For et lille års tid siden præsenterede Zalando bæredygtighedsstrategien ’do.MORE’, som blandt indeholder mål om at mindske virksomhedens CO2 aftryk, minimere brugen af plastikemballage og hæve Zalandos partneres etiske og miljømæssige standarder. Strategien indeholder desuden en konkret ambition om at forlænge levetiden på mindst 50 millioner produkter – noget som Zalando nu vil forsøge at indfri med tilføjelsen af secondhand-kategorien til deres hjemmeside. Her kan kunder købe genbrugstøj i det samme webshop-layout og med de samme filtreringsfunktioner, som shoppen i forvejen tilbyder. Man kan desuden også give Zalando sit eget aflagte tøj, som i bytte tilbyder tilgodehavendebevis til køb af nye varer. Det donerede tøj vil derefter gennemgå et kvalitetstjek og efterfølgende blive sat til salg. Ambitionen er at gøre køb og salg af secondhand tøj lige så nemt og tilgængeligt som alt andet online shopping:

“Interessen for secondhand er stor og stadigt stigende, især blandt de yngre generationer. Samtidig mangler kunderne en nem og pålidelig tjeneste, som kombinerer nem og bekvem handel med varer, de ikke længere bruger og en behagelig oplevelse med køb af secondhand online,” skriver Torben Hansen, VP Recommerce hos Zalando.

Kategorien er indtil videre kun tilgængelig i Zalandos hjemland Tyskland samt i Spanien, men lanceres også i Belgien, Frankrig, Holland og Polen i løbet af næste måned. Det fremgår ikke i pressemeddelelsen, hvornår det nye tiltag kommer til Danmark.

Secondhand og vintage boomer

Zalando er ikke den første online-platform som nu træder ind på det voksende genbrugsmarked. Trendsales har længe spillet en rolle i vintagebølgen herhjemme, og sidste år udvidede Miinto deres side med en genbrugssektion – hvilket også var med ambitionen om en mere bæredygtig profil for platformen. I år har blandt andre Les Deux lanceret Rewear til køb og salg af brugte Les Deux-produkter, og det samme cirkulære tiltag er også netop indført hos COS.

Med dette udspil har Zalando taget endnu et skridt mod målet om at blive en bæredygtig modeplatform. Et skridt som medstifter og co-CEO Robert Gentz i pressemeddelelsen kalder for “et af vores vigtigste initiativer.”

Pre-Owned kategorien blev lanceret i Tyskland og Spanien mandag den 21. september.