Det er svært at finde plads til andet lige nu end Corona, der har ramt den danske modebranche som “en perfekt storm,” som DM&T-direktør Thomas Klausen formulerer det. Men selvom virksomhederne, butikkerne, leverandørerne, de selvstændige, iværksættere og alle derimellem kæmper for deres egen overlevelse lige nu, er der i lyset af den hærgende Covid-19-epidemi også vokset en helt ny og blomstrende vilje og lyst til at hjælpe andre og give tilbage.

Det ser vi ikke bare i form af initiativer som produktionen af værnemidler, der doneres til sundhedsmyndighederne, eller økonomiske donationer til udsatte mennesker og erhverv, der er ekstra hårdt ramt. Vi ser det også i form af et stigende antal nye velgørende tiltag, som ser mod nogle af de visioner og målsætninger, vi havde inden krisen – og som vi forhåbentlig stadig har, når det hele er overstået. For når verden går i undtagelsestilstand, former det også et stærkere fællesskab og giver anledning til at se indad og huske på, hvad der virkelig betyder noget. Det gælder ikke mindst klimaet, hvis udfordringer jo ikke er sat på pause på grund af Corona, men som mange frygter bliver overset i denne tid.

Og netop derfor har vi i denne uges korte opsamling valgt at give plads til både Coronarrelaterede historier og dem, der ikke nødvendigvis handler om hverken værnemidler, virus eller hjælpepakker, men som alligevel skal ses i lyset af den tilstand, branchen befinder sig i lige nu. For det skal der også stadig være plads til.

Læs ugens korte modenyheder herunder.

Baum und Pferdgarten fejrer Earth Day med capsule-kollektion

Selvom Coronakrisen raser derudaf, skal vi ikke glemme den anden store krise, vi også står overfor: klimakrisen. Det husker Baum und Pferdgarten os på med et nyt støtteinitiativ ved navn ’UND Breathe’. I anledning af dette års ’Earth Day’, som finder sted den 22. april, vil brandet lancere en lille bæredygtig capsule-kollektion bestående af otte forskellige styles. Styles, som er i GOTS-certificeret økologisk bomuld og printet med et ’Cloudy Blue Sky’-digitalprint, som er en mere miljøvenlig printmetode. Målet er at sætte fokus på noget, vi ofte tager for givet – ren luft. Gennem kollektionen vil Baum und Pferdgarten donere ti euro per solgt style i hele 2020 til Rådet for Grøn Omstilling.

“Vi vil gerne skabe opmærksomhed omkring luftforurening ­– men samtidig holde fokus på de løsninger, der er tilgængelige. Vores industri har en kæmpe påvirkning på miljøet, og vi bliver nødt til konstant at revurdere alle dele af vores værdikæde. Nogle af vores kernefokusområder er at skifte til transportmuligheder, der har et mindre aftryk, hvor end det er muligt, og samtidig lægge pres på vores producenter om at  skifte til vedvarende energikilder. Skridt for skridt bevæger vi os med en mere bæredygtig modeindustri,” lyder det i en pressemeddelelse fra Rikke Baumgarten og Helle Hestehave, der allerede i november sidste år løftede sløret for nogle af de grønne mål, brandet har sat sig frem mod 2024.

UND Breathe-kollektionen er tilgængelig allerede nu på brandets hjemmeside.

Núnoo sætter fokus på de oversete

Og vi fortsætter med de vigtige initiativer, som vi ikke må glemme i Coronakampens hede herhjemme. Núnoo vil i dag klokken 11 holde en lille onlineauktion på deres Instagram for at samle penge sammen til den indiske NGO Hanshi Khushi, som hjælper indiske handikappede teenagers på et børnehjem i Kolkatta i Indien. Det er et miks af udvalgte Núnoo-samples, som kommer senere på året, samt en række af stifternes egne ting fra brands som Prada, Balenciaga og Ganni. Auktionen slutter klokken 20 og alle som byder får direkte besked. Brandet har støttet Hanshi Khushi de sidste to år fast hver måned, men nu vil de gerne gøre endnu mere for at hjælpe:

“Der er ingen tvivl om, at Núnoo er ramt på omsætningen på grund af Corona. Vi har sendt størstedelen af vores medarbejdere hjem på statens støtteorden. Alt vores B2B-aktivitet er næsten totalt stoppet med undtagelse af meget få samarbejdspartnere. Vi oplever, at rigtig mange udskyder deres betalinger og aflyser deres ordrer. Det er en skræmmende situation, men vi gør alt, hvad vi kan for at skabe en mindre omsætning via vores webshop for at kunne betale et minimum af vores udgifter. Men samtidig føler vi også et ansvar for at vise overskud i denne svære situation. Danmark er et privilegeret land, jeg har mine børn hjemme, og vi passer godt på hinanden. Det er en helt anden situation i Indien, hvor vi har næsten alt vores produktion. Det er så vigtigt at hjælpe hinanden i en krisetid. Bare en god nyhed hver dag giver ekstra styrke til at komme videre,” fortæller medstifter og Head of Sales & Marketing Pia Silfen-Jensen til Fashion Forum om initiativet.

