Ny rapport om secondhand-mode: Franskmænd sælger oftest, italienere mest, men tyskere går højest op i bæredygtighed

Den franske secondhand-succes Vestiaire Collective har netop udgivet en rapport, der giver et helt nyt indblik i forbrugstendenser på tværs af platformens største globale markeder.
21.02.2019 ∙ af Sofie Ringtved Jensen
Foto: Vestiaire Collective

Det er ikke nogen hemmelighed, at secondhand er mere populært end nogensinde – en tendens, der både skyldes forbrugernes stigende bæredygtige bevidsthed, men uden tvivl også de mange nye luksus secondhand-platforme og butikker, som skyder frem. Det gælder blandt andre franske Vestiaire Collective, der siden grundlæggelsen i 2009 har vokset sig til en af verdens førende i feltet.

Med mere end 7,5 millioner medlemmer i over 50 forskellige lande, og herunder over 140.000 nye tilmeldinger hver måned, har Vestiaire Collective om nogen stor indsigt i og viden om, hvad der rører sig indenfor efterspørgslen og forbruget af secondhand-luksusmode. Og den viden har de nu samlet i en rapport med fokus på den globale sælgeradfærd udarbejdet både ud fra deres egen virksomhedsdata fra 2018 samt en kundeundersøgelse foretaget i september sidste år.

Chanel er mest populær

I rapporten har Vestiaire Collective benyttet deres store dataindsigt til at undersøge blandt andet, hvad der motiverer folk til at sælge, de mest populære tider på året at indsende varer på, de mest populære mærker og produkter, der sættes til salg, samt den gennemsnitlige indtjening for hver sælger per marked. Og det er der kommet en række interessante konklusioner ud af.

Ifølge rapporten, er det for eksempel de franske forbrugere, der oftest logger ind for at sælge deres tøj, modsat medlemmer fra andre lande, der i højere grad venter til de kan sætte flere varer til salg. Alligevel er det de italienske forbrugere, der sælger det højeste antal varer per år, nemlig 7,5 varer om året, efterfulgt af spaniere, der sælger 6,2 varer om året. I bunden af listen finder man amerikanerne, der kun sælger 2,2 af deres brugte varer videre på Vestiaire Collective om året.

Dem, der tjener flest penge på at videresælge, er dog hverken spaniere eller italienere. Det er derimod brugerne fra Hong Kong, som i gennemsnit tjener 3200 euro svarende til næsten 24.000 kroner om året via platformen. Til sammenligning er de europæiske brugeres gennemsnitsindtjening via Vestiaire Collective på 1500 euro eller lige over 11.000 kroner om året.

Kigger man på, hvad der bliver solgt på platformen, er det stadig klassikerne i luksuskategorien, der rangerer højest. Og her er det ikke overraskende Chanel, hvis varer oftest skifter hænder gennem Vestiaire Collective. I Skandinavien er top tre af de mest populære mærker Chanel, Acne Studios og Louis Vuitton. Herunder er ready-to-wear den mest populære kategori og udgør over 40 procent af de alle varer, der sendes ind på verdensplan.

Tyskerne går mest op i bæredygtighed

Det er dog ikke kun, hvad og hvornår folk køber varer, som Vestiaire Collectives nye rapport har undersøgt. Den kan også give et indblik i baggrunden for forbrugernes adfærd. Rapporten viser nemlig, at hvorimod størstedelen af Vestiaire Collectives medlemmer sælger varer på platformen for at rydde op i garderoben og skille sig af med det, de ikke længere bruger, benytter hele 29 procent af alle tyske forbrugere platformen for at være mere bæredygtige.

Ligeledes er det også de tyske forbrugere, der er mest bæredygtige, når det kommer til deres eget forbrug, da de bruger deres tøj og accessories længst tid, før de skiller sig af med det igen. Hvor de i gennemsnit bruger det mere end ti gange, inden de sælger videre, skifter italienere og franskmænd lidt oftere ud i garderoben, med henholdsvis 50 procent og 40 procent, der bruger en vare mindre end ti gange, inden de skiller sig af med den.

Titlen som de største impulsshoppere går dog til briterne, hvor hele 37 procent indrømmer, at de en eller flere gange har solgt varer på Vestiaire Collective, som de aldrig har brugt.