Det kan være uoverskueligt, som nyudklækket designer fra en af designskolerne i Danmark, at vide, hvad der i grunden skaffer dig et job. Skal du fokusere på din tekniske kunnen, din kreativitet eller vil et speciale i marketing bane vejen for et designjob i modebranchen? Vi har derfor talt med de tre danske virksomheder Freya Dalsjø, Jack & Jones og NN07 om, hvad de leder efter, når de rekrutterer, og hvordan du kan lande en stilling hos netop dem.

“Der kommer hele tiden elever ud af skolerne, og de er fulde af selvtillid. Ofte tror de, at de kan komme og fortælle os, hvad vi skal eller ikke skal gøre. Men ingen firmaer ansætter en nyuddannet med forventningen om, at de vender op og ned på alting. Man kommer langt med ydmyghed,” siger Production Manager hos NN07 Anders Frost. Han støttes af Buying & Design Director hos Jack & Jones Mette Christensen, der desuden tilføjer:

“I og med der kommer flere og flere designuddannelser i Danmark, medfører det desværre, at ikke alle er 100 procent passionerede omkring faget. Man skal virkelig brænde for det, hvis man skal blive designer. Vi prøver at have et miks fra de forskellige skoler i vores organisation, da de kommer med hver deres styrker og svagheder. Nyuddannede fra Designskolen Kolding har for eksempel tit vanskeligheder med at komme ind i et arbejdsmiljø, idet de er meget kunstneriske og ofte har et ønske om at blive selvstændige,” siger hun og forklarer, at selvom de ikke altid har øje for det kommercielle, er de virkelig dygtige designere. Derfor behøver de bare lidt hjælp til at forstå det, Jack & Jones står for.

Den Antwerpen-uddannede Freya Dalsjø og hendes sin lille, kreative virksomhed har ikke de finansielle muskler til at ansætte i deciderede designstillinger. Derfor består en stor del af hendes team af nøje udvalgte praktikanter, som hun overordnet set er meget tilfredse med. Hun oplever dog også en mental udfordring hos de unge designere – en udfordring, hun på bedste måde prøver at navigere i.

“Mange har en ni-til-fem-indstilling til arbejdet, da de er vant til det fra andre fritidsjobs, der ligger meget timefast. Det til trods for, at deres skolegang faktisk ikke foregår på den måde. Vi har, ligesom i et skoleforløb, meget travlt i nogle perioder og lidt mere stille i andre perioder. Det er derfor lidt en udfordring at balancere, hvor meget man kan kræve, og hvor meget skolerne har forberedt eleverne mentalt på virkeligheden ude hos en designer som mig. Her får man mulighed for at bidrage til både konstruktionen og opsyning af showpieces, der senere kommer på catwalken. Du får dermed et stort ansvar og ejerskab i processen,” siger hun om den korte vej til indflydelse, der ligger i at arbejde for et mindre brand som hendes, men som samtidig kan kræve skæve arbejdstider og stort ansvar.

Jack & Jones SS19.

Fokus er alfa og omega

Fælles for de tre mærker er deres insisteren på, at en af de vigtigste egenskaber for en moderne designer er evnen til at tilpasse sig. Evnen til at læse og aflæse de situationer, de forskellige virksomheder befinder sig i. Og det kræver målrettethed – allerede fra studietiden.

“De studerende skal gøre op med sig selv, hvad det er, de vil bruge uddannelsen til. Man skal ikke bare være dygtig til at tegne og sy,” fortæller Mette Christensen og tilføjer, at det er et helt specifikt mind-set, man skal gå til opgaven med, hvis man skulle få muligheden for at bidrage til Bestseller-brandets designudvikling.

“Hos Jack & Jones leder vi altid efter den gode designer, der er flasket op med volumen i tankerne. Det vil sige en designer, der forstår, hvad der sælger og ikke sælger, og forstår selve flowet i processen. Man skal samtidig vide, hvem konkurrenterne er, fordi man skal ramme masserne, når man arbejder for os. Så vi kigger efter, hvem der er pejlet ind på forbrugerne. Derudover skal man kunne fortolke det koncept, der er omkring vores brand. Vi har et specifikt look og en stil, som er opbygget gennem mange år – og det skal man kunne følge,” siger Mette Christensen.

Freya Dalsjø savner også ofte klarere prioritering blandt ansøgere. Hun føler, at de – ofte uopfordrede – ansøgninger, som finder vej til hendes indbakke, handler om at please hende, snarere end om at understrege ansøgerens egentlige kvalifikationer. Men hvor man som designer hos Jack & Jones skal kunne fortolke et bestemt look kreativt, handler det for Freya Dalsjø mere om teknik og håndværk.

“Folk bruger meget tid på at skrive en lang tekst om, hvorfor de synes, de passer til mærket eller at mærket er sejt – og de skriver ofte lidt det samme. For at være helt ærlig, læser jeg det faktisk ikke rigtigt. Det vigtigste er en præcis og klar portefølje og et klart CV. Brug energi på at sortere i porteføljen, tag kun de stærkeste elementer med og ikke alt, du har lavet. Vis mig, hvad du kan og er motiveret for at lave. For os handler det meget om, hvor gode de studerende er rent teknisk og praktisk, altså i forhold til syning og konstruktion. Det er egentlig langt vigtigere for mig, at de tekniske kvaliteter er på et godt niveau end de kunstneriske. Send derfor gerne detaljebilleder, og hvis du vedhæfter billeder af dine kreationer, så beskriv hvilke elementer du har lavet. Så kan jeg bedre skabe mig et billede af dine egenskaber,” siger Freya Dalsjø om den håndværksmæssige kunnen, hun foretrækker fra sine praktikanter.

