Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
COPENHAGEN FASHION WEEK SS20, INNOVATION & BÆREDYGTIGHED, MODEUGE

“Den bæredygtige agenda bliver mere og mere vigtig i indkøbernes valg af brands”

Revolver har denne sæson indført et nyt mærkningssystem, som skal øge det bæredygtige fokus på messen for både indkøbere og brands. Vi har spurgt tre udstillere, hvad de synes om initiativet.
Revolver har denne sæson indført et nyt mærkningssystem, som skal øge det bæredygtige fokus på messen for både indkøbere og brands. Vi har spurgt tre udstillere, hvad de synes om initiativet.

Det synes at ligge lidt mere til højrebenet, hvor man som tøjmærke kan sætte ind, hvis man gerne vil tage del i den stigende bæredygtige agenda i modebranchen. Men hvor begynder man, når man som modemesse også gerne vil støtte op, men ikke har en tøjproduktion, man kan omlægge? Materialer man kan udskifte? Det har Christian Maibom, stifter og kreativ direktør for Revolver, et bud på. For da messen onsdag morgen åbnede dørene til Øksnehallen, var det med en ny og mere synlig bæredygtig agenda.

Fra og med denne sæson har Revolver nemlig på både deres hjemmeside, i deres app og på selve standene valgt at ’mærke’ de udstillende brands med de af FNs 17 bæredygtighedsmål, som de arbejder med, så de besøgende nemmere kan afkode brandsenes miljøprofil og navigere rundt på messen derefter.

Og selvom det ikke var et tiltag, der havde overtaget Revolvers velkendte rå arkitektur og farvekoordinerede stande, var der alligevel tydeligt nyt under himlen, da vi fredag formiddag trådte ind på Øksnehallens stengulve. For overalt tittede små gule, grønne, blå og lilla firkanter op i hjørnerne og vidnede om, at bæredygtighed er ved at blive et uundgåeligt samtaleemne selv i modebranchen.

“Den bæredygtige agenda bliver mere og mere vigtig i indkøbernes valg af brands, se blot på Net-a-Porter, der har ansat indkøbere, som udelukkende arbejder med bæredygtige brands,” udtaler Christian Maibom, der allerede sidste sæson løftede sløret for nogle af sine mange bæredygtige tiltag og ambitioner. Han fortsætter:

“Vi ønsker med initiativet at hjælpe de brands på vej, som reelt er påbegyndt den bæredygtige rejse, ligesom vi diskret ønsker at hjælpe de indkøbere, der har fokus på dette emne.”

Aagés stand på Revolver med FNs mål på bagvæggen

Kan på sigt gøre en forskel

Og det er da også et velkomment tiltag og hjælp på vejen mod at få kommunikeret sit arbejde med både miljømæssig og social ansvarlighed. Det fortalte flere af sæsonens udstillere, da vi mødte dem på deres stand efter tre dages arbejde på den populære messe. En af dem var Designers Remix’ Anne Ørbæk, der som E-commerce & Customer Care Coordinator arbejder intensivt med brandets ambitiøse og voksende arbejde med bæredygtighed. Det gælder alt fra klimakvoter til projektet ’Designers Remix Preloved,’ hvor virksomheden tager brugt tøj retur, som derefter loopes ind i tøjproduktionen igen. Det havde udmøntet sig i tre af FNs bæredygtighedsmål, der lyste op på bagvæggen på den store stand: nummer 7, 12 og 13 med fokus på henholdsvis vedvarende energi, ansvarligt forbrug og klima.

“Vi synes, det er en rigtig god idé med Revolvers nye mærkningssystem. Det er ikke fordi, folk har spurgt så meget ind til det, men jeg fornemmer, at de lægger mærke til det, og at det er med til at sætte mere fokus på bæredygtighed her på messen. Og det er jo rigtig vigtigt,” fortalte Anne Ørbæk, for hvem det dog ikke er nødvendigt med mærkninger til at fremhæve deres indsats – det er et emne, de helt naturligt selv kommunikerer til de besøgende.

