CORONA

Minimum: “Det er som en frontal kollision uden at have set den modkørende bil”

CEO i Minimum Steen Engelbrecht fortæller om salg, der lige nu føles som at trække vejret gennem et sugerør, om at takle uvisheden og om behovet for lederskab midt i en krisetid.
27.03.2020 ∙ af Sofie Ringtved Jensen
Foto: Minimum

Vil du sætte ord, hvordan situationen ser ud hos jer lige nu?

“Tirsdag den 10. marts 2020 havde vi hos Minimum A/S bestyrelsesmøde. Efter seks måneders intenst arbejde med at sende virksomheden i en ny retning kunne vi med stor tilfredshed præsentere et regnskab for årets to første måneder, der allerede lå pænt over det budgetterede årsresultat. Corona var naturligvis på agendaen. Vores fokus var på, at produktionen i Kina var på vej til en normalisering, men at vi kunne være lidt bekymret for, hvad det kunne have af effekt på en indsalgsrunde i april måned, og at der havde været forstyrrelser af salget i Italien.

Nu, to og en halv uge senere, virker det næsten surrealistisk.

Dagen efter mødet lukkede Italien alle butikker, som de første, og siden er alle væsentlige markeder syd for Frederikshavn fulgt efter. Fortsætter nedlukningerne over hele Europa bare få uger længere, er butikkernes kæmpe lagre tæt på værdiøse. Og dét værditab kombineret med manglende omsætning vil føre til massive butikslukninger. Det vil omgående sprede sig til leverandørerne i form af kundeordrer, der er indkøbt til, men som ikke kan leveres, store værditab på vores lagre og forventeligt meget store debitortab. Konsekvenserne er ganske enkelt uoverskuelige. Butikkerne er vores ilt, og lukker man for ilten, så ved vi alle, hvad der sker. Hvis nogen tænker, at online må tage over, så er realiteten, at de også oplever tilbagegang i disse dage og annullerer ordrer.”

Hvordan har I konkret grebet situationen an? Både i forhold til jeres egen virksomhed og jeres medarbejdere, men også det økonomiske aspekt?

“I situationer som denne er der brug for lederskab. Der er brug for, at vi viser, hvad vi står for som virksomhed og som personer. Fortsætter alle med at stoppe deres betalinger, annullere ordrer, nægte modtagelse af varer og så videre, så sætter vi selv tingene i stå, og det er ikke, hvad man kan forvente af vores lederskab. Hos Minimum har vi valgt at følge regeringens opfordring. Vi har frivilligt og kollektivt reduceret lønnen i tre måneder og sendt kollegaer hjem på lønkompensationspakken, men bevidst valgt ikke at afskedige nogen.

Vi gør ikke ovenstående, fordi vi har en stor pengetank i ryggen – for det har vi ikke – men fordi vi mener det, når vi omtaler vores fællesskab med kollegaer, kunder og leverandører som partnerskab eller familie. Og i vores familie prøver vi i første omgang at løse tingene i fællesskab.

Virkeligheden på den anden side af dette bliver en anden, end den vi kender, og derfor skal vi også være anderledes. Vi er derfor smertefuldt bevidste om, at tiden vil komme, hvor vi også må afskedige eller det, der er værre. Og undertegnede risikerer at fremstå naiv til den tid, men den risiko må jeg tage.”

Hvis man ser konkret på salg, hvad er status så? 

“Lige nu er det som at trække vejret igennem et sugerør. Onlinerne er fortsat aktive og nogle få butikker ligeså, men den seneste uge har været noget, der ligner ti procent af sidste år. Resten af denne sæson er helt væk. Det store spørgsmål er, hvad der kommer på den anden side, og der kan være alt fra indeks 90 til 75.”

Hvad har været og er de mest kritiske udfordringer, I møder lige nu, og hvordan takler I dem?

“Jeg ser 3 kritiske forhold; 1. Cash flow. Vi har alle regninger for millioner af kroner, der skal betales hver uge. Stopper cash flowet fra butikkerne, fordi de er lukkede, så får det fatale konsekvenser relativt hurtigt i hele branchen. Vi har fået udvidet vores reserver med hjælp fra både bank og efter god dialog med leverandørerne, men det er klart, at der er en grænse for, hvor længe det kan fortsætte. 2. Dernæst uvisheden. Den helt ekstremt hurtige opbremsning gjorde, at det var umuligt at forberede sig. Det er som en frontal kollision uden at have set den modkørende bil. Og samtidig kender vi ikke tidshorisonten. Det er derfor vanskeligt med overskuelige scenarier, når vi ikke ved, om nogle markeder åbner igen slut april, i juni eller først til efteråret. Det gør effektiv planlægning vanskelig. 3. Hjælpepakkerne skal justeres. Regering og folketing har vedtaget historiske hjælpepakker, og det er jeg sikker på, at alle berørte er taknemmelige for. Men de er bogstaveligt talt vedtaget hen over natten er er derfor naturligvis ikke gennemarbejdede og gennemtænkte. Der er simpelthen brug for justeringer.”

LÆS MERE OM MODEBRANCHENS BEHOV FOR JUSTEREDE HJÆLPEPAKKER HER

Modebranchen i opråb til politikerne: hjælpepakker bør justeres