Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
INNOVATION & BÆREDYGTIGHED

Baum und Pferdgarten tager hul på CSR-arbejdet: “Vi stræber efter ikke at være en byrde for vores planet”

Med sit 25 års jubilæum i sigte har Baum ud Pferdgarten sat sig en række mål, der indebærer både leverandører, materialer og cirkularitet frem mod 2024.
Med sit 25 års jubilæum i sigte har Baum ud Pferdgarten sat sig en række mål, der indebærer både leverandører, materialer og cirkularitet frem mod 2024.

“Vi ønsker at samarbejde og give indsigt i vores handlinger for at opfordre til transparens på tværs af hele branchen. Gennem tillid og åbenhed kan vi vise og ikke bare fortælle, hvordan vi vil skabe en bæredygtig balance mellem vores handlinger og planetens fremtid. Ved at bruge færre ressourcer, hvor det er muligt, stræber vi efter ikke længere at være en byrde for vores planet.”

Sådan lyder det fra CEO Teis Bruun og kreative direktører Helle Hestehave og Rikke Baumgarten, der i dag har løftet sløret for en ny bæredygtig strategi for Baum und Pferdgarten. En strategi, der tager udgangspunkt i FNs 17 Verdensmål som en ramme for brandets nye fokusområder i de kommende års udvikling mod en mere miljøvenlig forretning. Ifølge brandet selv, arbejdes der med alle 17 mål, men fire af dem er specielt udvalgt på baggrund af en vurdering af, at det er her, at Baum und Pferdgarten kan have den mest direkte påvirkning, og hvor de kan yde de mest betydningsfulde bidrag til hele branchens transformation.

Nærmere bestemt er det mål nummer 6, Rent vand og sanitet, nummer 10, Mindre ulighed, nummer 12, Ansvarligt forbrug og produktion og nummer 15, Livet på land.

Fem år til at mindske fodaftryk

Ligesom så mange andre før dem, har Baum und Pferdgarten altså også indset, at det på trods af store ambitioner, ikke er et spørgsmål om at skabe en bæredygtig virksomhed fra den ene dag til den anden. Med de fire verdensmål in mente har de derfor valgt at fokusere på nogle specifikke områder i virksomhedens værdikæde og udarbejdet en konkret handlingsplan med tre forskellige tidshorisonter inden deres 25 års jubilæum i 2024.

Det gælder blandt andet et ønske om at gøre deres materialeforbrug mere miljøvenlig inden 2024, hvilket både dækker over en ambition om at sænke brugen af konventionel viskose og bruge 80 procent bæredygtige cellulosefibre i stedet. At erstatte al bomuld med enten økologisk eller genanvendte alternativer og udelukkende bruge syntetiske tekstiler som polyester og nylon, hvis de er genanvendte. Også for 2024 er det målet, at samtlige leverandører skal leve op til en række kemiske krav, der svarer til dem i OEKO-TEX® Standard 100, samt at al information om virksomhedens tekstilleverandører skal gøres offentligt tilgængeligt på Baum und Pferdgartens hjemmeside. For at øge mængden af genanvendte materialer, vil der desuden initieres et take back-system inden 2024, som vi allerede kender fra mærker som H&M, Filippa K og Ganni.

På lidt kortere sigt, inden 2020, har Baum und Pferdgarten sat sig for at underskrive Ellen MacArthur Foundations plastikbekæmpelsesprogram – og dermed slå sig til branchekollegaerne Samsøe Samsøe, Ganni, Stine Goya med flere – og nå målene inden 2024, ligesom at de vil sikre at alle deres leverandører har underskrevet deres Code of Conduct og Menneskerettighedspolitikker inden 2020. For 2022 skal der desuden udarbejdes en Care & Repair-guide, som skal være tilgængelig for alle brandets kunder i ønsket om at forlænge tøjets levetid.

“I løbet af de næste fem år er det vores ambition at forbedre vores virksomhed og arbejde mod at sænke vores fodaftryk til gavn for både mennesker, planet og dyr,” skriver Baum und Pferdgarten videre om deres nye strategi på deres hjemmeside.

Du kan læse mere om deres nye strategi og konkrete mål her.

LÆS OGSÅ:

Baum und Pferdgarten udvider ejerkredsen: frasælger 51 procent af virksomheden