Krisetiden, vi står midt i, er altoverskyggende og har enorme konsekvenser for alle. Stadigt flere fabrikker og arbejdspladser lukker ned og dem, der kan arbejde hjemmefra, gør det. Det gør vi også her på redaktionen. Men vi er på arbejde og vil gerne høre fra jer. Da vi startede Fashion Forum for i år ti år siden, var den grundlæggende tanke at skabe en platform, et medie, hvor modebranchen kunne videndele. Videndeling er om muligt vigtigere end nogensinde før. Lad os høre og dele, hvordan I håndterer forsinkede produktioner og kollektioner, annullerede ordrer, lukkede butikker, ansættelsesforhold, e-commerce, øget digitaliseret indsats, udskudte og aflyste arrangementer. Alt det, vi ved, I arbejder i døgndrift på at løse. Ved at dele erfaringer kan vi hjælpe hinanden og vores branche til at stå krisen igennem og komme ud på den anden side. I kan få fat i os lige her.

Herunder kan du læse nogle af ugens andre modenyheder – dem er vi selvfølgelig også stadig åbne for.

Carla Christine Bruus Aagaard-Strube
Chefredaktør

Gør-det (næsten) selv-fashion

Det unikke rykker i modebranchen for tiden. Som et modsvar til den hurtige modes ensretning. Fra made-to-measure til upcycling, som vi har set vokse sig større og større i form af brands som danske (di)vision og svenske Rave Review, der begge debuterede på kalenderen til seneste modeuge i København. Den selvgjorte, one-of-a-kind-strategi er Wood Wood og stifter Karl-Oskar Olsen også med på. I en såkaldt ‘paint splatter’ denim minikollektion af jeans og denimjakker har stifteren – som man har kunne følge på hans Instagram – leget med at personliggøre det ellers lookmæssigt fastlåste sæt med forskellige malingsprøjt. Håbet er, at den tid, der er gået ind i den kreative tilblivelse og malingleg, i sidste ende også forlænger tøjets levetid og glæde i garderoben. (MM)

Kollektionen er allerede nu at finde på Wood Woods egen hjemmeside, i brandets butikker og i udvalgte forretninger.

Wood Wood.

Flere materialefremstød fra H&M

Det er efterhånden mere reglen end undtagelsen, at H&M for hver Conscious Exclusive-kollektion, brandets high end bæredygtige linje, lancerer op til flere nye materialer. Og SS20-kollektionen er ingen undtagelse. Kollektionen, der er inspireret af det glamourøse univers omkring Le Train Bleu, et nattog som kørte fra Calais til Côte dAzur i 1920’erne, indeholder for eksempel CIRCULOSE ®, et materiale lavet af genanvendte tekstiler, og RENU™, som er genanvendt polyester. Foruden selvfølgelig tekstilrester fra tidligere kollektioner, som får nyt liv gennem den glamourøse kollektion, der tæller bal- og minikjoler og detaljer som flæser og plisserede ærmer. (MM)

Kollektionen bliver lanceret den 26. marts i udvalgte forretninger, for eksempel flagskibsbutikken på Amagertorv i København, og på brandets hjemmeside. 

H&M.

LVMH-prisen har valgt deres finalister

Det var en stor og glædelig nyhed, da Emilie Helmstedt og hendes eventyrlige farveeksplosion af et mærke i februar fik æren af at være blandt de tyve nominerede til LVMHs Young Fashion Designer Award. Det betød en semifinaleplads og en tur til Paris’ modeuge for at overbevise et internationalt dommerpanel om, at hun skulle være blandt de otte finalister, der skal dyste om en pengepengepræmie på 300.000 euro, svarende til over 2,2 millioner danske kroner, samt et ét-årigt skræddersyet mentorprogram med personer i LVMH-koncernen. De blev offentliggjort tidligere på ugen – desværre uden Helmstedt blandt de udvalgte. Men selvom hun ikke nåede gennem nåleøjet og til finalen, er det et kæmpe skulderklap for et ungt, dansk brand at komme i så godt og internationalt selskab – og på mange måder det første skridt mod den internationale succes, brandet har potentiale til at opnå. (MM)

Udskudt modefejring

Hvis du også gik og glædede dig til at se, hvem der ville efterfølge Monies som årets brand, Stine Goya som årets designer eller forfatter Sara Omar som årets kvinde til dette års Elle Style Awards, har det desværre længere udsigter. Det årlige prisshow er nemlig – ligesom Copenhagen Fashion Summit, Global Change Award og stort set alt andet – blevet udskudt på grund af corona-virussen. (MM)

Elle Styles Awards 2020 finder sted den 21. august 2020.

Nike og H&M mest populære blandt danskerne

YouGov har analyseret danskernes holdning til highstreetmærker i en stor undersøgelse. Den viser for eksempel, at Nike er det mærke, som danskerne har det bedste indtryk af – skarpt forfulgt af Adidas og Levi’s. Her det primært kvindernes positive holdning til den amerikanske sportsgigant, der trækker dem op på en samlet førsteplads. For blandt mændene er det Levi’s, der er topscoreren. Undersøgelsen viser også, at H&M scorer højest, når det kommer til værdi for pengene. Og det er nok også en af årsagerne til, at H&M også scorer højest i spørgsmålet omkring, hvilket mærke forbrugerne vil overveje at købe næste gang. Undersøgelsen viser desuden også, at danske mærker som Mads Nørgaard, Hummel og Selected har en fin position blandt hjemlandets forbrugere. Du kan se hele undersøgelsen her. (MM)