Seneste
Artikler
Podcasts
Jobs
Alle nyheder, Indland

Vestiaire fejrer Jordens Dag, mere samfundssind fra modebrands og kvindelig iværksætterfokus

I næste uge er det Jordens Dag, som Vestiaire fejrer med kampagne, Adidas leverer 3D-printede værnemidler og Cartier støtter kvindelige iværksættere.
I næste uge er det Jordens Dag, som Vestiaire fejrer med kampagne, Adidas leverer 3D-printede værnemidler og Cartier støtter kvindelige iværksættere.

Det kan være vanskeligt at se længere frem end den næste dag midt i landets lockdown. Ikke desto mindre er det i næste uge, den 22. april, Jordens Dag. Og det er værd at se frem til. Og det er samtidig også værd at huske på, at der stadig er en klimakrise, som vi bør være opmærksomme på og som netop kommer i fokus på denne dag. For som vi også har skrevet om, kan netop vores  verdensomspændende lockdown faktisk være muligheden vi har for for alvor at gentænke samfund, produktion og forbrug på en måde, der vil være i både klodens og vores bedste interesse.

Men der er da, krisetiderne til trods, en vis optimisme at spore med udsigten til en større og større genåbning af samfundet, som vi kender det. I denne uge med børnene og gymnasieeleverne og snart arbejdspladserne, som mange nok meget gerne vil tilbage til. I det omfang, det giver mening, nu hvor work/life balancen for alvor har lidt et knæk, som fremtidsforsker Nicklas Larsen fortalte os i et interview i går. Tiden vil vise, i hvor høj grad, der bliver en normal at vende tilbage til på den anden side af coronakrisen.

Her er ugens andre, korte nyheder

Vestiaire og Jordens Dag

Og vi dvæler lidt ved Jordens Dag. For ligesom Baum und Pferdgarten, der netop har lanceret en capsule-kollektion i anledningen, markerer Vestiaire Collective også den verdensomspændende miljødag. Det gør de med ’The Wardrobe Reality Check,’ en del af second hand-gigantens ‘Fashion Should Feel Good’-kampagne, der vil involvere sitets kunder i den bæredygtige fremtid. Her kan man gennem fire trin – med hjælp fra the Ellen MacArthur Foundations ’Make Fashion Circular’-initiativ – selv vurdere og forbedre sin garderobes miljøpåvirkning. I forbindelse med lanceringen har fem kendte miljøaktive kvinder fået stillet samme opgave og vil dele deres oplevelser med dette på Vestiaires platforme. De fem kvinder er miljøaktivisterne Lily Cole og Arizona Muse; medstifter af Future Earth, Steph Shep; model og tv-vært Cara G. McIlroy, samt influencer Mae Tan.

’Wardrobe Reality Check’ bliver lanceret den 15. april.

Modström hylder Christianshavn

Der er ikke meget glæde at finde i Corona og lockdown. Det skulle da lige være mere tid i lokalmiljøet, som vi både opfordres til at støtte og vel også bruger mest tid i, når vi bevæger os ud for at få frisk luft og social distance-socialisering. Og netop lokalmiljøets styrke og diversitet hylder Modström med en ny portrætserie kaldet ‘The Power of Joy’, hvor de har inviteret ni lokale Christianshavner-kvinder til at dele deres yndlingssted i lokalmiljøet. Selvfølgelig iført Modstöm-tøj, hvis brand-DNA også bygger på netop glæde.

Frederikke Kaysen Product Development Manager, A.P. Møller-Mærsk i Modströms kampagne. 

De ni kvinder er Cecilie Aarfing, Pædagogisk leder; Nathalie Veil, ejer af Sweet Treat; Frederikke Kaysen, Product Development Manager hos A.P. Møller-Mærsk; Paulina Lykke, Influencer og pædagog; Ida Skov, Kostumier; Carla Carli Bom, ejer af Lash Lab; Søs Uldall-Ekman, Børnekulturmidler; Sascha Ørbekker, Wholesale & Collabs hos GRØD og Maya Bohr, Cand.mag.psych.

3D-printet beskyttelses-gear fra Adidas

Som vi har rapporteret om i de seneste par uger, så har modeproducenter, i takt med at efterspørgslen efter tøj selvfølgelig daler i en krisesituation som nu, lagt produktionen om. Så i stedet for tøj er flere begyndt at producere forskellige værnemidler til både sundhedspersonale og borgere, som eksempelvis H&M gør det. Og den kamp er Adidas trådt ind i sammen med deres 3D-producent Carbon, som de siden 2017 har skabt 3D-printede sko i samarbejde med. Nu er det ikke sko, der bliver skabt, men i stedet visirer – faktisk hele 18.000 om ugen på Carbons fabrik i Californien, der den seneste måned har arbejdet på produktionen af værnemidler. De værnemidler skal nu i samarbejde med Adidas doneres til amerikansk sundhedspersonale og andre i højrisikozoner for coronasmitte. Desuden har Carbon delt filen, der muliggør 3D-printet, således at alle, der ejer en Carbon-printer og de rette materialer, selv kan skabe værnemidlerne.

Adidas har også doneret penge til WHO, Røde Kors, hospitaler i Sydkorea og the China Youth Development Foundation, en nonprofitorganisation, der arbejder for unge kinesiske borgere.  

Zalando støtter social entrepenørskab

Også Zalando vil gøre noget for coronaudsatte. Det gør de i samarbejde med deres langvarige samarbejdspartner Ashoka, en verdensomspændende netværk af sociale entreprenører. I alt vil 50 af verdens førende social entreprenører, der alle arbejder på at bekæmpe problemstillinger i relation til Corona, vil  blive udvalgt til det fælles netværk mellem tøjgiganten og Ashoka. Ud over at udbrede netværket vil Zalando også støtte de 50 entrepenører til at optimere og skalere hvert individuelle projekt, så de kan gavne og gøre en forskel på et globalt plan. 30 af dem bliver desuden præsenteret på Zalandos kanaler for yderligere eksponering.

Et af de projekter, der får støtte, er spanske coronavirus Makers, der gennem open-source innovation – og et community på 10.000 spaniere – eksperimenterer med at 3D-printe værnemidler og iltmaskiner til hospitaler.

Projektet løber fra april til oktober i år.

To kvindelige danske entreprenører på eftertragtet shortlist

De seneste 14 år har smykkegiganten Cartier støttet kvindelige iværksættere med deres ‘Women’s Initiative’, der yder økonomisk, social og menneskelig støtte til deres projekter. Det eneste krav for at søge støtte er, at firmaet skal være ledet eller ejet af kvinder og arbejde med FNs bæredygtige verdensmål. Hidtil har 240 kvindelige entreprenører fra 56 lande fået støtte for omkring 3 millioner US Dollars. I år er der indtil videre udvalgt et felt på 21 finalister ud af de i alt 1200 ansøgere fra 162 lande. Og for første gang er det med dansk islæt, idet både Sofie Blakstad bag Hiveonline, der hjælper microvirksomheder i blandt andet Afrika med adgang til lån og markeder, de normalt ikke kan nå selv, og Anna-Sophie Hartvigsen, der med sit initiativ Female Invest uddanner kvinder i investeringer og økonomi, så de kan mindske det økonomiske kønsskel, der desværre stadig eksisterer, er blandt finalisterne.

I juni bliver de syv samlede prismodtagere, en fra hver region, i dette års ‘Women’s Initiative’ offentliggjort. De vil hver modtage 100.000 dollars, økonomisk og strategisk rådgivning, medie- og netværksmuligheder og en plads på et lederkursus på INSEAD, en af verdens førende handelshøjskoler.