Modepodcast kaster lys på branchen i en krisetid

Mads Nørgaard og Anne Christine Persson, der står bag modepodcasten Afklædt, har i lyset af den nuværende Coronakrise – og det faktum, at den rammer modebranchen ekstraordinært hårdt – valgt at rydde deres sendeflade for at lave en ‘Coronaspecial’ af deres nye format. Og det er en stærk kildeliste, som de to Dansk Modeleksion-forfattere har samlet. I episoden taler de med en ærlig Jens Obel, CEO i DK Company, som fortæller om koncernens udfordringer og løsninger – og hvordan det var at opsige 125 medarbejdere. Derudover er både chefredaktør på Elle Cecilie Ingdal og medstifter af Social Zoo Hannah Løffler gæster.

Afsnittet kan høres på Podimo.

byBiehl prøver nye løsninger i lyset af Coronaepidemien

I midten af marts fortalte stifter af smykkemærket byBiehl Charlotte Biehl i et interview med Fashion Forum, at hun i lyset af Coronakrisen har besluttet at sætte stærkere ind på de digitale kanaler. En strategi, der både handler om at engagere og komme tættere på kunderne, men også om at vise, hvordan en smykkevirksomhed stadig kan være relevant midt i en krise, hvor smykkekøb kan virke overflødige. Nu er brandet så klar til at løfte sløret for et af de nye digitale initiativer, det vil medbringe. byBiehl lancerer i dag en række virtuelle shopping events, hvor kunder tilbydes private onlinesessions, hvor Charlotte Biehl selv vil guide og rådgive til det personlige smykke. Målet er at kunne tilbyde samme service, som normalt stilles til rådighed i byBiehls to flagship butikker i København og Aarhus. Butikker, der nu har været lukket i over tre uger.

”Det er vigtigt fortsat at være relevante, når krisen er ovre og det er netop initiativer som dette, der forhåbentlig er med til at fortsat at gøre os relevante for vores kunder,” fortæller Charlotte Biehl. 

Diesel melder sig ind i Coronakampen

Coronakrisen har allerede på nuværende tidspunkt medført stor grad af samfundssind hos mange, heriblandt modebranchen, der står bare en lang række støtteordninger. Seneste på listen er OTB group, der står bag brands som Diesel, Maison Margiela og Marni. I hele april har koncernen forpligtet sig til at donere ti procent af onlinesalget for de tre ovenstående brands til kampen mod Coronavirus. Nærmere bestemt vil pengene gå til non-profit organisationen OTB Foundation, som vil stå for at blandt andet at indkøbe og distribuere nødvendige beskyttelsesmidler til sundhedspersonale på tværs af Italien.

The North Face støtter naturorganisationer

I mere end 50 år har The North Face været en stor fortaler for udforskning af naturen med sit speciale i outdoor tøj, sko og tilbehør. Men mens muligheden for at nyde naturen med rette er sat delvist i bero lige nu, står de organisationer, hvis levebrød det er at muliggøre og fremme disse naturudforskninger, overfor en  stor økonomisk udfordring. Af denne grund har The North Face besluttet at donere én million euro til The Explore Fund til hjælp for forskellige europæiske organisationer og naturprojekter. En fond, som siden 2010 har støttet hundredevis non-profit organisationer, der arbejder indenfor netop naturudforskning og -bevaring, og hvorigennem virksomheden nu vil arbejde tæt sammen med nationale og lokale embedsmænd for at fordele midlerne til de områder, hvor behovet er mest kritisk. Derudover har virksomheden forpligtet sig til at donere deres europæiske TV-annonceplads i Europ, nærmere bestemt UK og Tyskland, i hele april måned til sundhedsmyndighederne for dermed at hjælpe dem med at henvende sig til befolkningen.

“Dette er en meget vanskelig tid for alle, men dem, som står overfor den største udfordring, er de som hver dag sætter deres liv i fare i kampen mod Covid-19. Vi føler et ansvar og er stolte over, at vi har mulighed for at benytte vores ressourcer til at støtte disse helte og på den måde deltage i den globale indsats for at bakke op om dem, der har brug for det,” siger Arne Arens, præsident for The North Face, i en pressemeddelse om tiltaget.

Minimum med hjælpende hånd til de fysiske forhandlere

Det ikke kun via produktionen af værnemidler, at modebranchen udviser samfundssind lige nu. Det  er også via støtteordninger til branchekollegaer. Og en af dem er Minimum, der har besluttet at allokere 40 procent af Minimum og Moves’ onlineomsætning til deres fysiske forhandlere på tværs af markeder. Det sker gennem deres nye fælles kampagne ’United we stand’, som handler om at minimere de økonomiske konsekvenser, butikkerne lider under, og som er inspireret af et lignende tiltag fra brandet Elsk.

“Hos Minimum er vi helt bevidste om, at krisen rammer vores forhandlere først og hurtigst. Butikkerne er vores ilt, og vi er dybt afhængige af, at også de kan trække vejret. Derfor stiller vi blandt andet hele vores lager til rådighed for vores forhandlere. Også selvom det er på bekostning af vores egen indtjening,” siger Peder Tang, stifter og ejer af Minimum, som også – på trods af at virksomheden selv er ramt hårdt af krisen – vil hjælpe via forlænget kredittid, rabatter på kommende kollektioner og tilpasninger til hvert enkelte marked.