Seneste nyt fra modebranchen
Artikler
Podcasts
Jobs
REGNSKAB

Nyt regnskab fra Ivan Grundahl: “Tiden er inde til en ny strategi”

Det danske modehus’ netop offentliggjorte årsrapport vidner om en virksomhed, der fortsat er udfordret. Men de nødvendige tiltag for at vende skuden er allerede igangsat, fortæller CEO Oliver Grundahl.
Det danske modehus’ netop offentliggjorte årsrapport vidner om en virksomhed, der fortsat er udfordret. Men de nødvendige tiltag for at vende skuden er allerede igangsat, fortæller CEO Oliver Grundahl.

Det danske modehus Ivan Grundahl ApS har netop fremlagt årsrapport for perioden 1. juli 2017 til 30. juni 2018. Heri ses det, at den negative udvikling på bundlinjen, som virksomheden sidste år kunne berette om, fortsat er en realitet. Årets resultat ender med et underskud på lige knap minus 3,4 millioner kroner, hvilket følger sidste års resultat på minus 3,6 millioner.

Sidste år begrundede ledelsen det negative resultat med store investeringer i nye tiltag angående brandpositionering. Også øgede personaleomkostninger satte sit præg, hvilket blandt andet skyldtes en oprustning i teamet med ansættelsen af Roy Krejberg som ny kreativ direktør. En ansættelse, der dog havde en brat slutning allerede halvandet år efter, da den danske designer i januar i år fratrådte sin stilling. Også i dette regnskab henvises der til tunge investeringer som begrundelse for de røde tal på bundlinjen.

“Selskabets ledelse har fortsat arbejdet med videreførsel og udvikling af selskabets butiks- og engrosaktiviteter. Som følge af betydelige omkostninger og investeringer til opretholdelse af selskabets brand, design og produktionsaktiviteter er resultatet af selskabets aktiviteter fortsat negativt påvirket heraf,” skriver brandet i sin ledelsesberetning og uddyber om de tiltag, der sidenhen er igangsat i forsøget på at vende skuden – tiltag, der blandt andet indebærer en ny distributionsstrategi, heriblandt at alt butiksdrift fremover udelukkende foregår fra brandets mangeårige adresse på Niels Hemmingsens Gade 4 i Indre By i København:

“Selskabet har ændret på sammensætningen af medarbejderressourcer for fremadrettet at fokusere på engrosaktivitet, og som følge heraf er butiksdriften blevet samlet i selskabets egen ejendom. Ledelsen har fortsat fokus på at få nedbragt den samlede omkostningsbase og arbejder på en strategi om omlægning af engrosdriften. Der søges efter de rigtige samarbejdspartnere til at kunne videreføre aktiviteterne på rentabel vis.”

Tid til at kigge på forretningen

Meget er sket hos den nu 45-årige virksomhed de seneste år, efter grundlægger Ivan Grundahls bortgang i maj 2016. Foruden den kortvarige ansættelse af Roy Krejberg, har også Nicholas Nybro sat sig i det kreative førersæde hos brandet. Han står bag Ivan Grundahls seneste kollektion for SS19-sæsonen – en kollektion, som ifølge CEO Oliver Grundahl har hjulpet modehuset med at finde ind til deres nye design-DNA. Derfor mener han, at tiden er kommet til næste fase af husets udvikling, som er af en mere forretningsmæssig karakter. Det betyder, at de har påbegyndt en større omstrukturering og reorganisering, hvilket måske tydeligst kommer til udtryk ved en omlægning af AW19-kollektionen.

“Tiden er inde til en ny strategi. Det betyder blandt andet, at vi springer en kollektion over den kommende sæson. Det skal give os ro til at finde en ny måde at gøre tingene på. Vi vil blandt andet gerne undersøge muligheden for, om man kan have nogle kernevarer – et miks mellem varer, der følger de traditionelle sæsoner, og nogle der ikke gør. Men det hele er ikke på plads endnu,” siger Oliver Grundahl og svarer til spørgsmålet om, hvad det vil sige, at de søger efter de rigtige samarbejdspartnere til den nye strategi, som der står skrevet i det nye regnskab:

“Vi er jo i den heldige situation, at vi har et stærkt holdingselskab i ryggen, som hjælper, når der er behov for det. Også selvom jeg da selvfølgelig ville ønske, at det ikke var nødvendigt. Derfor har vi ikke brug for nye investorer som sådan, men derimod nogle nye kræfter, der kan være med til at udtænke andre måder at udvikle forretningen på,” siger han med henvisning til brandets moderselskab Ivan Grundahl Holding ApS, der også i år har lavet et – og denne gang et noget større – lån til Ivan Grundahl ApS. Et lån, der betyder, at virksomhedens nuværende kapitalberedskab og finansiering forventes at være tilstrækkelig til at sikre deres fortsatte drift i næste regnskabsår.

“Moderselskabet har afgivet støtteerklæring til sikring af det løbende kapitalberedskab indtil 30. november 2019. Gæld til moderselskabet på 5.154.648 kroner vil alene blive afviklet i det omfang selskabets likviditet tillader det,” skriver virksomheden videre i deres ledelsesberetning.