5 virksomheder, der har rykket den bæredygtige dagsorden i 2020
I branchens fortsatte kamp om et bedre miljøaftryk og arbejdsforhold er der behov for nogle, der går forrest – og som kan inspirere andre til at følge trop. Her er fem af dem, som på hver sin måde har bragt os ét skridt tættere på målet i 2020.Modebrand og etisk bannerfører: Carcel vil skabe bedre arbejdsforhold i fængsler verden over
Tilbage i marts var Carcel i Paris for at præsentere sit udkast til det, der ser ud til at være verdens første etiske code of conduct for fængselsarbejde. I den forbindelse talte vi med CEO Veronica D’Souza, der har sat sig for at sætte indsattes arbejdsrettigheder på den globale dagsorden.
Copenhagen Fashion Week sætter krav til modebranchen i ny handlingsplan
Kan modeugen gå fra at være en symbolsk og kulturel ramme om sæsonens nye kollektioner til at være en platform for bæredygtig udvikling, der stiller krav til sine deltagende brands? Tilbage i januar præsenterede Copenhagen Fashion Week en ny og ambitiøs handlingsplan, der vil tage branchen i hånden – og som siden har skabt ringe i vandet.
Hvad med modekampagnernes klimaaftryk? Nyt kreativt bureau vil have regnestykket ‘i nul’
Kia Hartelius og Jeppe Kolstrup står bag det danske bureau Fern, der via co2-reducering og -kompensation har sat sig for at gøre mode- og livsstilsbranchens kampagneproduktion til en grønnere disciplin.
Zalando gør bæredygtighedsvurdering obligatorisk for partnerbrands
Den tyske webgigant Zalando var som global virksomhed med til at sætte en ny dagsorden indenfor bæredygtighed i online modehandel med deres ambitiøse do.MORE-strategi, som de præsenterede i 2019. Og nu vil de have deres brands med – Zalando kunne i slutningen af maj fortælle, at de fremover vil måle og vurdere alle mærkers bæredygtige aftryk gennem et samarbejde med Sustainable Apparel Coalition og Higg Co.
Organic Basics lancerer ’low impact’ webshop
Der er mange veje til en grønnere profil som modevirksomhed. Det er brands som Organic Basics med til at understrege via deres vedvarende arbejde med og innovative tilgang til bæredygtighed. Og det gælder ikke mindst brandets seneste satsning: en ny og mere co2-venlig webshop, der er uden videoer, hvor tegninger erstatter billeder – og hvor der spares 70 procent af det samlede aftryk.