Ligesom Freya Dalsjø, mener Anders Frost fra NN07 også, at porteføljen spiller en stor rolle. Men han mener samtidig også, at en aspirant bliver endnu mere interessant i kraft af sit studiejob og reelle brancheerfaring. Han understreger, at NN07 faktisk oftere ansætter en indkøber til produktudvikling end en decideret designer.

“Porteføljen er selvfølgelig vigtig, men i bund og grund er et godt studiejob det vigtigste. Karakterer kan være ligegyldige, du kommer til at lære 100 gange mere i et job, end af at sidde på en skolebænk. I et studiejob får du en fornemmelse for, hvordan en virksomhed fungerer. Vi kan selvfølgelig sagtens se et lysende designtalent ude fra branchen. Men da skjorten jo allerede er opfundet, leder vi ikke efter designere. Det er vigtigt, at man har forståelse for, hvad forbrugerne vil synes er flot, hvis man vil have job hos os – langt vigtigere, end at man har flotte modetegninger at vise frem. Derfor er KEA og VIA og deres indkøbsuddannelser mere interessante for os end en designuddannelse. Det betyder for eksempel mere, at metervaren er rigtig, og derfor spiller sådan noget som materialelære en stor rolle,” siger han og fortæller samtidig, at han savner noget samspil mellem virksomhederne og skolerne, som han forestiller sig kunne tage form som en speeddating mellem parterne.

Freya Dalsjø SS19, Copenhagen Fashion Week.

Modehistorie og teknisk kunnen er essentielt

Selvom Freya Dalsjø generelt oplever, at skolerne gør et godt stykke arbejde i at uddanne deres elever, har hun alligevel en lille kritik rettet mod dem og de studerende. Hun savner nemlig, at de studerende er både historisk oplyste og teknisk dygtige – især hvis de drømmer om succes på nicheområdet, som man må sige, at hun betræder. Og ansvaret for at forbedre det ligger både hos de studerende og hos skolerne, mener hun.

“Det er min oplevelse, at mange danske dimittender ikke helt er på et konkurrencedygtigt niveau, hvis de skal ansættes i en stilling som designer. I hvert fald hvis de vil ind i en lille virksomhed som min, hvor man skal være dygtig på mange områder. Du skal selvfølgelig kunne sy og konstruere, det mener jeg er helt grundlæggende for forståelsen af tøj, design og formgivning. Vi starter for eksempel hver kollektion med at drapere på gine og konstruere forslag, så hvis de ikke har det tekniske overblik, kan det være svært at følge med. Men jeg mangler også en større viden og videbegær for modehistorien og for det, der sker i modebilledet lige nu, så de kan komme med designinput ud fra reel viden. Du skal kunne forstå samtidens kontekst og samtidig være i stand til at skabe et gennemført, opløftet produkt. Ellers er det jo fuldstændig ligegyldigt. Og det er ikke nødvendigvis skolen, der skal lære de studerende at forstå konteksten, det skal i højere grad komme fra de studerendes egen drivkraft og nysgerrighed. Noget af det mest afgørende indenfor tøjdesign, for mig, er at være sofistikeret omkring finish og detaljer og at være i stand til at tænke – og designe – det. Og det har jeg egentlig ikke en opfattelse af, at der bliver undervist specifikt i,” fortæller en ærlig Freya Dalsjø.

Selvom Jack & Jones mener, at de danske skoler gør det godt, kommer deres foretrukne kandidater dog alligevel fra udlandet. Eller rettere i en kombination mellem dansk og udenlandsk uddannelse. Den rette ballast til at bestride en stilling hos den store modekoncern ligger i et mix af teknik og kreativitet, som man ofte får ved at kigge mod udlandet.

“Dem, der er uddannet fra London College of Fashion, er gode. Nok de bedste set fra vores synspunkt. De er virkelig dygtige og lige en tak bedre uddannede end dem fra Danmark. Hvis man har læst på London College of Fashion kan man nemt arbejde sig op ad vores rangstige og efterhånden blive Design Manager. Den perfekte kombination er faktisk en grunduddannelse fra VIA med en overbygning fra London College of Fashion. Så har man en perfekt krydsning af det tekniske og det kreative,” fortæller Mette Christensen og afslutter:

“Men der er ikke én vej. Vi har folk siddende fra netop London College of Fashion, men også fra VIA og fra Designskolen Kolding.”

Eksperternes råd: Sådan når du designdrømmejobbet

Få et godt studiejob
“Fokuser på at få et godt studiejob. Her lærer du 100 gange mere end på skolebænken, og du får mulighed for at se, hvordan en virksomhed fungerer og samtidig bevise, at du kan gøre en forskel.” – Anders Frost, produktionschef, NN07.

Vær nørdet omkring viden
“Vær nørdet. Indhent så meget viden om teknikker og finish, mode- og kunsthistorie og så videre, som du kan. Kig på tøj i virkeligheden og læs bøger, så du kan lære at forstå konteksten, og hvad der er gået forud for tendenserne i nutiden.” – designer Freya Dalsjø.

Vær passioneret og opmærksom
“Vær passioneret. Vær opmærksom. Design er ikke noget, der kan tillæres, det gror ligesom på en. Hold dig opdateret på, hvad der sker. Og så skal du gøre dig det klart, hvad du gerne vil.” – Mette Christensen, Jack & Jones’ Buying & Design Director.