Han Kjøbenhavn i New York, Les Deux med nyt initiativ og en VR-rejse ind i modeindustrien

Han Kjøbenhavn vender tilbage til New York i 2021 med ny butik, teater inviterer på en virtual reality rejse fra fabrik til catwalk, og Les Deux lancerer nyt bæredygtigt salgskoncept.
21.08.2020 ∙ af Simon Melhus
Foto: Han Kjøbenhavn

På redaktionen er vi ved at lande efter en anderledes og hektisk, men god modeuge – der efterlader et stærkt signal midt i en voldsom tid. Undervejs anmeldte vi shows, præsentationer, modefilm og kunstinstallationer og besøgte messerne. Du kan læse alle vores anmeldelser, oplevelser og indtryk her.

For Rabens Saloner udmøntede deres digitale show-debut i et nyt partnerskab med Moda Operandi, hvor du allerede nu og 29 dage frem kan forudbestille items fra brandets SS21-kollektion – et lysende bevis på, at de digitale shows har en kommerciel værdi og fremtid.

I denne uge løber Copenhagen Pride, der også har tilføjet en omfattende digital dimension, hvor blandt andet årets parade foregår online. Men selvom meget er blevet digitalt, så husk at nyde udsmykningerne, som kan findes rundt omkring i byen blandt andet ved Det Kongelige Teater, hvis søjler er fint klædt på i Prides farver.

Ny Han Kjøbenhavn butik i New York

Han Kjøbenhavn prøver endnu en gang kræfter med det amerikanske marked med en ny flagship store i New York. Københavnerbrandet har tidligere haft butikker i både Paris og New York, men måtte lukke begge i 2017 efter et turbulent år som resulterede i et underskud hos Han Kjøbenhavn Holding på 10,6 millioner kroner. Sidenhen har de med en ny vækststrategi gennemgået en markant turnaround, og kunne allerede efter regnskabsåret 2018 præsentere et overskud. Og nu er tiden inde til et amerikansk comeback, og placeringen i New York er ingen tilfældighed:

“New York har altid været vigtig for os på et følelsesmæssigt plan, så målet har altid været at komme tilbage og skabe noget smukt og inspirerende,” skriver grundlægger og kreativ direktør Jannik Wikkelsø Davidsen i en pressemeddelelse.

Butikken er sat til at åbne indenfor de første 6 måneder af 2021.

X-Ray Fashion: Mode, miljø og moral i VR-installation

Der er mere fokus på bæredygtighed end nogensinde før, hvilket også var tydeligt under seneste modeuge i København med blandt andet flere kollektioner i genbrugsmaterialer og talks om bæredygtig omstilling. Fra på mandag kan du mærke på egen krop, hvorfor modebranchen skal udvikle sig mod en mere holdbar praksis. På Teatret Svalegangen i Aarhus har VR-produktionsfirmaet MANND og den italienske fotograf og instruktør Francesco Carrozzini skabt en 15 minutters virtual reality rejse ind i modeindustriens skyggesider med formål om at åbne vores øjne for bagsiden af tøjproduktion og forbrug. Der er gratis entré, og installationen kan opleves indtil den 5. september.

Adresse: Rosenkrantzgade 21, 8000 Aarhus.

Tid: 24. august til 5. september mellem klokken 14.00-18.00 og 19.00-22.00.

X-Ray Fashion, instrueret af Francesco Carrozzini, produceret af MANND.

Les Deux lancerer næste skridt i deres bæredygtighedsstrategi 

Når nu vi taler om bæredygtighed, så har Les Deux netop lanceret et nyt genanvendelsesinitiativ kaldet Rewear. Nu kan du indlevere dit brugte Les Deux-tøj i en af deres to butikker, og i bytte får du et gavekort til fremtidige køb af second-hand Les Deux-tøj. Rewear konceptet handler nemlig ikke blot om indlevering af brugt tøj, virksomheden vasker og pakker også tøjet ind på samme måde som deres nye styles og sætter det til salg i butikkerne og online på deres Rewear-platform.

“Målet er at forøge det samlede antal gange en beklædningsgenstand bliver brugt igennem dets fulde livscyklus. Ved at indsamle brugt, efterladt tøj og sende det videre til nye ejere kan vi genetablere glæden omkring disse beklædningsgenstande og dermed forlænge deres levetid,” fortæller brandet i en pressemeddelelse.

Les Deux, Rewear.