Tak for i år: 6 stærke interviews om bæredygtighed i 2018
Bæredygtighed har igen i år været et brandvarmt emne i modebranchen. Vi har samlet seks af de mest interessante refleksioner over emnet, som du bør læse eller genlæse, inden du tager hul på – et forhåbentligt grønnere – 2019.1. Er streetwear for cool til bæredygtighed?
Det er svært at tale om bæredygtighed i den danske modebranche uden at nævne verdens største topmøde indenfor emnet: Copenhagen Fashion Summit. Vanen tro er vi lutter øre og fuld af nysgerrighed, når internationale modeprofiler samles for at fortælle om deres syn på og viden om bæredygtighed – og foråret 2018 var ingen undtagelse. Her stillede vi blandt andet David Fischer fra Highsnobiety spørgsmålet: Hvorfor har streetwear-branchen ikke forfulgt bæredygtighed lige så målrettet, som resten af modeindustrien? Læs hans svar her.
2. Designers Remix: Vi er nødt til at agere bæredygtigt
Det er dog ikke kun Copenhagen Fashion Summit, der i dag illustrerer, hvor meget bæredygtighed efterhånden fylder i modebranchen. Også Copenhagen Fashion Week er blevet en oplagt platform for branchen at bevise, at de ønsker at gå en grønnere fremtid i møde. Det gælder blandt andre Designers Remix, der under modeugen i august kunne vise deres til dato mest bæredygtige kollektion. Men rejsen mod en mere ansvarlig tøjproduktion begyndte allerede tidligt hos brandet, og nu er cirklen tæt på at blive lukket. Læs det store interview med Charlotte Eskildsen her.
3. Designforskeren: “Hvis du køber noget værdifuldt, passer du på det”
Bæredygtighed er mange ting. Det blev endnu en gang tydeligt, da vi i slutningen af august interviewede Else Skjold, der er en af forskerne bag rapporten The Re-New Project, som er blevet til i samarbejde mellem Designskolen Kolding og Kopenhagen Fur. Kort fortalt er deres mål at foreslå pels som en mulig inspirationskilde for fremtidens – mere bæredygtige – forbrugsmønstre.
4. Carcel 1 år: “Det var stort at finde ud af, at det kunne lade sig gøre”
Det var også i sommeren 2018, at det danske brand Carcel, der især er kendt for sine strik lavet af kvindelige indsatte, kunne fejre sin etårs fødselsdag. I den anledning tog vi en snak med CEO Veronica d’Souza, der fortæller om brandets første år i en branche i forandring og om at kombinere ’smart business’ med lysten til at ændre verden – én strik ad gangen.
5. “Luksus er langtidsholdbar. Ikke knyttet til sæsoner”
Og apropos innovative metoder til etisk produktion, kunne vi i november i år også dele et interview med det færøske mærke Gudrun & Gudrun, der producerer sine strik i Peru og Jordan, hvor deres kvindelige strikkere igennem deres arbejde får hjælp til at forsørge deres familier. Mærket har eksisteret i 15 år, men nu de er klar til at sætte alle sejl ind på at få et gennembrud på luksusmodemarkedet i Danmark. Vi mødte brandet i deres nye pop-up shop i København i samarbejde med den danske luksusbutik Holly Golightly.
6. Soulland om bæredygtig debut: “Det er ligesom et skib, der skal have ny kurs”
Selvom streetwear-branchen ikke ligefrem er et gået forrest i overgangen til en mere bæredygtig industri, er 2018 dog året, hvor de er kommet efter det. Det gælder ikke mindst det danske herrebrand Soulland, der i år har taget de første spæde skridt mod en grønnere fremtid. Vi talte derfor med CEO Jacob Kampp Berliner, som fortæller om at komme ud af de bæredygtige starthuller, om at bryde med sin leverandør-‘familie’ og om at turde snakke højt om sin indsats – og sine fejl.