I denne uge kippede vi med det royale flag, da vores alle sammens Prins Nikolai, der er godt på vej til en international modelkarriere, kunne ses i sin første kampagne for Dior. Kampagnen er samtidig den første med Kim Jones ved roret som Dior Mens chefdesigner.

Designskolerne og ikke mindst designelevernes kunnen har endnu en gang været under beskydning. Denne gang var det i lørdagens Berlingske Tidende, hvor man kunne læse, hvordan Rikke Baumgarten og Helle Hestehave fra Baum und Pferdgarten sammen med tidligere designskolelærer Fru With savner fokus på håndværket hos landets designskoler.

Nogle andre, som måske også kunne savne fokus på det gode håndværk, er danske Rains, der længe har været i et søgsmål om en kopisag mod fast fashion-giganten Zara. Sagen blussede op på ny i denne uge, da Rains kunne meddele, at de har skaffet vidner fra den kinesiske fabrik, hvor Zara får produceret deres regntøj. Her skulle fabriksarbejderne eftersigende have fået besked på ganske enkelt at kopiere Rains’ populære regnfrakker.

Kopisager viste sig at være et gennemgående tema denne uge, da også Baum und Pferdgarten endnu en gang har anklaget DK Company for at kopiere et af deres designs. Sagen er endnu ikke afgjort, og Baum und Pferdgarten er villige til at gå til Sø- og Handelsretten for at nå til en afklaring. Du kan læse vores fulde udlægning af sagen her.

Læs i øvrigt også videre og bliv opdateret på nogle af ugens øvrige nyheder.

Neye donerer 8 millioner til kræftforskning

Neye-fonden har siden 1977 haft til formål at donere penge til kræftforskning i Danmark. Fonden som udspringer af taskemærket af samme navn, donerer hvert år hele overskuddet fra salget i Neyes butikker og webshop til kræftforskning, og de har netop doneret omkring 8 millioner. Heraf er 3 millioner blandt andet gået til kræftforsker Hans H. Wandall, som forsker i, hvordan man via viden om sukkerstrukturerne på kræftceller kan lave helt nye og mere præcise behandlingsformer.

25 år med Filippa

I forbindelse med 25-årsjubilæet for Filippa K relanceres deres denim nu med en ny linje under navnet FK Jeans. Filippa K har siden starten i 1993 skabt jeans med stretch, som de har videreudviklet lige siden. I den nye kollektion kan man se ni opdaterede klassikere til basisgarderoben, som alle er skabt i Filippa K’s velkendte gode kvalitet.

FK Jeans blev sat til salg på Filippa K’s webshop og i udvalgte butikker i går, den 1. november.

Filippa K’s FK Jeans.

En kollektion med mus og krokodiller

Mickey Mouse og Lacoste-krokodillen er to ikoniske dyresymboler, som de fleste nok kan genkende på lang afstand. I år kan de begge fejre jubilæer på henholdsvis 90 og 85 år. I den forbindelse har de lavet en capsule collection, hvor Mickey og Minnie Mouse er printet på trøjer, T-shirts og sko side om side med Lacostes krokodille. 

Kollektionen bliver sat til salg i alle Lacostes butikker den 14. november.

Disney x Lacoste.

Danske ure i fornemt selskab

Det danske urbrand Picto har indgået et samarbejde med den kinesiske e-handelsgigant JD.com og kunstneren Yayoi Kusama. Picto startede i 1984, og var det første armbåndsur, som viste tiden som et pictogram. Med det nye samarbejde lanceres et ur, som bibeholder Pictos minimalistiske design på urskiven, mens remmen fås i sort med gule polkaprikker. Remmen er – selvfølgelig – inspireret af Yayoi Kusamas verdenskendte serie ’Yellow Trees’. Uret bliver kun sat til salg på JD.com og kan dermed kun købes i Kina, men med Kinas største e-handelsplatform er det lidt af et imponerende samarbejde for et dansk urbrand. 

Pictos samarbejde med JD.com og Yayoi Kusama.

Hypet Chanel-samarbejde til København

Det er ikke noget nyt at kendisser og modehuse samarbejder om at skabe capsule collections. Men når det er to giganter som Chanel og Pharrell Williams, kan det være værd at skærpe opmærksomheden lidt ekstra. Ved Chanels Cruise 18/19 Replica show tidligere på ugen ankom Pharrell Williams, som tidligere har ageret både model, muse og gæstedesigner af et par sneakers i samarbejde med Adidas, i en gul sweatshirt, som skulle vise sig at være et preview på, hvad vi kan forvente os af det kommende samarbejde. Den nye kollektion vil bestå af ready-to-wear og accessoires, og vil først blive solgt eksklusivt i Seoul i Sydkorea, når Chanel åbner ny butik der den 29. marts 2019, men vil fra den 4. april kunne købes i udvalgte Chanel-butikker – herunder den i København.

Pharrell Williams ved Chanels Cruise 18/19 Recap show.

Tre på stribe

Secondhandkonceptet og -butikken ‘I Blame Lulu’ slår i næste uge dørene op for en tredje butik. Den nye butik er en pop up, som åbner i Store Regnegade 24 i København. Den nye butik åbner den 7. november.