Seneste
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, CORONA, Corona

Brancheorganisationer i åbent brev til Christiansborg: Vi frygter en tsunami af afskedigelser

En række danske brancheorganisationer, herunder Dansk Detail, DM&T, Wear og Skobranchen.dk, er nu gået skridtet videre og sendt et åbent brev til Folketinget, hvori de præsenterer en række initiativer, der skal hjælpe med at bevare arbejdspladser.

“Kære folketingsmedlemmer. Den danske mode- og livsstilsbranche er blevet blæst omkuld af Covid-19.”

Sådan starter brevet til Christiansborg, der netop er blevet sendt i fællesskab af brancheorganisationerne Dansk Detail, DM&T, Wear, Skobranchen.dk, Danmarks Sportshandler Forening og Sportsbranchen.dk. Heri gør organisationerne det endnu en gang klart, hvor skidt det står til i mode- og livsstilsbranchen på grund af coronakrisen – så skidt, at “hvis ikke vi handler nu, står vi overfor et billede så dystert, at det får finanskrisen til at blegne,” som det formuleres i brevet, der er trykt i en række danske aviser i dag, tirsdag. En af budskaberne i brevet er, at organisationernes medlemmer lige nu står overfor et alvorligt problem med lagervarer, der ikke er solgt – og som stadig ikke kan sælges, da en stor del af butikkerne er placeret i landets stormagasiner og -centre, som fortsat er tvangslukkede:

“I butikkerne hænger sæsonens varer på bøjlerne og ligger på hylderne, klar til at blive solgt. Hos livsstilsvirksomhederne ligger varerne klar på lageret. Og allerede bestilte og betalte varer er på vej til Danmark. Bliver vores varer ikke solgt nu, er de intet værd. Sådan er det i erhverv, der lever af sæsonskift. Det vil få fatale konsekvenser for de tusindvis af medarbejdere, der netop nu er hjemsendt med  lønkompensation. Uden mulighed for at bidrage til at vende udviklingen. Når ordningen udløber, frygter vi en tsunami af afskedigelser,” skriver de videre.

De seks organisationer opfordrer derfor til – på trods af myndighedernes anbefalinger – at centrene skal genåbnes allerede nu. Derudover er der i brevet listet en række øvrige anbefalinger til Folketinget, som skal være med til at hjælpe branchen igennem krisen. Anbefalinger, hvoraf flere af dem er gentagelser fra tidligere opråb til landets politikere, blandt andet ønsket om at gøre lønkompensationsordningen mere fleksibel, samt afskrivning på varelager.

• at butikker i små og store centre genåbnes
  • at det bliver muligt at afskrive ekstraordinært på de sæsonvarer, der intet er værd for os
  • at det bliver muligt at få dækket tab på debitorer
  • at I justerer hjælpepakkerne, så støttebeløbene beregnes på virksomhedernes P-numre og ikke CVR-numre