Platforme som Vestiaire Collective i udlandet og Trendsales herhjemme har begge spillet en rolle i den vintagebølge, som flyder ind over modebranchen i øjeblikket – eller i hvert fald formået at ride på den til egen vinding. For i takt med at bæredygtighed fylder mere i branchen, og at flere og flere forbrugere har fået øjnene op for genbrugsguldet, har secondhandmarkedet fået aldeles gunstige vilkår.

Af denne grund må det da også siges at være et strategisk smart træk, at den danske modeplatform Miinto nu tager en bid af den fristende secondhandkage. I denne uge åbnede de deres nye sektion med udvalgte vintagevarer – varer, der skal supplere virksomhedens nuværende sortiment på mere end en halv million produkter indenfor kategorierne tøj, sko og accessories.

På den nye sektion kan Miintos danske kunder fremover finde samme kategorier bare i brugte versioner. Fokus er rettet mod luksusmoden med populære navne som Chanel, Louis Vuitton og Celine som lokkeduer.

“Interessen for vintage er kraftigt stigende – både i modebranchen og hos forbrugeren. Vi oplever en voksende efterspørgsel på vintage fra vores kunder, og det lytter vi selvfølgelig til,” fortæller tidligere modeugedirektør Camilla Frank, der i marts i år tiltrådte Miinto Group som ny Global Head of Fashion, i en pressemeddelelse.

I bestræbelsen på en grønnere profil

Ifølge Camilla Frank, er Miintos nye initiativ også et skridt nærmere at opnå en mere miljøvenlig profil for virksomheden:

“At gå ind i vintagemarkedet er en naturlig og bæredygtig udvikling af Miinto-konceptet, som i høj grad også understreger vores værdier som virksomhed. Vi samarbejder allerede med lokale modebutikker i hele Europa også for at nedbringe butikkernes varelagre. Og når Miintos allerede producerede emballage er brugt op, tilbyder vi vores partnerbutikker og brands emballage, der er produceret så bæredygtigt som muligt – bæredygtighed er i høj grad et fokusområde for os,” fortsætter hun.

På nuværende tidspunkt kommer varerne fra udvalgte vintagebutikker i hele landet – helt i tråd med Miintos forretningskoncept, som går ud på at sætte lokale, fysiske butikker i forbindelse med digitale kunder. Men virksomheden lufter også idéen om, at de på et tidspunkt vil åbne op for, at privatpersoner kan sælge deres brugte tøj via platformen.

Miinto har allerede åbnet op for en vintagesektion på det norske marked, hvilket, ifølge virksomheden selv, har været en stor succes.