Endnu et luksusmærke til Danmark, Han Kjøbenhavn vinder webpris, og Ganni på amerikansk TV
Det italienske smykkehus Bvlgari åbner flagskibsbutik i København, Han Kjøbenhavn tildeles tre priser under dette års Lovie Awards, Ganni har en ny fan i Hollywood, og Envii gentager samarbejdet med Freja Wewer.Hvad der i sidste uge var en by fyldt med liv i forbindelse med afholdelsen af C40-klimatopmødet, hvor borgmestre fra 49 af de mest indflydelsesrige byer i hele verden mødtes for diskutere, hvordan man på byniveau kan være med til at stoppe klimaforandringerne, er København – og resten af landet – i denne uge gået i velfortjent efterårsferie-hi. Men tager man de internationale briller på har ugen budt på flere interessante nyheder fra modefronten.
Herunder kan vi ikke komme udenom nyheden om, at den amerikanske stat Californien i denne uge har forbudt al produktion og salg af ægte pels. En beslutning, der er den første af sin slags på statsplan, men som dog også kommer i forlængelse af en lang række lignende udspil, heriblandt fra den californiske by San Fransisco, der tog skridtet i marts sidste år, men også fra adskillelige store modehuse de seneste år, herunder Burberry, Gucci og Versace. Hvad denne udvikling præcist kommer til at betyde for pelsbranchen vides endnu ikke med sikkerhed, men der er vist ikke nogen tvivl om, at de går hårdere tider i møde.
Og vi bliver i USA med den noget mindre, men dog stadig nævneværdige nyhed om Gannis seneste ’Ganni Girl’-rekruttering – som britisk Vogue så fint formulerer det. Den australske Hollywood-skuespillerinde Margot Robbie, der lige nu er på alles læber grundet hendes roller i filmene ’Once Upon a Time in Hollywood’ og ’Bombshell’, havde nemlig valgt at iføre sig en bordeaux læderkjole fra det danske mærkes SS20-kollektion under sin nylige optræden på nationalt amerikansk TV i bedste sendetid i The Ellen Show – side om side med sine medskuespillerinder Nicole Kidman and Charlize Theron, vel at mærke. En promovering, der må siges at falde godt timingmæssigt for Ganni, der netop nu står midt i en stor amerikansk satsning, der betyder, at de åbner deres første butik i New York i dag og en i L.A. den 25. oktober. Og så er der vist ikke så meget andet at sige om det end at citere Vogue UK igen:
“Ganni’s world domination continues.”
Læs nogle af ugens øvrige korte modenyheder herunder.
Han Kjøbenhavn hyldes for nyt webunivers
Han Kjøbenhavn er kendt for ikke bare deres karakteristiske stil, der byder på både masser af kant, skævhed og referencer til samfundets rå ydersider, men også for deres evne til at overføre denne stil til alt fra deres show-setups til deres webshop. Sidstnævnte har da også i denne måned høstet brandet en stor anerkendelse ved den årlige prisuddeling The Lovie Awards, der hædrer europæiske platforme og digitale medier. Hjemmesiden, der blev lanceret i år i samarbejde med designbureauet Hello Great Works, har fået i alt tre priser indenfor kategorierne ‘Bedste Design Æstetik’, hvor de både vandt guld samt en ’People’s Choice Award’, og ’Retail og Shopping’, hvor de gik med en ‘sølvmedalje’.
“Vi har arbejdet meget med, hvordan man kan innovere og skabe en hjemmeside, der både er kompromisløs i sit kreative udtryk og samtidig udfylder sin funktion som e-commerce platform,” siger stifter og kreativ direktør Jannik Wikkelsø Davidsen om den nye side i en pressemeddelelse.
Endnu et luksusmærke satser på Danmark
Det italienske smykkehus Bvlgari, der blev stiftet i 1884 i Rom, men som i dag ejes af LVMH- gruppen, har besluttet at se mod Skandinavien. Og som første destination på deres nordiske udvidelse har de valgt Danmark, nærmere bestemt København. Bvlgari åbner nemlig flagskibsbutik i Illum, så også de danske kunder – og stigende antal turister, der besøger byen for at se nærmere på det efterhånden omfattende udvalg af internationale luksusmodehuse – kan se nærmere på mærkets karakteristiske farverige smykker. Butikken vil både byde på en række af Bvlgaris mest populære kollektioner i high-end-kategorien, men også nogle af de mere minimalistiske og tilgængelige produkter, som de mener passer godt til det danske marked, herunder deres B.ZERO1-kollektion med Bella Hadid som kampagnemodel.
Den nye 75 m2-store Bvlgari-butik er designet af Peter Marino og vil blive placeret i stueetagen i Illum. Den officielle åbningsdato er stadig ikke offentliggjort, men den forventes at slå dørene op i løbet af november.
Freja Wewer og Envii følger op på unisex-succes
I årets spæde begyndelse kom nyheden, at Instagram-darling Freja Wewer havde indgået samarbejde med det danske brand Envii om en kollektion af unisex-styles. Et samarbejde, der foruden de åbenlyse influencer-strategiske fordele, også handlede om, at Freja Wewer, ifølge Envii, er en god repræsentant for netop den type forbruger, de har i sigte. Nu følger parterne så op med endnu en kollektion. Denne gang er der også tale om tøj, der er henvendt til både damer og herrer, men som også, med brandets egne ord, “er mere vovet og feminin end den tidligere, dog stadig med signifikante unisex-styles, som efterhånden er blevet et unikt kendetegn for Freja Wewer.”
Den nye kollektion består af 25 styles og lanceres i alle Envii-butikker samt online fredag den 25. oktober.
Der er et nyt børnetøjsbrand i byen
Influencer, tidligere blogger, forhenværende digitalredaktør på Elle.dk og mor til to Laura Lawaetz har i denne uge løftet sløret for sit nyeste projekt, et børnetøjsmærke ved navn Lalaby. Et mærke, der er udviklet i samarbejde med hendes moster Grith Gerner, som de sidste otte år har været designer hos Masai. Brandet, der vil tilbyde tøj til børn i alderen 0-4 år, er skabt med tanke for miljøet med materialer som 100 procent kashmir og GOTS-certificeret økologisk bomuld, der er produceret med ambitionen om at kunne holde i mange generationer frem.
Lalaby lanceres officielt til november i år.
Danske giganter vil uddanne nye detailtalenter
Hvad gør man, hvis man synes, der mangler talent på markedet indenfor et specifikt fagfelt? Man tager sagen i egen hånd og starter sin egen uddannelse. Og det er netop, hvad nogle af Danmarks største detailgiganter, herunder blandt andre Bestseller, Salling Group, Arla og Jysk, har gjort. I samarbejde med Aarhus Universitet, hvor den nye kandidat kommer til at foregå, står de bag uddannelsen Commercial and Retail Management, der bliver den første af sin slags herhjemme. Målet er at specialisere nye talenter i at imødekomme udviklingen inden for detailhandlen i dag, som er udfordret af både digitalisering og øget global konkurrence. Her kommer virksomhederne til at spille en aktiv rolle gennem både forelæsninger, projektforløb og kandidatafhandlinger, ligesom at vil stå for at stille studiejob til rådighed for de nye studerende.
Den nye kandidatuddannelse starter officielt næste sommer og bliver tilkoblet School of Business and Social Sciences, som hører under Aarhus Universitet. Læs mere om uddannelsen her.