Den her uge altså.

Ikke alene bider vi negle over det tætte løb til det endnu uafgjorte præsidentvalg i USA. For mens detailmarkedet i Europa er præget af uro af både første og anden smittebølge, så er den aktieurolighed, som valget medfører, endnu en faktor, der får markedet til at ryste.

“Vi har slet ikke brug for øget usikkerhed, der påvirker aktiemarkedet og dermed også i sidste ende forbruget. Tingene er brogede nok i forvejen,” som Jens Poulsen udtalte til Jesper Olesen på Finans i onsdags.

Og så gik minkkrisen til at være en minkkatastrofe, hvor påbuddet om slagtning af samtlige minkbestande i hele Danmark de facto er en slagtning af minkerhvervet i Danmark. Et erhverv, der særligt siden 1960’erne har været et væsentligt eksporterhverv i Danmark. Et erhverv, hvis nedlukning fylder samtlige sendeflader i de nationale medier.

Og apropos nedlukning så går vores tanker også til det nordjyske forretningsliv, de nordjyske brands og samfund, der lige nu er under omfattende lockdown.

Af andre branchenyheder der fylder, har vi blandt andet Cecilie Bahnsen, der i går for anden gang vandt Magasin du Nord Fashion Prize, Blanches nye ledelse, Copenhagen Fashion Weeks nye, treårige strategiske partnerskab med Zalando – et partnerskab, vi glæder os meget til at se folde sig ud.

Herunder har vi samlet et udpluk af ugens korte nyheder.

God weekend, vin i glasset, namesté /CC

Farver & striber!

Det danske brand Dawn X Dare, der har designer Charlotte Vadum bag, har i denne måned lanceret en såkaldt ‘express’ strikkollektion. En kollektion, der er skabt af lokale italienske syersker og strikkere i ønsket om at støtte lidt ekstra op om sine leverandører i en usikker coronatid. Strikkene er desuden skabt i deadstock-materiale og spildgarrn fra lageret, kommer i begrænset antal og er hver især nummeret af den enkelte syerske selv.

Kollektionen er tilgængelig nu.

Der er dømt farver og striber hos Dawn x Dare.

Dansk designer deler viden om plantefibre i ny udstilling

Hvad er bæredygtigt? Og hvad ved du faktisk om dit hus eller lejlighed, dine møbler og dit tøj i forhold til deres bæredygtighed? De spørgsmål har møbel- og produktdesigner Sara Martinsen stillet sig selv i sin søgen på en mere klimavenlig tilgang til design. Men den tilgængelige viden om bæredygtige materialer var mere kringlet, end den danske designer havde forventet:

“Man starter med plastikposerne og karkludene, og undervejs opdager man, at den bambustrøje, som man troede var det sidste nye skud på den miljøvenlige stamme, faktisk er lige det modsatte. Suk,” skriver Sara Martinsen i invitationen til sin udstilling ‘Phytophilia; the love of plants’ hos Galleri A. Petersen i København.

Med Phytophilia vil designeren dele sin viden om materialer med et æstetisk, sanseligt og informativt materialebibliotek. Udstillingen skal sætte fokus på plantefibre til brug i produktdesign, mode og arkitektur og derigennem skabe en bevidsthed om forskellige materialer hos både fagfolk og forbrugere.

‘Phytophilia; the love of plants’ hos Galleri A. Petersen, Bygning A – Kløvermarksvej 70, 2300 København, løber frem til den 20. december. Onsdag – fredag 12.00 til 18.00, weekend 10.00 til 16.00. 

Phytophilia; The love of Plants – Galleri A. Petersen.

Gamle prints på nye tekstiler

Tapis Noir er navnet på et nyt brand stiftet af Art Director Mads Lehn Kruse, der også står bag designbureauet MK Agency. Med Tapis Noir udtrykker han sin kærlighed til interiør og antikke, sjældne tekstiler med en række silketørklæder, dekoreret med Kruses moderne fortolkning af historiske print og mønstre fra Arts and Crafts-bevægelsen.

Tapis Noir Signature Paisley Scarf.

Day Et genåbner flagskibsbutik i Københavns Lufthavn med nyt koncept

Selvom de danske myndigheder stadig fraråder alle ikke-nødvendige udlandsrejser, har danske Day Et valgt at genåbne deres butik i Københavns Lufthavn. Den har været lukket de sidste ni måneder, men brandet tror og håber på en lysere fremtid – og derfor sker genåbningen også med et nyt koncept som omdrejningspunkt. I den ‘nye’ flagskibsbutik retænkes den traditionelle butiksoplevelse som en bæredygtig oplevelse, ifølge brandet. I den sammenhæng er butikken indrettet med lokalt producerede møbler i træ, en grøn naturvæg og en såkaldt maskebar, hvor man kan personalisere sin egen ansigtsmaske. Alle tiltag understøtter brandets bæredygtighedsstrategi med målet om, at 70 procent af Day Ets samlede kollektion produceres i genanvendte materialer i 2023.

Day Et flagskibsbutik, Københavns Lufthavn.