“Vi er blevet et internationalt nichebrand, der appellerer til kvinder i hele verden. Vi er glade for, at Verdane deler og støtter vores værdier og visioner for Baum und Pferdgarten. Kombineret med deres omfattende erfaring indenfor online retail og det faktum, at Verdane nu også holder til i København, gjorde beslutningen om vores fremtidige partner meget nem. Vi ser frem til at tage Baum und Pferdgarten til det næste niveau med dette nye, stærke partnerskab.”

Sådan lyder det i en pressemeddelelse fra Teis Bruun, CEO hos Baum und Pferdgarten, som netop har løftet sløret for en stor nyhed for den danske virksomhed. De har solgt 51 procent af aktierne til investeringsvirksomheden Verdane. En virksomhed, der specialiserer sig som vækstpartner for tech-funderede virksomheder i Nordeuropa. Målet med partnerskabet er da netop også at sætte skub Baum und Pferdgartens online vækst – og herunder især med øjnene rettet mod udlandet.

“Fremadrettet fortsætter vi vores internationale ekspansion med et særligt fokus på det amerikanske marked, hvor vi i sommer grundlagde Baum und Pferdgarten Inc. med base i New York. Vi vil have et fortsat og øget fokus på online retail internationalt, hvor vi planlægger lanceringen af ​​vores japanske site i oktober – og der er mere på vej,” fortsætter Teis Bruun.

Vækstpotentiale både online og offline

Det nye partnerskab medfører, foruden en udvidelse af ejerkredsen, ikke nogle ændringer i driften af virksomheden. De to kreative direktører og stiftere Helle Hestehave og Rikke Baumgarten fortsætter som hidtil, det samme gør Teis Bruun, der fortsat skal sidde i direktørstolen. De resterende 49 procent af aktierne forbliver i hænderne på henholdsvis Teis Bruun, der før havde 80 procent sammen med Bjørn Bruun, og Helle Hestehave og Rikke Baumgarten, som delte 20 procent. Hvordan aktierne her fordeler sig, oplyses ikke, men i samme ombæring har tidligere medejer Bjørn Bruun solgt sin andel af virksomheden.

For Verdane bunder beslutningen i et ønske om at investere i en virksomhed, der rummer stort internationalt potentiale – allerede nu stammer størstedelen af Baum und Pferdgartens salg fra lande udenfor Skandinavien – og herunder er det især den online tilstedeværelse, der skal styrkes:

“Helle, Rikke, Teis og hele Baum und Pferdgarten-teamet har bevist deres evne til at balancere forretning med design. Designprocessen er meget struktureret med et stærkt fokus på håndværk og det unikke Baum und Pferdgarten brand-DNA. Vi ser stor efterspørgsel på eksklusivt dansk mode internationalt. Der eksisterer et signifikant vækstpotentiale i både online og offline salg, og vi vil kunne støtte Baum und Pferdgarten i deres fortsatte arbejde for at opbygge deres digitale og e-commerce kapaciteter,” udtaler Verdanes Principal, Martin Welna, der står i spidsen for virksomhedens kontor i København, som blev oprettet i 2018. Han fortsætter:

“Det vil være en stor prioritet for os at sikre, at Baum und Pferdgarten kan levere en omnichannel-oplevelse til et voksende antal kunder, som søger kvalitetstøj, der har en længere levetid for at gøre forbrugernes adfærd mere miljømæssigt bæredygtigt. Vi mener, at et eksklusivt brand som Baum und Pferdgarten skal have en stærk tilstedeværelse både offline og online. Virksomheden har en imponerende kundeliste, der tæller premium stormagasiner og vigtige internationale engrossalgskunder, hvilket understreger deres styrke og stærke markedsposition,” siger han afsluttende.

Verdane har foruden Baum und Pferdgarten også investeret i andre modevirksomheder, herunder Boozt.com i 2012, hvilket, ifølge Verdane selv, fik onlineforhandlerens omsætning til at stige fra 100 millioner kroner til 2 milliarder mellem 2012 og 2018. Derudover indeholder deres kundeportefølje virksomheder som Caliroots, EasyPark, Freespee, inRiver, Lingit og Scanmarket. Verdane har 45 medarbejdere, som arbejder i virksomhedens kontorer i Berlin, København, Helsinki, London, Stockholm og Oslo.

LÆS OGSÅ:

Baum Und Pferdgarten løfter bundlinjen i nyt regnskab