“Men jeg tror sagtens det kan få en stor virkning på sigt, både for indkøberne, som kan blive gjort mere opmærksomme på det, men også for os udstillere, som får anledning til at tage stilling til, hvilke mål vi egentlig lever op til – og gerne vil leve op til,” sagde hun videre.

Hos det stadig nye taskebrand Aagé, som får produceret deres lædertasker i Norditalien gennem den ansvarlige producent Dani Sustainable Leather, var der også farverige firkanter at spotte oppe i hjørnet af standen. Denne gang nummer 8, 11 og 12, hvor de første to handler om arbejdsforhold og bæredygtige bytiltag og det sidste – som de deler med Designers Remix – netop om ansvarligt forbrug. Men modsat før, har der her, ifølge medstifter Sara Dooleweerdt, været mange spørgsmål fra de besøgende om de nye mærkninger. Folk der var nysgerrige på, hvad det betyder – og dermed har de sat gang i en positiv dialog. Men om det reelt har gjort en forskel allerede denne sæson, ved hun ikke.

“Jeg tror til gengæld, at det på sigt kan gøre det nemmere for nogle af indkøberne og derved gøre en forskel. Så jeg håber, at Revolver bliver ved med at arbejde med det og udvikle på det, for det er et rigtig god initiativ,” siger hun.

Designers Remix’ stand på Revolver

Behov for mere kontrol

Det var dog ikke alle udstillere, der havde de genkendelige mærkninger på deres stand – hvad end det så er, fordi man ikke arbejder med bæredygtighed, ikke har ønsket at skilte med det eller simpelthen bare ikke har nået at sætte sig ind i FNs bæredygtighedsmål med den forholdsvis korte deadline, som Revolver gav. For hvert brand skulle på forhånd udvælge, hvilke mål de mente at leve op til, og derefter sende dokumentation herfor til Revolver inden messens påbegyndelse.

Det var da også tydeligt, at det er ret subjektivt, hvad man selv mener, det kræver at leve op til et FN-mål. Hvor nogle stande havde en eller to beskedne firkanter, havde andre stande nærmest alle 17 klistret på væggen. Om det så overhovedet er muligt at arbejde med dem alle, må være op til fortolkning. Men ikke desto mindre skabte det en anelse forvirring for indkøberne. Det fortalte Skall Studios’ Julie Skall, da vi besøgte brandets stand.

“Vi synes, at det er en rigtig god idé med den her mærkning. Især fordi det er en vejledning, der kommer fra Revolvers side og ikke fra os selv. Det er også rigtig fint at få fremhævet de mærker, der forsøger at gøre noget godt for vores branche og miljø. Men vi oplever også, at folk er blevet lidt forvirrede over udvælgelsesprocessen, når nogle stande har næsten alle mål sat op og andre kun har et par stykker,” sagde hun og tilføjede:

“Jeg tror ikke, det er realistisk at leve op til samtlige 17 mål, så troværdigheden bliver lidt tynd. Det bliver lidt mere useriøst, hvis udstillerne ikke bliver stillet til ansvar for de mål, de har valgt. Så jeg håber, Revolver vil fortsætte initiativet, men tror også der skal lidt mere kontrol til, hvis det virkelig skal kunne gøre en forskel,” forklarede Julie Skall, der stiftede brandet med sin søster Marie for fem år siden og fra dag ét har arbejdet med bæredygtighed – noget, som de normalt ikke ønsker at skilte for meget med. For som de sagde i vinters på Revolver, så er det for dem langt vigtigere at skille sig ud med deres designmæssige kvaliteter. Alligevel tager de imod Revolvers nye satsning med åbent sind – og arme:

“Alt der omhandler bæredygtighed, vil vi gerne vil bakke op om. Og jeg tror godt, det her kan gøre en forskel i længden – så Revolver skal helt sikkert bare blive ved.”

Læs også:

Revolver udvider til to integrerede messer