Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Bæredygtighed

Zalando gør bæredygtighedsvurdering obligatorisk for partnerbrands

Som en del af do.MORE-strategien vil den tyske webgigant fremover måle og vurdere alle mærkers bæredygtige aftryk gennem et samarbejde med Sustainable Apparel Coalition og Higg Co.
Som en del af do.MORE-strategien vil den tyske webgigant fremover måle og vurdere alle mærkers bæredygtige aftryk gennem et samarbejde med Sustainable Apparel Coalition og Higg Co.

Zalandos rejse mod bæredygtighed har for alvor været i gang, efter virksomheden i oktober 2019 lancerede deres nye strategi ’do.MORE’. Siden har den tyske webgigant taget flere skridt på vejen, blandt andet partnerskabet med Global Fashion Agenda i januar i år. Men vejen til et mindre aftryk er stadig lang. Ét af de mål, som de i forbindelse med do.MORE-strategien præsenterede, var forpligtelsen til frem mod 2023 at øge deres etiske og miljømæssige standarder og kun samarbejde med partnere, der lever op til dem. Og det er netop det mål, som Zalando nu udfolder yderligere gennem et nyt samarbejde med Sustainable Apparel Coalition (SAC) og Higg Co. Et samarbejde, der betyder, at Zalando vil benytte SACs værktøj Higg Brand & Retail Module (Higg BRM).

Higg BRM er et værktøj, som kan anvendes til at evaluere sin egen indsats ud fra forskellige bæredygtighedsparametre og derved sammenligne data på tværs af brands og forhandlere. Med det vil Zalando begynde at måle, hvordan platformens mange mærker udmærker sig indenfor bæredygtighed – målinger, der fremadrettet bliver obligatoriske.

“Som en del af vores bæredygtighedsstrategi, do.MORE, har vi indført obligatorisk vurdering af etik og bæredygtighed for vores partnerbrands. Higg BRM vil hjælpe os med at nå vores mål om fortsat at højne vores etiske standarder, så vi i 2023 udelukkende arbejder med partnere, som overholder disse standarder,” siger Kate Heiny, bæredygtighedsdirektør hos Zalando, i en pressemeddelelse.

En katalysator for branchen

Ifølge SACs administrerende direktør, Amina Razvi, kan det være med til at skubbe branchen i den rigtige retning, når en så stor spiller som Zalando begynder at sætte krav til både private labels og partnerbrands. Hun supplerer:

“Zalandos beslutning om at kræve, at deres partnerbrands anvender Higg BRM, vil forhåbentlig virke som en katalysator for branchen, så der opnås fælles fodslag omkring udviklingen af et standardiseret system for bæredygtighedsmålinger. På den måde kan vi implementere og opnå varig forandring,” siger hun i pressemeddelelsen.

Higg Index har eksisteret siden 2012, hvor Sustainable Apparel Coalition første gang lancerede den globale målestandard – en standard, der siden er blevet brugt af mange, heriblandt Nike, Adidas, Burberry, H&M, Levis og danske Bestseller. Herunder er Higg Co dem, der udvikler teknologiplatformen for Higg Index. Med tiltaget skriver Zalando sig ind som den første forhandler, der anvender Higg Brand & Retail-modulet til at gøre bæredygtighedsvurdering obligatorisk.