedsætte deres miljømæssige aftryk på. I sommer lancerede de en såkaldt ’low impact’ version af deres hjemmeside, som reducerede webshoppens kulstofudledning med hele 70 procent.

Re-tights fra Organic Basics.

Eksklusive smykker i hyggelige omgivelser

Endnu et smykkebrand trodser den stødt stigende online handel, og Corona-krisens usikre forhold, med åbningen af en fysisk butik. I sidste måned åbnede Sif Jacobs Jewellery sin første flagskibsbutik, og nu følger danske Dulong trop – ganske vist ikke med en første butik, men dog en større, relokeret butik. Den 6. november åbnede de nemlig dørene til deres nye lokaler i indre København, indrettet med afsæt i den danske hygge:

“For Dulong har det altid været vigtigt, at vores kunder føler sig velkomne, når de besøger os. Derfor er omgivelserne, lyset og en varm atmosfære af stor betydning for os,” skriver juveler og medstifter af Dulong, Marianne Dulong.

Butikken er indrettet af Norm Architects Copenhagen, og vil – foruden smykker – også huse events og små kunstudstillinger.

Dulongs nye flagskibsbutik åbnende den 6. november på Ny Østergade 10, 1101 København.